Vad tror ni?
Pim har ju förslitningsskador. Men jag behöver aktivera han så mkt som möjligt ändå, annars flippar han ut, men vill ha så jag kan variera så han tycker det är roligare. Föröker nå ATG kliniken men bara upptaget. Tänkte fråga vad de tror om löslongering, löshoppning, hoppning m ryttare och linlongering i en liten grad….han är jätteglad för att hoppa och kunna släppa han lös i paddocken någon gång så han får busa av sig alldeles själv och matte springer med och busar, men vill inte göra ngt förrän jag hört med ATG. Vill även höra vilka symtom det är jag ska kolla efter om det är att han reagerar och inte klarar av denna sorts "arbete". Nu menar jag dessa moment i liten utsträckning bara för att kunna variera hans träning och inte bara rida och tömköra. Vad tror ni om detta?
Jag har för mig att longering sliter rätt mycket på hästen… Jag vet faktiskt inte vad jag tror, har ingen erfarenhet av sånt ^^' Jag tror däremot att du gör klokt i att vänta och se vad experterna säger =)
Vad jag har fått lära så är longerin i lina rätt hårt på hästens leder, så löslongering lyder för mig som ett bättre alternativ
annars kan jag forsöka gräva lite runt äfter svar och tips och så, själv har jag ingen erfarenhet av förslitningskador
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

#2 ja tack. allt e av intresse. väntar på vet. från kliniken ska ringa men inte alltid de ringer tillbaka
Nu hitta jag nånting här.
En som berätta hon fick i gong sin häst äfter förslitnings-skada:
"Min häst har en förslitningskada på v.fram.Fick reda på det när jag var inne o behandlade honom för kotledsinflammation,som hade samband me förslitningskadan. Efter det tog jag det jättelungt,satte igång honom sakta men säkert.Skrittade o promenerade i ett år. var jätterädd att jag inte skulle kunna rida honom som innan(tränade varannan vecka dressyr och var ute på vanlig "busridning") Men nu har han varit frisk i två år utan något tecken på skadan,tränar och rider ut och öser på fälten. Men nu rider ju jag inte så hårt o är noga med att han går i form o inte belastar benet fel. Hoppningen har jag lagt ner för att han ska hålla längre(baar några små skutt väldigt sällan"
Vad jag tolkar detta till, om din häst inte har ONT av att du rider värkar det som du kan skritta i alla fall. Jag skulle dock undvikit att klätra … ;) Nu är jag då som sagt ingen expert, men det värkar som att det som går igjen är att man får råd i att stärka området RUNT förslitningsskadan så att det skadade området inte belastas så hårt.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Vad för förslitningsskador är det han har?
Hopping är INTE bra för de flesta förslitningsskador i benen… (absolut inte frambenen) Och beroende på vad för förslitningskador och hur alvarliga skulle jag inte rekommendera löslongering heller, eftersom man inte precis kan garantera att det alltid går så ordnat till, utan att hästen busar runt och belastar fel en del….
Longering är heller inte bra för benen om den har förslitningsskador där… Absolut inte frambenen.
Rekommenderar isåfall hellre arbete under ordnade former, så som arbete vid hand, lugn lättsam körning eller tömkörning.