Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 852 ggr
NinaToy
0

Sadel.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! :)

Hur långt fram/bak har ni sadeln? Skicka med en bild. :)
Här har jag min sadel… (skit i mig, sitter lite konstigt). :P

emsems
0

på tova:

(bortse från min otroligt usla sits)

AusaBausa
0

Här är Ludde. Jag ser ut som en sumobrottare pga skyddsvästen…

MiaMaria
0

Har ingen bild men jag lägger den så långt bak att bogen har full rörelsefrihet. Svårt att se på bild men jag tycker både #1 och #2 ser ut att ha sadlar som ligger för långt fram, men som sagt, svårt att se på bild, ni vet säkert bättre själva.

AusaBausa
0

Hej kollade bilden noga o det stämmer på den bilden! Tack för den upplysningen!!!

Lina
0

Det är svårt att se för att täcket.. men något såhär ligger min sadel.

1111
0

Jag lägger sadeln där den ska ligga :P Frihet åt bogen och framför sista revbenen, inte klämma någonstans och den ska ligga stilla.

Matilda
0

Jag har inte helle någon bild, men lägger den precis som MiaMaria så längt bak att bogen har full rörelsefrihet, men inte så långt bak att den ligger för nära njurarna, så att det blir tyck på dom. Detta har jag upptäckt kan ibland vara jobbigt med islands sadlar.

Fast rätta mig om jag har fel, men om man får den nära njurarna är väl sadeln för lång?

MiaMaria
0

Sadeln ska sluta innan sista revbenet (länden), dvs följ sista revbenets bågning uppåt med handen så ser du. Njurarna ligger under länden

Matilda
0

#8 Precis det jag menade, men du formulerade det bättre. Men det är väl inte så vanligt att engelska sadlar ligger för långt bak? det är väl mer vanligt att tex islandssadlar gör det?

MiaMaria
0

Jo det är vanligt, det hänger i okunskap. Att islandssadlarna gör det är del att dom ofta har cutback och kilbossor vilket gör sadeln drastiskt längre, samtidigt som det ofta är fullvuxna karlar som ska få plats i sadeln så då är det stora siststorlekar. Som tur är finns det ju islandssadlar som är utan både cutback och kilbossor så dom små rackarna får plats

Mandysan
0

#9 Jag ser väldigt ofta att många sadlar för långt fram me eng sadlar

Matilda
0

Okej :)

jen
0

så här sitter Kalles sadel.

(lite svårt att se när han går i uppförsbacke kanske)

jen
0

så här sitter min sadel

NinaToy
0

#8# Hmm, jag tycker det är jättesvårt att känna sista revbenet? :P

1111
0

#15 Då kanske din häst blivit lite för fet?

NinaToy
0

#16# Nej han är inte för fet. :P Man känner revbenen men jag tycker ändå det är svårt…

NinaToy
0

Detta är min häst för nån vecka sen… inte fet enligt mig iaf.

jen
0

#18 han ser perfekt ut!! jag tycker sadeln sitter lagom…

NinaToy
0

#19# tacktack,. :)

shirley
0

tycker vissa har tendens att lägga sadeln för långt fram… tänk på de så att ni inte låser bogen å sen kräver av hästen!

Struten
0

brukar försöka känn avart bogen går så den inte hamnar för långt fram eller så kollar jag så gjorden ligger typ en handsbredd bakom frambenen de är nått ja hört av nån är ett ganska bra mått(?)fst ja brukar lägga till nån cm längre bak eftersom jag har rätt smala händer men ca en hands bredd

1111
0

#22 Tre fingrar fram till muskeln som ligger precis bakom bogbladet, den som lyfter frambenet… Kan lägga in bild om min förklaring är dålig ;)

Den muskeln är rätt lätt att hitta och känna om hästen inte är väldigt fet eller har ömma muskler/spänd och reagerar negativt på att man trycker lite på den…

Tänk på att sadelkåpor på hoppsadlar kan ligga fram över den muskeln utan att störa, är nogranare med hela sadeln på dressyrsadlar.