Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1527 ggr
[Katteeen]
0

Vattna hovarna?

Jag läste på någon sida att det är bra att ha någonstans i hagen där hästarna kan bada hovarna?
Tydligen skulle det hjälpa hovarna att hålla bättre om de får fukt då och då.

Vad anser ni om detta?
Har ni något "badställe" ?

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi ett exempel, bilden hittade jag på nordiska hovvårdsförbundets (tror jag det heter?) hemsida, tror även det är där jag har fått informationen ifrån.

Zabbio
0

Vid riktigt torrt väder kanske..

men det vatten gör är att det får hovarna att svälla upp och bli porösa, liksom hud som vattenbadar. Förhårdnader och så blir mjuka och går ofta att pilla bort på fingrar m.m. när du har haft händerna i blöt. Och sprickor och skavanker syns inte så mycket.

Hästar är inte skapade för att gå i vatten, de är anpassade efter torra klimat. Sedan fins det situationer där extra vatten kan vara bra. Men i allmänhet såhär så känns det mest som ett sätt att dölja mer eller mindre obetydliga skavanker, för hoven blir som sagt porös av att stå i vatten.

Personligen tror jag att vätska behöver komma innifrån ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aribigga
0

James började få väldigt torra hovar nu i det fina vädret, då penslade jag på hovolja.

Jag tror att de får tillräckligt med fukt från gräset som de går och betar av eller rids i. Det är ju dagg på morgonen och fuktigt på natten, det är ju inga sjöhästar ;)

Fast det är bara min högst personliga gissning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zabbio
0

#3 Hovolja hindrar även fukt från att komma in i hoven, har jag hört. Man kan ensla kronranden lite.. hmm.. hr var det nu..tror att det var undersidan också som kunde penslas men inte utsidan, eller så var det tvärtom.. jaja..

[Katteeen]
0

Intressant att läsa :) Man ska inte lita på allt man hittar på nätet, haha ;)

Zaphix
0

Apropå hovolja. Min gamla hovis tyckte att hovoljan gav mest effekt ifall man masserar in den i kronranden. Då ska man enligt honom stimulera tillväxten bra eller nåt sånt. Brukar göra det en dag i veckan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Man kan använda hovfett vid kronranden istället då hovolja innehåller tjära som inte är bra varken för naturen eller djuren (hästarna).

Zabbio
0

Eller så tar man vanlig matolja/oliv olja. Fett som fett så länge det är organiskt.

Tin-Tin74
0

Vi kör också med en blandning 2 del matolja + 1 del olivolja som vi masserar in i kronranden är det nya hornet bildas. Endast vid tävling som hela hoven penslas för att glänsa just den dagen. ^^

Är det mycket regnigt (blött i hagen) smörjer vi hoven invändigt med trätjära för att skydda hoven från att bli porös och mot hovröta.

Nej att ställa hovarna i vattenbad tror jag inte är någon bra idé, om man inte vill ha dyra hovslagar- och veterinär kostnader.