Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5540 ggr
tezzie
0

När avlivar man?

Jag har nu haft en stor diskussion med en kollega som har några hästar hemma.

Den ena hästen (bruksnordis) är 32 år gammal, snart tandlös och har mycket svårt för att äta. De blöter upp det lilla hö han pillar i sig och sen äter han någon form av kraftfodersoppa. Han har fallit ur ordentligt och ser i mina ögon fruktansvärt hemsk ut.

Men de vill att han ska få självdö hemma på gården där han bott de senaste 30 åren, men jag tycker att detta är ett grymt öde.

Jag tycker att man ska avliva en sådan häst. Bättre att i god tid ansöka om tillstånd för att få begrava hemma och sedan ge hästen ett värdigt avslut.

VAD TYCKER DU?

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Klart man aldrig ska låta ett djur självdö. DET är djurplågeri. Det är verkligen dags när djuret börjar gå ner massor i vikt osv.

Alex
1

Hellre avliva för tidigt än försent. Faktiskt. Då dör i alla fall hästen lycklig och behöver aldrig lida. Det är ju inte så att de tänker "Åh nej, jag dör i förtid, tänk vad mycket jag missar i livet". De tänker ju knappast heller att "Jag är glad som fortfarande får leva, trots mina problem". Utan de märker ju bara att saker inte är som förut, att de inte mår lika bra, och kan/får göra det de brukar.

Min åsikt är alltså att den hästen borde ha tagits bort för längesen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tezzie
0

Tack, då är jag inte alldeles knasig i mitt tänkande.

Jag anser att det är egoistiskt att låta djuret självdö, det gör man för sin egen skull och inte hästens…

gejsa
0

Det är ju just det som är så bra för våra vänner djuren. Dom slipper lida som vi människor. Vi får ju inte välja när/om vi vill dö när vi är gamla och sjuka.

Lindbygarden
0

Jag håller med dig tezzie..

bubbelbubbel
0

en häst i det skicket du beskriver tez ska ju avlivas direkt.
det är ju våran skyldighet att se till att dom inte lider, och det är ju ett stort ansvar. jag vet faktiskt inte om jag hade klarat av att se en häst självdö heller, då hade jag nog varit så nojjig varje dag..

tezzie
0

Men jag har försökt förklara för min kollega att jag tycker det är plågsamt för hästen. Det är verkligen INTE lätt att anmäla en kompis…. Annars hade jag gjort det =(

Wiemona
0

Jag håller med de andra, självdöd i detta fallet är näringsbrist och svält, eller? Du ska nog fundera igen om du inte ska ta och anmäla det hela, du kommer garanterat sova bättre på nätterna sen, det hade jag gjort!

Cilla89a
0

Tycker det är att gå lite långt om hästen magrar fullständigt..
Där i mot vet jag hästar som lever utan tänder och håller sig fina i hullet ändå..

Men jag tycker det är fruktansvärt om dem låter han själv dö :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mangis
0

En häst utan tänder kan ju inte leva ett hästliv! Klart e ska låta den hästen få frid. Usch, vilka saker vi kan ställa till med bara för att vi egoistiskt nog nte vill vara utan vår vän.

gejsa
0

Din väninna är en sådan som inte kan släppa taget om sina djur när det är dags. Att låta ett djur få somna in innan dom börjar lida alltför mycket är just att vara djurvän.

När man skaffar sig djur måste man tänka på att våra djur lever inte ett långt människoliv utan det är väldigt kort. Det är kort för oss men för dom är det ett långt liv. Och denna hästen har ju fått ett ovanligt långt liv som hon borde tänka på att släppa taget om nu. För hästens bästa.

Manda29
0

Går själv i dom tankarna. Skulle aldrig låta hästen självdö hemma.

Hur mår hästen för övrigt? Ger dom inte lucern eller nånting som komplement till höet? Försöker dom ingenting annat för att få upp den i hull om den nu mår bra för övrigt? För som du beskriver angående foder låter inte vettigt. Vet man med sig att man gjort allt för att få upp den och den ändå inte ökar då är det dags att hjälpa den vidare. Även om det är ett tungt beslut.

Manda har fallit ur under sommaren. Sista månaden har hon fått lucern på kvällen. Stallade in i lördags. Hon får lucern både morron o kväll  med krafft groov 125 uppblött+ca 1 1/2 kilo hackad strå på kvällen. Sammantaget i dagsläget ca 3 1/2 kg lucernpellets + 1kg krafft groov+ 1dl majsolja och b-vitamin. Äter inte hö så jättebra. Håller på att öka fodergivan med kross. Man kan ju inte bara vräka på utan öka succesivt. Hon får en månad till på sig, ökar hon inte då så…Körde ungefär samma foderstat förut.

Jag har påbörjat nedräkningen. Hon är humörmässigt precis som vanligt. Pigg o glad. Lite morronstel av att stått under natten men samma alerta häst när hon ska in från hagen. Finns gräs kvar, så lägga ut hö är meningslöst, ger lite ändå men bara Tösen som äter.Har ringt vet så han får komma ut o göra en bedömning. Han känner mig och hästen. Jag vet att det för varje dag närmar sig slutet. Livet är ju så. Men ökar hon och klarar vintern så är det nog dags till nästa år att säga: På återseende på andra sidan.

Förlåt om nån tyckte jag snodde tråden. Men är ungefär i samma sits men skiter inte i min häst, även om hästen kan se anskrämlig ut i andras ögon.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

32 år gammal häst med bra tänder som går på bete och får kraftfoder…

lisette
0

detta enligt samtal m inspektör idag… denna hästen borde ha avlivats för längesen!

bubbelbubbel
0

nämen oj..
den stackarn borde nog fått gå vidare för längesen ja..
den måste väl nästan vara sjuk om den är så mager och ändå har bra tänder och mat..eller ?

pippa__
0

#13 Nä usch som den såg ut i stora bilder!!! Det kan inte bara va att den är gammal…

lisette
0

inspektören trodde att det berodde på att tarmarna inte kunde ta upp näringen. hemskt att se.

lisette
0

inspektören sa dessutom att hon aldrig sett en så smal häst. lite illa… men de skulle ha koll på hästen och se lite längre fram hur det såg ut. ägaren hade redan funderat på avlivning.

#13 som jag sa på sms innan. fullblod/arab så den lär ju vara smal från början med.

men de andra hästarna är ju runda o fina så det är ju inte brist på mat.

pippa__
0

men ägarna måste ha sett nått? Man väl inte bli helt överraskad att hästen ser ut så en dag när man vaknar????

Manda29
0

Nej men usch. Ja den var fruktansvärt mager. Säger detsamma. Måste väl va sjuk om den har ok tänder. Att kroppen håller på att säga ifrån.

Mari
0

#19 Man blir lätt "hemmablind" eller vad det kallas, att man inte märker det med detsamma eftersom man är uppi dem hela tiden.
Fast nu borde det ju märkas men är man "hemmablind" så tycker man ju inte att det ser så illa ut kanske.

Hade själv en 31årigt halvblod hemma som såg mycket bättre ut än den där men nu när man ser kort på honom från slutet så märker man att han också faktiskt var mager, inget man tänkte på då :/

"vår" 31åring tog vi bort för 4 år sedan just pga. tänderna och för att han inte kunde ta upp näringen, vi kämpade hela den våren och sommaren för att få han att gå upp i vikt men det gick inte varesig hur mycket mat han fick.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lisette
0

#19 jo eftersom ägaren själv hade funderat på avlivning så måste han ju ha vetat om det. men han ansåg att så länge hästen var frisk och inte haltade så var det ingen fara.

men nu har ju inspektörerna insyn i det hela och ska ha koll på den. förhoppningsvis så blir den avlivad i höst och har fått uppleva en sista fin sommar.

#0 det där är ren o skär djurplågeri. självdö? ska hästen ligga ner o svälta ihjäl innan de inser faktum?

pippa__
0

#22 Hoppas du meddelar mej om jag skulle bli så blind och inte se att min häst är för smal och den ser ut så…waahh Förvånad

AusaBausa
0

Fy fasen vilket djurplågeri!!! Lisette…usch den skulle ju fått somna in för länge sen…

jag avlivade min shettishingst som 37-åring o det så fort att jag såg att han inte tog sig på all mat jag gav, livsgnistan började försvinna o han såg trött ut…

han hade säääkert levt kanske tom ngt år till men hur ont hade han haft? Ingen vet men nu fick han somna in innan han gått ner sig FÖR mkt..

Lyrik
0

#0 En sådan häst skulle avlivas direkt.

#13 Stackars krake! Får hoppas att den får åka till Trapalanda snart…

I ett stall som jag har stått, fanns det en gammal häst, som blev 28 år. De sista 3 åren kunde hon knappt gå ut och in från hagen, tog evigheter innan hon knallade in. Var inte mager eller så, snarare tvärtom, hade inga problem att tugga. Hade knappt någon halm i boxen, ingen saltsten. Fick havregryn för att det var billigare än havre. Inget täcke fast det var kallt och blött. Rymde flera gånger från sommarbetet eftersom hon inte orkade med allt gruff och bråk där. Ägaren bara släppte ut henne där, sen åkte hon bort i 4 dar. Även vid jul kunde hon åka bort 3-4 dar, gjorde bara iordning hökassar och burkar med havregryn. Sket då att mocka och fixa vatten. Kunde ha bett någon av oss andra i stallet, men icke…Förvånad

Ägaren hade haft henne sedan hon var 1 år. Hon sa att hon inte hade råd med att avliva henne, därför fick hon leva…

Frågade mig flera gånger när jag skulle ta bort min Lyrik, bara för att han just då stod i sjukhage pga hältan och sedan frakturen. Men själv skulle hon inte ta bort sin gamling som då var mkt sämre än min. Hon hade även "beridare" som kom och red på stackars hästen flera gånger i veckan, de fick betala 3-500 kr i mån.Förvånad

Glisette som hon hette, fick äntligen somna in hösten 2003, 3 år för sent…Rynkar på näsan

tezzie
0

#13 Ja, den är ju äckligt smal. Men du har ju gjort allt du kan göra nu.

#21 Hemmablind i all ära, men tom en helt blind person skulle kunna avgöra den hästens öde…

Mari
0

#26 ja så klart ! Menade mest att de inte märkt i början att hästen börjat magra av.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara för att det ska bli rätt :P
Menade inte att hästen ser bra ut ! Den ser ju mer död ut än levande!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

bell
0

Man avlivar när det är dax. Men hur man påverkar en person som verkar helt oförstående inför djurens igentliga plågor, det är en svårare nöt att knäcka…

#0 är du även kompis med eventuella sambos, barn eller övrig familj? Kanske kan man då gå den vägen? Påverka dom att påverka ägaren?

wewwa
0

Att avliva är den jobbiga och svåra biten med att skaffa djur. Men man måste göra det innan djuret börjar lida för då har det gått för långt.
#0 Det låter absolut som om det är för långt gånget med din kompis häst.

Jag skulle aldrig vilja låta våra djur självdö, jag trodde knappt att man kunde ha sådana tankar. I mina öron låter det fruktansvärt.. :S

Saiop
0

Vi hade ett sådant här fall hemma där jag bor, det är en äldre man som bor ihop med sin syster. Han hade en arab och en nordsvensk. Båda två var över 25 år och väldigt skruttiga i kroppen, dom hade smallnat av och hade svårt att äta. Araben var värst däran och många talade med honom att låta araben somna in, men mannen vägrade.

Det slutade med att han hittade sin häst i hagen och han kunde inte ta sig upp för han hade ingen ork längre. Så att mannen fick ringa nödslakt och dom fick komma och avliva hästen i hagen eftersom den inte gick att flytta.

I detta länge har denna situation gått på tog för långt, jag anser att man skall avliva hästen så att den fortfarande har bra minnen från sitt liv kvar, en häst skall inte behöva falla innan ägaren fattar beslutet.

LinaN
0

En gammal häst har man ett stort ansvar för. När den inte längre tar till sig fodersoppa/gröt med eller utan tänder och faller ur så är det dags. För om maskning och allt annat skötts så är det troligtvis så att organen håller på att lägga av och då finns det ingen återvändo.

Det är en sak att en gammal häst går och självdör, dvs knall fall bara dör i hagen eller stallet. Pga att hjärtat lägger av eller nått annat akut som man inte kan göra något åt, hästar kan ju också få hjärnblödning. Då är det över på några timmar, och sitter man inte och vakar så kanske man aldrig vet vad som hände.

Sånt självdöende anser jag är helt ok, men att ställa fram foder och hoppas hästen äter är ju grymt, tänk att se maten, känna lukten av den och smaken men att aldrig bli mätt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

wewwa
0

#31 Ja, sånt självdöende tkr jag oxå är ok, det kan man inte göra något åt och förhoppningsvis lider inte hästen.
Men att vänta på att den ska självdö låter inte sunt. :/

tezzie
0

#28 Ja, jag känner hela familjen så det är ju känsligt :(

#31 Jag tycker nog inte att någon form av självdöd är okej, det du nämner kan man ju inte förutse och jag tycker inte att det är att låta hästen självdö.

jen
0

självdö=djurplågeri.

anmäl anonymt. För hästen är väl ute ibland och kan ses av andra? Då kan ju vem som helst ha ringt.

wewwa
1

Ja, tezzie jag tycker nog att du borde göra så som #34 skriver. Jag gillar egentligen inte att man anmäler anonymt, men blir det för kompilicerat för sig själv så kan det ju vara en lösning.

jen
0

Ja, för jag förstår att det kan vara känsligt om man känner djurägaren. Tänk att du gör hästen en tjänst! För om jag var du, så skulle jag ångra mig senare att jag inte anmälde.

så, anonymt är nog det bästa i ditt fall.

bell
0

Som det sagts i tidigare inlägg så är det kanske dax att anmäla anonymt. Om alla ifamiljen är oförstående till hästens bästa, ja då tycker jag att du kan anmäla utan oro.

Fluum
0

ja gtycker att man skall avliva vid ett sådant läge, om hästen inte ens kan äta ordentligt och har knappt några tänder så är det nästan djurplågeri.. =/
Jag skulle häldre låtit han somna in till en spruta , och om man vill kan man säkert få det ordant så att detta sker hemma på gården.

tezzie
0

Jag kan nu berätta att hästen jag skrev om i inlägg #0 är avlivad :-)

lisette
0

vad skönt tez! hästen jag visade bild på såg jag bara för någon vecka sedan.

AnnaLundin
0

#40 - jag hoppas att du gör djurskyddsinspektören uppmärksam på att den fortfarande finns kvar, om den fortfarande är lika mager.

gejsa
0

Blev den avlivad tack vare dig tezzie?

tantnett
0

Lika stor skyldighet som man har att ta väl hand om sitt djur när man tagit sig an det, så har man lika stor skyldighet att ge det ett värdigt slut när den tiden kommer.

Den tiden har kommit för länge sen hos dessa hästar. Detta är inte värdigt och i mina ögon är detta djurplågeri.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Annette
0

Vi hade ute veterinären till vårt 26½-åriga Ardennersto för några veckor sedan eftersom vi tyckte hon pinkade så lite inne. Han hade aldrig sett en så gammal Ardenner i ett så fint skick sa han. Hon var kärnfrisk med gott hull och goda rörelser. Vem vet, hon kanske har blivit rumsren på äldre dagar och pinkar desto mer ute i hagen ;)

lisette
0

#41 jag tror nog de har koll på den då inspektören själv att hon aldrig sett en så smal häst.

AnnaLundin
0

#45 - var inte så himla säker på det… jag har själv fått anmäla samma hästägare två vintrar i rad, då deras häst rasat i vikt och varit riktigt djurskyddsfall framåt vårkanten. Denna sommaren har den dessutom inte ens gått upp till normalhull på betet. Men nu har jag bett en kompis ringa och påminna om den, om inte annat så för att förebygga den här vinterns viktras…

tezzie
0

Gejsa: Nej, inte på grund av mig. De köpte en ny och behövde stallplatsen!

Lis: Det var bland det magraste jag sett i sverige någon gång…

lisette
0

jag måste berätta att jag ringde djurskyddet i fredags. kände mig ganska idiotförklarad, trots jag vet att jag har rätt.

såg hästen häromdagen, lika smal som i somras. dessutom utan täcke en regning dag. hästens kompisar stod i en hage och käkade och h*n stod i en annan, utan mat vad jag kunde se.

påpekade för miljö&hälsa att hästen ser likadan ut och förklarade det som inspektören sa till mig förra gången. att dne var gammal osv.

fick till svar "ja men är hästen gammal så är det svårare för den att hålla hullet…"

men daah!

jag svarade att jag vet det och det är därför det är betydligt viktigare att se till att hästen kan hålla värmen genom att täcka den osv.

"ja, jag ska notera det du säger så får vi väl kolla upp det"

nu hade givetvis inspektören jag pratade med förra gångne slutat, så vi får väl se vad som händer.

bubbelbubbel
0

öööh!!! har denne inspektör träffat en häst i sitt liv?
och denna hästen har ju inget hull att hålla! det är ju bara ben kvar! uscha..

lisette
0

ja hur hästen ska kunna gå upp i vikt om den inte lyckas hålla värmen är för mig en gåta.

nu var väl detta kanske ingen djurskyddsinspektör, men jag hoppas verkligen hon skrev upp det hela för hästen måste kollas igen.

tezzie
0

Vad sjukt, hoppas verkligen att de tar sig an detta nu

Manda29
0

#50 Stackars häst. Undrar också vad det är för inspektör m den inställningen. Varför får den stå själv månntro och vad får den att äta? Även om den har friska tänder som det står längre upp så räcker ju inte den foderstaten till. Täcke ska den ha när den ser ut så där för den har inte hull o kraft till att hålla värmen för egen del.

OT Kan hälsa att Manda är rund o fin igen o skitpigg.

lisette
0

ja det undrar jag med manda, tyckte det var så konstigt att isabellen stod helt ensam. pippa var med mig så jag tror inte vi har sett fel. den stod i en liten lerig hage stackaren.

gejsa
0

Om den äter sakta kanske den måste stå själv i en hage för att få mat. Men eftersom du inte ens såg hö så var det konstigt eftersom du såg att dom andra åt hö. Om inget händer får man skriva en insändare i er tidning anonymt.

AnnaBrandell
0

Jag tycker att det är ganska onödigt att diskutera just fallet med isabellen då ingen av oss har några egentliga fakta?

Jag tycker att alla djur ska få dö med värdigheten kvar!

Dvs att dom är friska, sunda och inte känner mycket smärta innan dom dör.  Då har det gått för långt enligt mig.

Dock så är ju jag en av dom som håller med att: Heldre avliva än riskera att hästen far illa på något sätt.

Nej som sagt, hästarna ska få dö med värdigheten kvar!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Molla
0

#49 Våra inspektörer är utbildade på svin…

När en av dom tittade på ett av våra ston sa hon att stot var smal med motiveringen -Halsen är för smal i förhållande till rumpan.
Ehhh, det är quarter vi har. Skulle halsen vara lika stor som rumpan skulle de inte kunna hålla huvudet uppe!!!

Svårt att visa ordentligt på bild.

Jojaton
0

#56 Haha. Förlåt, lät bara så kul "halsen är för smal i förhållandet till rumpan" x)

Johanna - Instagram

Trojaa
0

Jag vet en häst som är 32 men ser ut som att han är kanske 12 förutom liite grå i ansiktet :) Helt fräsch jätte het att rida.. Tänk vad olika det kan va från häst till häst.

Tur att hästen avlivades, att låta en häst självdö låter helknäppt.

bebbe
0

I gårkväll ringde jag en djurskyddsinspektör som jag vet tar tag i saker o ting ganska omgående, berättade om den stackars isabellen och han kommer att ringa Lisette för att få en vägbeskrivning av henne, f.o.m 090101 arbetar inspektörerna över hela skåne så då kan han ingripa i fallet, just nu har han bara befogenhet till det i Sjöbo kommun. Nu får vi se vad som händer.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#55# Fast det kanske är lite dumt att avliva när hästarna är friska och sunda. då finns det ju ingen anledning att avliva. :)

Men börjar en häst att vackla av och kanske sluta äta osv då ska man inte vänta länge.

AnnaBrandell
0

#60 Jag får ursäkta min väldigt konstiga formulering.

Jag tycker det har gått på tok för långt när hästen är sjuk, mager och tänderna har ramlat ut. Den ska få dö medans den är någorlunda frisk och sund. Dock inte att man ska avliva bara för att avliva.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Indylover
0

Men vafan, det är ju klart dom måste avliva den ;O Den lider juuh!!!! Stackarn… 32 år, kan inte äta, har ont… nä fyfan, det är DJURPLÅGERI!!

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

monsterblom
0

jag kan tycka att man ska avliva sin häst om den mår dåligt som i detta fall, men jag vet hästar som har fått dö hemma i hagen som aldrig mådde dåligt och kunde rida nästa hela sitt liv. på slutet blev de bara ridna nån gång ibland. så länge en häst mår bra men är gammal så behöver man inte ta bort dem utan kan låta dem dö i hagen. men det om hästen är frisk, men gammal.

senaste hästen som jag vet fick självdö mådde riktig bra i förhållande till sin ålder och dog stilla i sin hage när hon sov.
hon behövde inte ha ont.

kamjo
0

Mina egna erfarenheter… Hade ett sto på 20 år som dog i sömnen i hagen hur stilla som helst

Min vbl-valack som hade kvickdrag va bra på sommaren och dålig på vintern. På vintrarna hade han dessutom svårt att hålla hullet. Första vintern va rätt ok, andra vintern blev han ännu lite sämre, då kände jag att jag ville att han skulle få en sista riktigt bra sommar, så precis innan de skulle stallas in för hösten avlivades han, 16 år gammal. Gråter (Star på bilden, kvällen innan han avlivades)

Så självklart, blir mina hästar dåliga och inte klarar av att leva ett värdigt hästliv, ja då måste de få trava vidare.

tezzie
0

#62 Han är avlivad nu :-)

bebbe
0

Skönt för honom, hoppas nu bara att det händer något med isabellen oxå.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

jag tror att isabellen är borta. de andra hästarna går på bete nu, men inte h*n. det behöver ju iofs inte betyda något.

men den har gått med täcke ett bra tag nu och sist jag såg den utan täcke var det likadant som på bilderna ovan.

jupiter00
0

jag tycker som du .. det e bättre om man avlivar den iställer för att låta den sjödö o lida