Näringsvärde på bete?
Jag håller på och räknar om foderstaterna och har fått ett problem. Hur vet man vad det är för näringsvärde på betet?

Måste du fodra under betet då, eller kommer du ha hästen inne på nätterna?
Jag stödfodrar inget om hästen går ute dygnet runt när det är bete. Det enda han får är mineraler och sen kommer jag fortsätta med linfröpelletsen under betet då det hjälper till att rensa ut ev grus/jord som de kan få i sig när de betar samt att det är bra för magen.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#1 Ja tyvärr måste jag ge mitt halvblod kraftfoder även under betet.
Hon har EXTREMT svårt att hålla hull. Veterinärerna vet inte vad det beror på - inga parasiter- bra tänder - bra grovfoder. Det enda som de kan tänka sig är att hon har ämnesomsättningsfel. Hon promenadrids enbart mellan mars-nov resten av året arbetas hon inte alls.

jag tror inte det går att räkna ut näringsvärdet på gräset.. sen vet man ju inte hur många kg gräs hästen äter per dag heller.. så det är nog väldigt svårt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3 Ja jag kan garantera att det är svårt! Hittills har jag fått prova mig fram, men så tänkte jag att det kanske finns någon som har någon riktlinje så går det kanske fortare att träffa rätt. Räknar ju med att få "fodra med ögat".
Fodra med ögat. Oftast är ett bra gräs tillräckligt men ibland måste vissa ha extra i alla fall. Fodra du med jkraftfoder som tidigare och lägg ev ut hö också. Har faktiskt ett russ som stödfodras vissa år med kraftfoder. Beror på betets tillväxt och vädret.
#5 Vilket tror du jag ska använda? Krossad havre, krossad korn, eller Kraffts färdigfoder. Har ju mineralbalja i hagen under sommaren så hästarna får äta det de behöver så ett färdigfoder är kanske inte så bra…
Jag har hört att man kan höra av sig till Jordbruksverket eller länsstyrelsen om man vill göra jordprover för att se markens balans och inte vet hur man ska gå tillväga.
Det är det enda jag vet iallafall ang. mark/gräsprov.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

#6 lucern och krafft groov 125 är toppen till svårfödda hästar..
#8 vad jag är rädd för är att hon får i sig förmycket mineraler eftersom det finns i fodret och så står det en balja med mineraler i hagen till alla andra hästarna. Annars är ju färdigfoder det smidigaste på sommaren när det bara är hon som kommer få kraftfoder.

#9 okej, men eftersom hon är svårfödd är det protein hon behöver.. annars kanske du kan köpa krafft protein, är i princip bara protein, dyrt som tusan, men ges i mindre mängder också.
Krafft protein låter som en bra idé. Det är ju som du säger protein hon behöver. Mätt blir hon ju av betet.

#7 sitter o funderar på om man inte kan skicka in sådana prover till analycen.

#2 Om det är på så sätt så skulle jag fodra under sommaren med lusern hackad strå som är proteinrikt. Man börjar alltid med att öka på grovfodret om en häst börjar tunna ur och lusern är ju ett grovfoder.
Min lille häst är väldigt känslig mot om det blir för lite protein i fodret och honom har jag gett lusern hack då och det har gjort susen för honom.
Så prova ge din häst det, börja med liten mängd och öka sakta mängden. Tänk på att det kan ta upp till en månad innan det börjar synas resultat.
Hoppas det löser sig.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Nu har jag varit i kontakt med SLU , statens lantbruks univerisitet och fått råd. Hon ska gå på det absolut finaste bete jag har (gör hon redan) och sedan ska hon äta 2 kg krossat havre och 0,5 kg betfor. Dubbel kollade med Kraffts foderrådgivare.
Skönt när man kan ringa och fråga experterna.