Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 7944 ggr
Maja
0

Ni med islandshästar..

Nu har det kommit en ny kategori till forumet. Islandshästar heter den. Jag är nu intresserad av att höra hur många här inne som har en islandshäst?
Ni behöver ju inte äga den, kanske är det en medryttarhäst? Foderhäst? Har grannen några som ni brukar pyssla med?

Berätta lite om den/dem och släng gärna med en bild! =)

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två medryttarston på 19 (Litla-Jörp) respektive 10 (Dúfa) år. Det är mor (e. Hrafn frá Holtsmúla) och dotter (e. Þrymur frá Geirshlid) som är privatägda och står i ett litet stall söder om Uppsala tillsammans med en annan häst (varmblodig travare).

Dessa har jag ridit i lite mer än ett år, efter att jag slutade på islandshästridskolan (hade inte tid när lektionen var, blev för stressigt). Just nu lullar vi mest runt i skogen och luktar på blommor, men jag jobbar lite grann med dotterhäst (fuxen) för att få igång gångarterna på ett bra sätt.

Hennes tölt börjar bli fin nu, men hon slänger sig gärna över till trav om man inte har full koll på henne hela tiden. Skritten är bra, väldigt pigg och framåt (om hon får gå först, annars blir den något seg). Traven flyter på, något passaktig. Galoppen vill jag träna lite mer på. Den där hästen kan inte galoppera fort alltså. :P Nej, kort galopp ska det vara enligt henne.. Hon är rätt så överviktig och de kilona har jag planer på att arbeta bort så småningom. ;)

Mammahäst (bruna) är en ängel, supersnäll, gör aldrig någonting elakt. Ändrades ganska snabbt genom att bli sjukt hård i munnen. Konstigt, tyckte jag, men hovis hittade en tand i hennes mun som antagligen störde henne. Nu har veterinären varit och tittat på henne (antar jag, har inte varit där på drygt tre veckor nu), så nu är hon nog bättre. :)

Bifogar en bild på damerna, båda två femgångare.

Cavello
0

Jag är medryttare på en islandshäst och min kompis är medryttare på en annan. Var medryttare på hennes innan men sen bytte jag, båda är riktigt fina pållar :)

Disa frá Arbakka är en bestämd men snäll dam som egentligen är 5-gångare men har en tendens att blanda in alla gångarterna så hon rids som en 3-gångare med vissa tendenser till grisepass. Hon hoppade en hel del och den 25 maj ska jag vara med på en clearroundhoppning med henne. Min kompis medryttarhäst som jag också rider lite ibland, var tidigare medryttare på henne :)

Silfurlind är en ganska osäker tjej som nu har börjat tuffa till sig. Kan vara ganska mesig med att gå först ibland och blir ganska stark och småhetsig om Disa galopperar ifrån henne men oftast är hon riktigt duktig. Hon är en ren 4-gångare som jag töltränar en hel del, rider dressyr, uteritter och hoppar med. Sillen är verkligen superhärlig när allt klickar!

Granatapple
0

Jag har också medryttarisisar :) Min kompis morföreldrar föder upp Islandshästar och har runt 20 st på gården…

Det stoet som jag egentligen ska träna heter Negla frá Neistastödum, och jag tror hon är 10 år, eventuellt 13… Hon är iaf femgångare (har dock svårt att separera många av gångarterna), bedömd (7,59), och 133 cm i mankhöjd. Hon har världens spirit och kan aldrig stå still. Har dock knappt blivit riden sen hon bedömdes 2003 utan mest gått med föl, så det är upp till mig att träna upp henne igen. Hon har fått tre föl, Njall Solfagur & Neisti. Hon är superpositiv till den mesta, lite smått galen men trevlig att hanskas med. Tyvärr så drabbades hon i vintras av en aggresiv hålvägg (värst i vänster framhov) vilket har gjort att jag inte kunnat träna henne på några månader. Så för tillfället väntar jag mest på att hon ska tillfriskna så att vi kan börja träna igen :)

Under tiden har jag ridit en av de gamla herrarna endel, Kappi frà Teavaleak (stavning?), en 25 årig vallack. Mycket trevlig kille, fyrgångare som i sina unga år varit godkänd hingst på Island. Vi har tränat och haft kul tillsammans ett tag nu, och börjar verkligen hitta tillbaka till varann. Vi tävlade även en form av geidnakeppni (stavning?) för ett tag sen, det var skoj!

Slänger upp en bild på Kappikillen i full vinterskrud, eftesom alla mina bilder på Negla ligger på min externa hårddisk…

gejsa
0

Jag har en 6 årig islänning som jag inte fått in tölten på än. Ska väl ev få hjälp snart. En tjej ska komma och provrida och se om hon kan hjälpa mig med detta. Mot betalning givetvis.

Han köptes in när han var 6 månader gammal. När han var ca 1 år och 3 månader fick han eksem. Men behöver inte eksemtäcke tack och lov. Tar in honom varje natt i box pga detta.

Klasselover
0

Är medryttare åt en snäll islänning vid namn Kátur. Han är 26 år, men pigg och glad (som namnet betyder)..  4-gångare, väl separerade (tkr jag iaf!), och rätt pigg att rida, men ligger gärna i handen och vilar, så man får jobba mycket när han är för lång i halsen. Jättefin tölt när man tränat lite, alla andra gångarter är super ^^ Har hoppat lite småstockar i skogen, som högst 60cm tror jag.. Ungefär varannan gång jag rider honom tar vi en runda med en stock på 30cm, superkul tkr han ^^ Väldigt snäll och mjuk att rida barbacka på :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

Jag har en liten 7-årig flicka som jag köpte från Island förra sommaren, kom hem till mig i höstas. Sylgja frá Hömluholti (e: Rokkur frá Auðsholtshjáleigu, ue: Fífill frá Flatey).

Ett himla mysigt sto som tog flytten till Sverige med ro, och allt har funkat kanon sen hon kom. Väldigt positiv och öppen för nya saker.

Hon är 5-gångare, vilket märks tydligt. Passen finns väldigt nära till hands, och det vet väl alla att det är mycket roligare att dra iväg i flygande pass när matte vill galoppera? ;) Tölten blir ju också lätt passaktig, men det jobbar vi på och det går framåt! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WornOut
0

Jag bor i en familj som håller på med islandshästar. I stallet där vi är innackorderade finns det ca 25 isisar, en shettis och min arabkorsning (även en fjording jag har på inridning men som ska flytta ehm snart igen).
Har bl.a en 1:a klass hingst på gården, och massa andra som jag får rida lite då och då :)

Alex
0

#7 Vilken hingst är det, om man får vara lite nyfiken? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WornOut
0

Brennir fra Kirkjubae :)

Maja
0

Oooh, Kirkjubae! Det gillas! :D

muirab
0

Bráinn från Ekbacken

MickisGizmo
0

Hejsan!
Jag har en islänning :)
Han är 8 år och heter Skolli från Grönagången

Ledin
0

jag åkte i lördags förbi norrköping såg en massa islänningar som ståg vid transporter o i små hagar. Jag unrar bara vad det var för tävling?

attika
0

#13 det var en nationell tävling i Himmelstalund i helgen.

anzzen
0

Är 14 år och fick min första islandshäst som 12-åring :) Valvar ehtte han och vi köpte han som 15åring :) Jag och min mamma kämpade hårt med hans gångarter , han va 5-gånagre med mycket pass. Tävlat Sm i speedppass:) vi gjorde träningar för reynir och ävlade några gånger :) det gick riktigt bra (Y) .. när vi hade haft han i 2 år så tänkte  jag å min mamma att nu måste vi gå vidare och satsa mer på tävlingarna , det sa även reynir , han tyckte jag va för duktig och behövde en häst med mäktigare gångarter så när vi hade fått köpare å allt så fick han plötsligt lungsäcksiflamation och vi fick avliva han rätt hastigt "/ .. han är den hästen jag aldirg glömmer <3

Josefineep
0

Jag är lycklig ägare ät en femårig islandspojke vid namn Herkules från Solbacken1. Han är född 23 maj 2003, (Precis som mig! =D) och är en mycket lugn och lättlärd kille. Han är femgångare och håller just nu på att lära sig tölten.

Vi har bara vart med i småtävlingar så som clearround i hoppning, tregång och istrav. Vi har fått helt OK påäng för dom tre grundgångarterna och dom blir bara bättre och bättre, trots att dom är lite passaktiga just nu!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Osterang
0

Familjen har sammanlagt 5 isisar, en som vi bara tar hand om.. Jag har en egen valack som är en 8-årig femgångare. Sen rider jag när jag är hemma en eller två till..

Stoet vi tar hand om är f.ö. en kirkjubae som är 26 år. Hon vann sin avelsklass på landsmót som fyraåring :)

Osterang
0

Här är förresten Vaka frá kirkjubae :)

Maja
0

#18 - Min gamla favorit var också en Kirkjubæ-häst. :) Supertrevlig på alla sätt! :)

Absolutviktoria
1

Jag äger en 13 islands valack som jag nu har haft i snart 4 månader, han är väligt tjurig han gör järna som han vill ;D han var väldigt tjock och lat när han kom till mig men nu är han lite smalare men inte så mycket piggar dock. aja nu ska ni får se en dressyr bild på han och föresten han heter passur :D

[sl-80]
0

Vi har fyra isisar i familjen.

Jag har ett 19-årigt sto, Perla från lövstaberg och hennes 3-åriga dotter Dimma från Lundahl och min sambo har ett 7-årigt sto, Eydis från Granmyra och hennes 3-åriga dotter Embla från Tildemyr.

Dalsgardi
0

Jag har en Islandsvalack som heter Órion frá Dalsgarði, han är 19 år. Fyrgångare.
(e. Mökkur frá Dalsgarði u. Flúga frá Dalsgarði)
Jag har haft min kuse i 9 år nu.. När vi köpte honom kunde han varken trava eller galoppera.. Tölten har han alltid haft som ett säkert kort. Men hursomhelst, vi har utvecklats hela tiden och det har gått bättre och bättre för varje dag som gått. Nu går han alltså bättre än någonsin! Jag är grymt stolt över honom, för han är verkligen speciell, det kan varenda själ som träffat honom intyga. Han är snarare som en hundvalp än en häst om man säger så. Han hittar alltid på något nytt. Flera smeknamn har han samlat på sig också, ett utav dom är Houdini, eftersom han tar sig ut ur en hage, hur den än är byggd. Han är en riktig vilde, som jag älskar mer än någonting annat. Jag känner honom så väl, skulle aldrig ens kunna tänka tanken på att sälja honom. Han är en kille som har glimten i ögat.

Tänkte ta upp lite meriter också, eftersom vi tävlar rätt mycket. Ni har dem här nedan.
Skritt: 7.5
Tölt: 5.5
Trav: **5.5
**Galopp: 5.0

Träffar man Órion, kan man inte låta bli att smälta.. Han är helt en enkelt underbar!

Jag bifogar med en bild på min älskling också, tagen häromdagen!

Fridalej
0

Jag har två islandshästar :)

Lúkas frá Valshamri 11 årig valack.
Första gången jag red honom flög jag av så det bara sjöng om det :) Andra gången också.. Och tredjegången.
Ändå hade jag bestämt att "Det där är min häst".
Orkar inte dra hela historian om hur jag träffade honom men den är minst sagt annorlunda :)
Enligt många "Mycket häst" och "Enmanshäst" (ägaren innan mig försökte ha honom i ridskola - barnen flög..)
Lúkas är min absoluta största kärlek här i livet!

http://www.pixbox.se/pic_show_id19962017.html
Foto: Anna - simlir.se

Óskadís frá Hamri (bild bifogad) 1 årigt sto.
Står på Island fortfarande (tills nästa år förmodligen). Hon hade samma uttryck som Lúkas i ögonen.. Blev helt fäst på en gång!
Dessutom har jag en crush på skäckar så det var ju perfekt!
Jag är dessutom den enda som ledit henne i grimma, och var den första som satte på grimma (fick en spark på köpet ;))
Min framtid!!

Taktur
0

Har en vallack, brunblack. Taktur frá Budarholi 19 år. Jag har haft honom i snart tre år. Han är en gammal tävlingshäst som bl.a. Nina K har ägt .Sist han tävlade på en stortävling var vid Nationella Häringe 2002 med sin dåvarande ägar Susanne Nisser-Blank

sophiia
0

Är medryttare på en islandshäst som heter Lettfot :)

Pia-Lena
0

Har Alfur från Edsåsen, 20 år, har haft honom sedan han var fem år. Två islänningar till tidigare.

Odinn
0

jag vill jätte gärna ha en islandshäst. Men jag rider på islandshästridskola och rider islandshäst 1 gång i veckan :)

Min favorit häst heter Odinn frá breidabolstad :D

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

olympiathurfjell
0

jag var medryttare på 2 islandshästar förut. enjag gillar inte rasen riktigr.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

cupcakes
0

Jag har en medryttarhäst vid namn Embla som är islandshäst då, men hon och alla kompisar är just nu på sommarbete och nästan alla ston har föl. Så det blir ju ingen ridning förrän i september - men det är ju nära nu. Hon är iallafall envis och testar, tävlar med alla hästar och kan vara antingen riktigt seg i padocken eller riktigt het ute i skogen x) Hon är skäck och ja.. vet inte riktigt vad jag ska skriva ^^

Hon är jättegullig med sin pyjamas! ;D

cupcakes
0

fölis^^

cupcakes
0

..och suris när man har spänt sadelgjorden xD

Det är tur att det är 'snabb-läder' för ägaren är gansk mycket kortare än mig och att spänna om varje gång med vanliga läder hade varit drygt *lat* :D

h00jff
0

Har ingen islänning (men väl två shettisar och ett halvblod), men kommer att skaffa islänning den dagen mitt halvblod inte finns längre (hon är 23 idag, vi får se hur länge hon lever… jag önskar absolut inte livet av henne :o)). Ska bli spännande att bli islänningsägare!

h00jff
0

Ingen som har funderat på att skapa en egen ifokus-site för islänningar? Hade jag tyckt var kul!

Alex
0

#33 Ingen över 18 som har velat/kunnat ta ansvaret. Än i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Quiike
0

vi har en isis , eldugur eller nått heter han egentligen men han kallas för älgen ! är 14 år , ganska seg men ändå en häst man kan lita på , även om han kan få nå bus ryck ibland Flört

L1ll4n
0

Jag är medryttare till Kolfinna & Komma.

Fridalej
0

En av mina hästar :)
Lúkas frá Valshamri -97
e. Tývar frá Kjartansstöðum

Here we have a loooong story:

Jag såg Lúkas på en försäljningssida. Kommer ihåg att jag petade på mamma och sa "Åh.. Den där vill jag ha "
Men mamma sa bestämt "Nej.. Vi har inte råd med en häst.."
Såg honom på en saluvisning och hjärtat bara skuttade. Fick fortfarande ingen häst och det stog att han var såld på hemsidan. Blev ganska ledsen faktiskt (hur man nu kan bli det av en häst man inte har nån relation till.. Men jag kände väl en koppling till honom..)
En dag så kom jag till stallet - gissa vem som stog i paddocken?
Jo, Lúkas! Detta var 5 mars 2005 och ridskolan hade köpt honom

28 mars red jag honom första gången. Sadeln snurrade, jag trampade till och kom åt med skänkeln, hästen flyger iväg, sadeln snurrar och jag ligger i paddockens enda lerpöl. Hästen skenar några varv i paddocken med sadeln under magen, sen är det bara hoppa upp igen (efter att ha blivit avduschad med en hink iskallt vatten).
Jag var tokkär!

September -05 blev jag medryttare på honom. Red honom mer eller mindre helt själv (4 dagar i veckan) tom Februari -06 då han skulle gå med i ridskolan, vilket inte fungerade. Han gick från 0-100 på 1 sekund och hon som red flög av.
Ägaren beslutade att sälja honom, detta var i april. Pappa var utomlands och när han ringde hem så brast det "Anna ska sälja Lúkas " och jag blev helt förstörd flera dagar!

1 maj så åkte vi till stallet jag och pappa. Han småpratade med Anna medans jag gick in i stallet och hämtade grimma. Min kompis Erika och jag hade precis pratat om att "Får jag honom så kommer jag börja storböla!"
När vi kom ut hade pappa åkt och vi hämtade hästarna.
När jag kommer ut från hagen så kommer Anna fram till mig och säger:
"Igår var det några här och tittade på honom.."
(Vid det här laget höll jag på att svimma.. Usch vad ledsen jag blev! )
".. Och.. Han är såld nu" fortsatte hon
Jag fick tårar i ögonen men tänkte att jag skulle bita ihop. Det var ju inte över än.
Så sa hon "De som var här och tittade på honom var dina föräldrar.. Han är din nu"
Varpå jag började storböla, kramade om Anna och sa "Ljuger du?" om och om igen
(Ärligt talat sitter jag och stolbölar bara jag tänker på det )

2 juni var det veterinärbesiktning och vi köpte honom samma dag!

A cinderella story

Sen har jag ett sto, 1 år. Óskadís frá Hamri e. Leiftur frá Akurgerði :)

lisette
0

#37 blev lite bölig här jag med =) det är en sån historia man kan läsa i min häst =)

gejsa
0

#38# Jasså läser du den än. *fniss*

Ja, 37 jättefint skrivet av dig fick lite tårar faktist. Fast hade jag varit dina föräldrar hade nog jag själv velat sagt att hästen var din. För att få se reaktionen.

lisette
0

#39 kan jag lägga händerna på en tidning så varför inte? tycker mulle är såååå bra! =)

Fridalej
0

#38/39

Tack :-)

Pappa hade gett tillåtelse till Anna att "retas lite med mig" ;-)
Sen när jag kom hem så skuttade jag fram till pappa, grinade lite till och sa "Tack, tack, tack…"

EmmaRoos
0

Går på Dille gård Islandshäst gymnasium så jag rider en massa olika.. Men min träningshäst på skolan heter Svala. Flott, liten svart ung dam.. MYCKET trav! :D

Har en egen som heter Birk från Hagmarken. Han är 20 och jag har haft honom sen dagen jag föddes (snart 19 år) :)
Birk är bäst.. Går att lita på i alla lägen..

DinJejja
0

Har ingen egen islandshäst men har en kompis som har. Hon har en hingst som heter Haukur från Skáneyland. Hon tävlar aktivt med honom. Väldigt flott häst. Dom har fler islandshästar och när jag var yngre brukade jag rida där hela sommrarna. Men nu rider jag där när de är tillälle på en som heter Frumi. :)

Bilden är på Haukur från i vintras.

Arkan
0

Jag har ett 23 årigt sto vid namn Hetla Från Hallvide. Mamma köpte henne 10 oktober 1994 så jag var 2 år :D. 

Hon är fortfarande go o glad och är verkligen något speciellt. Men är det något hon inte vill, då gör hon inte det, tjurig vid brunst och kan vara en riktig bitch ibland! ett riktigt STO med andra ord!!

anna-mana
0

Jag har ett sto som heter Mánadis från Sörgården hon är född 2003 och köptes som tre åring av en familj i Olofstorp utanför Göteborg. ´Mána är min första isis och henne kommer jag aldrig att sälja.

Janice
0

Har ett svenskfött islandssto, Vilja 15 år. En riktig järnvilja Flört

Ägt henne sedan typ mars 08. Började rida islandshäst sommaren 07, då en kompis introducerade mig för hennes små lurvtussar. Jag som då hade varmblod, tyckte dom var för små isisarna för att rida på, men blev snabbt såld! Sålde sedan varmblodet och jagade islänning. Kollade annonser över hela landet, men fick till slut napp i grannbyn - typ en mil från mig.

Så, då blev hon min - Vilja!

monsterblom
0

#3 mitt sto som jag har heter lyfta frà Neistastödum :D vad roligt!

enilorac
0

Vad roligt att se Lyfta igen! Det var jag som tog in henne från Island, -98 tror jag att det var, men sålde henne ganska snart då hon var lite för lite riden för att passa mig. Har du några fler bilder?

monsterblom
0

#48 jag har några andra oxå. man fotar ju alltid sin häst när man har chansen ;D

lill-jarven
0

Jag och mamma importerade våran första isis 2005. Hreppi hette han (minns pinsamt nog inte hela hans namn), en 12-årig moldottvalack med 4 rena gångarter. :) Tyvärr blev han halt efter två år och hade såpass ont att han inte ens kunde gå i hagen utan att lida, så han fick somna in.
Ett halvår senare åkte mamma till Island för att spana in en ny stjärna och hon hittade då en 5-årig valack vid namn Tvifari frá Akureyri. Han fick stanna på island i ett år på tillridning och kom till sverige förra våren. Supermysig kille!

Tyvärr bor jag 60mil får mamma & pållen så jag kan inte rida så ofta som jag hade velat. :(

Men intresset finns kvar!

lill-jarven
0

Slänger in en bild på Hreppi också. Han är saknad!

lavena
0

jajamen, jag har en islänningSkrattandeo det bara ÄR såå otroligt härligt med dessa underbara hästar!Glad

MangoMelon
0

Jag blev nyligen islandshästägare igen efter en paus på ca 6 år. Den här gången köpte jag honom för egna pengar och det kändes jäkla bra! :)
Han heter Brandi frá Heimsenda och han e född 2005. Han e femgångare med fem rena gångarter. Är tyvärr inriden redan då uppfödaren lurades om hans riktiga ålder, sade att han var ett år äldre än vad han är :/ men, han har varit helt frisk och älskar att bli riden. Min lilla pajas <3

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

monsterblom
0

#53 han är grymt snygg!!!

MangoMelon
0

#54 tack så mycket :) just på den bilden är han i bra hull och konditionen är på topp. Nu är han lite tjockare :p

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

jupiter00
0

jag har direkt inga grannar som har islandshästar men har praktik med ett 30 tal islänningar :D

men har faktiskt två favoriter där ute. raudur o draumur

Alex
0

#56 Kul. Glad Vart är det nånstans?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jupiter00
0

#57 ja det e jättekul :D sen till hösten ska jag hjälpa henne med o rida in unghästarna :D det e ca 4 mil utanför kalmar :)

Maja
0

Men då! Vilken stil av mig, jag har missat att presentera "min" nya prins!

Moggi är fem år gammal och femgångare. Eller ja. Han ska vara femgångare. Och visst är han det vissa dagar. Andra dagar är han engångare - ja, precis - engångare. Pass. Passaktig skritt, pass i traven (eller ja, grisepass mestadels), pass i galoppen. Men han är ung och oerhört grön.

De flesta dagarna tycker inte han om att ha fyra ben att hålla reda på (ses även i hagen), utan det är bara ett eller två ben som "arbetar", de andra hänger liksom bara med i farten, men han har blivit bättre tycker jag allt! =)

Just nu rids han bara i skritt, trav och galopp (och jo, grisepassen som smyger sig på när man inte är observant). Tölten får komma när han är mogen. I hagen rör han sig mest i skritt.. ;)

Planer för oss?

Ja, för det första att få isär alla gångarter på ett bra sätt så att han vet "jaha, jag jobbar så med benen i trav" och liknande. Sedan, lite lektävlingar om han känns okej. Har en helt okej stam faktiskt så det är bara att hålla tummarna för denna herre! =)