Mugg
Min unghäst har fått mugg.. och då jag inte haft ngn häst som haft det tidigare.. blev jag lite osäker på hur jag ska göra.. på morgonen blir hon ganska svälld och stel, har hittils smörjt med lite helosan för att mjuka upp.. men ska man behandla med ngt speciellt eller bara hålla rent? det är bara på ena bak, som hon fått det och det är inte så populärt att jag är där och grejjar.. kan man spruta på lite lila sårspray? (minns inte vad den heter) mvh veronica
jag brukar tvätta med grönsåpa och sen smörja med helosan.
men om muggen blir för svår så har jag en receptbelagt salva mot mugg. Kommer ej ihåg namnet

ok tack! bukar det ta lång tid innan man får ordning på det?

hej jag brukar använda atamon funkar jätte bra .
wanda

vad är atamon? 
#3 det har jag aldrig hört talas om, är inte det lite starkt för huden??
#4 atamon används för konservering av saft, sylt mm

hej det är nån slags konseveringsmedel som man använder när man gör sylt och saft . det finns att köpa i vanliga mataffärer . man bara sprayar på muggen så brukar den ge med sig efter ett par dar .
wanda

Wanda, spär du ut atamonet innan du sprayar på det?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag brukar köpa en tub emd Salysyvase 2% på apoteket, och en tub med idominsalva, blandar detta 50/50 och sen så kletar jag på detta rikligt i karlederna.
Idominslava brukar användas för att lösa upp hurförhårdnader och är bakteriedödande, medan idominen är mild och mjukgörande. Samt så är båda salvorna feta så dom brukar stöta bort lera o fukt jättebra.
Har fungerat bäst av alla huskurer jag provat mot mugg.
o det kostar väl max 100kr att köpa salvorna o det räcker en hel säsnong enligt mig.

#5 nej det tror jag inte jag har aldrig sett några irritationer i huden av atamonen men den kan nog svida lite . jag fick lite i ett sår en gång som jag hade på handen och de sved lite .
annars har jag använt något som heter emuolja funkar kanon .
wanda
När min pålle får mugg (på sommaren när det är torrt och varm, nästan aldrig höst, vinter och vår), rakar jag rent i karleden, tvättar med ljummet vatten och lactacyd, baddar det torrt med handduk och har på en salva jag har fått utskrivet av vet. Celestona Valerat heter den, suverän mot mugg.

jag är rädd för att oskar har fått mugg. och jsg ska vara glad om jag får känna försiktigt i karleden på honom. att raka är ingen sak jag får göra. hur gör man då?

#7 hej nej jag spär inte ut den .
wanda
#10 Celestona Valerat var namnet jag inte kom ihåg…. tack!!
#13 Suverän salva. Det ända som hjälper när min pålle får mugg.

*putt* fler tips?
Jag har provat gjort rent och smörjt med mjukgörande, men det har inte blivit bättre.. snarare sämre.. måste nog kontakta vetrinär som det verkar..
#15# Be vetrinären skriva ut Socatyl, det funkar ibland. Men jag körde med lite olika salvor när min pålla hade mugg. Det var en mix av:
4s Hästsalva
Idomin
Helosan
Rapsolja
Jag smeta lixom på det jag hade till hands när jag va där på betet och hon fick mugg ;)

har även fått stänga av hagen, så hon får gå där det är lite torrare.. det är ju så slaskigt och geggigt ute nu i hagarna.. så det är jättesvårt att få det torrt och rent.. börjar bli desperat, jag är så less på vädret som är nu! De har ju en stor hage så jag fattar inte varför de ska tjuras på att gå där det är så lerigt!?
Nu är det så svårt eftersom jag inte får vara där och smörja, nu kan hon få för sig att slå, bara jag tar på bakbenet.. (ibland går det bra) förstår ju om det gör ont.. men vad ska man göra då..

Finns det inte en artikel om just mugg här? Kolla där hur man går tillväga.

Jag har använt aloevera med propolis. har funkat kanon! Enda som hjälpte på min sötnos…

Virkon fast det är ju väldigt starkt, eller kortison hade jag det var jättebra. Min ponny fick t.o.m. början på rasp.
en gammal hästgubbe använde havregrynsgröt på en häst som hade rejäl mugg. Tvättade först sen på med gröten och sen linda benet. Blev superbra sen.
Annars har jag bara behövt använda lactacydtvål o sen smörjt antingen med helosan eller skillingaryd…
Finns det ngt som heter kronisk mugg???
Sparkar hon får du ju be ngn hålla upp andra benet så hon inte sparkar dig!

tack för alla tips!
#18 jag har läst den, men vill ändå höra om fler alternativ..
#21 lät inte så mysigt med havregrynsgröt..hihi.. kanske funkar, men jag ska nog testa mig fram med andra altenativ först..
Hon är så besvärlig, när hon väl bestämt sig för att det är ngt man inte får göra.. har provat hålla upp ett annat ben, men då reser hon sig.. en riktig "tjurmoppa" men jag älskar ju henne ändå!

Ok, då berättar jag väl jag också då hur jag gjorde en höst. Jag tvättade med ren såpa sköljde rent det. Och torkade försiktigt. Inget mer. Efter någon månad så var det bra. Jag hade ingen salva på heller för då torkar det inte så bra.