Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterboktipsfilmtips
Läst 1571 ggr
emsems
0

hästfocus

ang tidningen hästfocus… är det någon fler än jag som tycker det står mycket "mumbojumbo" i den? tex så stod det en gång, att hästen inte behövde gå med halsen i form för att lyfta ruggen, utan den kunde lika gärna ha huvudet otroligt högt uppe för att bära sin ryttare…

jag säger som penn&teller.. BULLSHIT… känns som att all världens ryttare och forskare har något att säga om den artikeln! blev så irriterad….!

1111
0

Vad är att gå i form med halsen..?

Vi har fö mkt fattigt och dåligt utbud på bra hästtidningar i Sverige, väljer hellre att importera mina tidningar ifrån andra länder… Alla nyheter kommer ju hit långt efter resten av europa…

/V

Lorita
0

Jo man får vara kritisk, för det står mycket bra också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emsems
0

#1, alltså jag menar att den har välvning osv. alltså att man vill att den ska välvja, bära sig osv.

ja jag börjaråxå känna at tjag är såå less på alla dåliga tidningar… mycket skit men framförallt stavfel och annat slarv som är sååå störande!

Lorita
0

Hästfocus blev mycket sämre när dom ändrade inriktning och började vända sig till alla ryttare, alla artiklar är så ytliga och slätstrukna nu. Men det finns inga genomgående bra tidningar, jag köpte hästen nyss och där var det bra artiklar men då blir det ju nästan inget om hästhantering.

emsems
0

vi kanske ska gå ihop och göra en "ridsport i fokus"-tidning!

vore såååå kul!

Lorita
0

#5  Oj, oj det var det roligast jag läst på länge………skulle det bli saligt FundersamSkrattandeSkrattandeSkrattande

1111
0

#3. Hästen kan svinga ryggen rättså bra även om den inte välver halsen…

Däremot så kan den inte lägga bak vikten korrekt och komma upp genom kroppen om kontakten genom ryggraden bryts någonstans…

Jag håller med om att tidningen har fel när man pratar om samling och komma upp med ryggen, eftersom ett höjt huvud betyder sänkt rygg. Men jag håller inte med i din kommentar om att halsen måste vara i någon sorts form för att ryggen ska kunna arbeta korrekt. Men det beror ockå på vad för form man är ute efter…

/V

MinnaA
0

jag vet precis vilken artikel du menar, det var en kille (kommer inte ihåg vem det var) som menade på att när du jobbar din häst vid handen så har huvudets placering inget att göra med huruvida ryggen säkns eller höjs utan det viktiga var benens placing. har för mig att han menade på att det bästa var att se till att bakbenen flyttas in under hästen för att höja ryggen, att jobba hästen i för låg form slet på frambenen menade han. här handlar det bara om olika sätt att nå samma mål. ligger ju lite i vad han säger men att jobba en häst i lång & låg form är ju bara för att få hästen att arbeta rätt med magen/ryggen, allt eftersom så plockar man ju upp hästen mer och mer samtidigt som bakbenen kommer mer & mer till tyngdpunkten. nu gick det i räsefart här men jag hoppas jag fick med allt ;)

Kratern
0

#4 Ursäkta vad menar du med det (alla ryttare)?

Lorita
0

#9   Från börja hette tidningen häst fynd och vände sig mer till NH folk och western ryttare och där finns det fortfarande bra artiklar men så skulle tidningen vända sig till "alla" och då kom inte kunskapen och engagemanget upp i samma klass som innan, tyvärr.

1111
0

#8, Tror jag vet vilken metod du pratar om… Och det är så man får felvridnignar i ryggraden och hästar som slänger in bakbenen långt inunder sig, men inte viker på haserna, lägger inte bak någon vikt = går på framdelen, sänkta ryggar och spänningar eftersom de måste svinga in bakbenen i höften in under kroppen… Utmärkt tydligt exempel är islandshästar som ofta rids enligt den här metoden.

Självklart ska man börja påverka bakifrån, men samtidigt så får man inte fokusera på att bara få in bakbenen under kroppen, för att bakbenen kommer in långt inunder är inte detsamma som att ryggen kommer upp…

Man kan aldrig fokusera på bara en enda grej, utan måste alltid se HELHETEN.

Gillar fö inte hur du skriver (så som större delen av Sveriges ryttare ;)) att du plockar upp hästen, tyder på att du ändrar formen framifrån. Tänk dig istället att du lägger bak vikten mer och mer, det du gör är ju inte att du ber hästen gå i en högre form?, utan att lägga bak mer vikt, så att den helt enkelt blir kortare i kroppen och därav får en högre form…

/V

emsems
0

Minna A, jo det var nog samma, någongång i somras kom tidningen..

till ….

givetvis kan man ha bra bakbensaktivitet utan halsens välvning, men jag tror du måste ha sett artikeln för att förstå hur han menade… huvudet var så högt upp och bakåt att det fick världens hjorthals… man får ju inte hästen att lyfta ryttaren med muskler och på ett bra sätt utan att hästen bör sig ordentligt, vilken dessa hästar absoluuuut inte gjorde..

MinnaA
0

#11  kanske uttryckte mig lite klumpigt :/ jag rider absolut inte mina hästar på det viset du beskrev, framifrån. ju bättre hästen blir på att bära sig själv & sin ryttare ju högre kommer ju huvudet AUTOMATISKT. hästen ska ju även bära huvudet, det får man inte glömma.

emsems
0

#13. precis.

Kratern
0

#10 Känns lite provocerande det där.

Menar du att NH och westernryttare skulle besitta mer hästkunskap än andra hästmänniskor?

Akta så du inte klampar i klaveret s.a.s

Lorita
0

#15   Nej, att tidningen hästfokus har mer kunskap om NH och western därför blir dom andra artiklarna ytliga.

emsems
0

jag tror mer att hon menade att eftersom man ska intressera fler läsare så blir det så spridda budskap att det blir lite väl öppet. alltså istället för 20 articklar in western, så blir det typ 5 western, 5 hopp, 5 dressyr osv.

elller?

Kratern
0

#17 Ja, men om det är en hästtidning så ska den väl vända sig till alla sorts hästmänniskor.

Annars får man väl starta en NH eller westerntidning då……för jag har aldrig hört att Hästfocus skulle vara en NH eller westerntidning.

Lorita
0

#18  Innan den bytte namn var den det och det är samma Medarbetare och några nya nu.

Kratern
0

#19 Jag är ganska övertygad om att du har fel då Hästfocus från början var en annonstidning.

Lorita
0

Jag har ju haft tidningen i en massa år och det började som en annonstidning som mer och mer gick över till en tidning för NH och western folk, jag kan leta reda på numret där dom skrev att dom skulle byta namn och gå över och brädda sig mot en bredare läskrets.

Kratern
0

#21 Dom har aldrig gått ut officiellt med att dom skulle vara en specialinriktad NH eller westerntidning.

Sorry.

1111
0

#12 Jag fortsätter vara jobbig… Hjorthals är något som hästen föds med, är en extriör felaktighet. Däremot kan häsen ha kraftigt musklad underlinje på halsens om den spänner ut, en underhals ;)

När hästen bär sig så bär den ryttaren med, din sista mening förvirar mig totalt, men det är något fel i den iallfall, för du kan inte ha att hästen först bär sig och sedan kommer ryggen. Att bära sig är att få upp ryggen.

/V

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Det var nog många dressyr och hoppryttare som köpte tidningen från början

#23 jag ska leta upp atikeln så ska du få läsa…

emsems
0

#23. jo jag vet att det är så, men hur skulle jag annars förklara hur hästen höll halsen?  vad du märker på ord! känns som att man måste försvara allt man säger för dig! lugna ner dig en smula och försök lyssna istället. jag tror alla förstår bättre om jag säger "huvudet var så högt upp och bakåt att det fick världens hjorthals" istället för typ " hästens huvud var uppåt, jättemycket.." jisses

1111
0

#24, varför inte säga underhals? - Är den korrekta termen.

Om man inte uttrycker sig korrekt, hur ska någon veta vad man menar? 

/V

emsems
0

#26. underhalsen är inte vad jag menade. jag menade en häst som har hållningen som en hjorthals. jag menar inte underhalsen i sig, utan hur hästen hade hållningen.

Lorita
0

Hästen var byggd för att kunna gå i riktigform men så tvingades halsen upp på bilden och hästen svankade men i artikeln stod det lite förenklat att halsen inte hade något med hästens undertramp att göra. Jag köper det att all ridning kommer från bakben, det är väll en av rytarens budord. Men att hästen skulle kunna ridas i den formen som ha var på bilden och samtidigt gå i form med rygg och bakben det går jag inte på, det krävs mer för att övertyga migFlört

emsems
0

tack lortia, precis min mening.. och bilderna runt om, alltså när en tjej red, dom var ju inte direkt så super heller.. blev mest irriterad av denna artikel och slutade köpa tidningen..

Lorita
0

Tyvärr så är hästfocus så ojämn som tidning, jag brukar kolla referenser och källor noggrant. En del artiklar är uppenbart skriven som reklamsyfte. Det krävs mycket för att sälja in ett påstående till mig, för ett tag sedan var det en artikel om hur speciella islandshästar var då dom reagerade på stress, första sidan i artikeln gick ut på att förklara hur duktig artikel författaren var, andra sidan till att förklara det speciella med islandshästen och sista sidan gick ut på att dementera på ståndet om det speciella hos islandshästen som artikelförfattarens egna ovetenskapliga teorier. Kvalificerat slöseri av läsning och någon gick nog på det hela också Gråter

En annan artikel där var det en stor utläggning om faran med färgavel och att hästar/djur med mycket vitt var dåliga individer, hela påståendet var baserat på att vita katter kan födas döva….men hallå vad har det med hästar att göra. Den artikel borde inte ha publicerats allsSkrikandes

Sen har dom en del artiklar som är verkligt seriösa som den om riskerna med örter som var i senaste numret där var också källan redovisad och undersökningarna förklaradeSkrattande

Men när halva tidningen bara är läsvärd, då är det inte roligt en tidning som gått ifrån att vara så bara. Tyvärr så finns det inte någon riktigt bra hästtidning på marknaden i dag, inte om man som jag är intresserad av häst hantering och så.

PimTheGreat
0

JAg håller med Lorita. Den tidningen köpte jag varje nr av innan, men sen den ändrade innehåll så tycker jag den har blivit tråkig. Tyvärr….

emsems
0

någon borde verkligen fixa en bra hästtidning.. efterfrågan finns ju!

chilli
0

En tidning måste ju sälja… att göra en specialtidning för en mindre grupp lönar sig dåligt, att göra en tidning som riktar sig till en stor grupp lönar sig bättre…enkel matte.

Jag önskar själv att det fanns en specialtidning som riktar sig enbart till NH intresserade med naturlig hästhållning, alternativa metoder och utrustningar, nya rön, tränings tips och råd mm men jag förmodar att underlaget är fortfarande för litet för att det ska vara lönt att göra en sådan tidning.

Jag håller mig till häst Focus. Jag tycker att det är en rätt bra tidning  fortfarande fast jag håller med om att det stod mer förr om det jag är intresserad av.