Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 5019 ggr
jackiejohn
11

skoluppgift om tränset!

Hej!

Jag ska skriva om en uppfinning och har valt att skriva om tränset (Y) allt går bra men så har ja fastnat…vem uppfann tränset? Förvånad Jag hittar det ingenstans har letat på alla möjliga sidor men får inte fram nåt Rynkar på näsan Behöver hjälp!

Tack på förhand!

Lorita
0

Tränset har nog snarare vuxit fram innan den tiden uppfinare var uppfunnet Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Molla
0

Tror som Lorita, men hittade om Spanska ridskolan . På sidan 6 näst sista stycket står det iaf ett årtal och om träns,

Max Ritter von Weyrother gav år 1814 ut en liten bok "Handledning i hur

man provar ut en lämplig tränsning med stång".

Tränsning med stång…då är ju inte tränset ett nytt påfund då iaf!

Hittade en annan text i boken som var lite söt tycker jag:

Nervösa hästar tenderar till att öppna munnen-vilket ofta är början till fler olater-och är därigenom ouppmärksamma mot ryttaren. Mestadels kan redan en fastare spänning av nosgrimman göra att hästen håller munnen stängd. Denna får dock aldrig spännas så hårt att hästens andning försvåras eller att den förhindrar att hästen kan inta belöningar (socker, morötter mm.).

jackiejohn
0

1 o 2# tack så mkt!

Kolla din länk Molla men de står ju inte riktigt vem som uppfann tränset…kan man skriva att de är nåt som växt fram att de liksom aldrig funnits någon speciel uppfinnare till tränset?

Molla
0

#3 Ja, det är ju sanningen. Sen kan du ju skriva att Max bla bla skrivit en bok redan 1814 som handlar om tränset och utprovning av bett, vilket tyder på att det moderna tränset har en mycket lång historia.

jackiejohn
0

4# okej tack för hjälpen =)

Cezanne
0

Det finns ingen uppfinnare utan olika folkslag har utformat det efter sina behov.

För en 25 år sen såg jag lerfigurerna från Kejsarens Armé, de flera tusen lerfigurer av krigare och hästar som hittats i en gammal kinesisk grav, och de hästarna hade träns och stångbett som mycket påminde om det som fortfarande används idag. Vet inte hur gamla figurerna är men det handlar om flera tusen år.

IdaT
0

#6 Menar du terrakottaarmén? Enligt världens historia nr. 17/2008 är dom över 2000 år gamla. Dock hittar jag inga huvudlag på dom bilder som finns med i artikeln, men ytterligare ett dock är att hästarnas munnar är öppna, som för att få in ett bett i munnen på dom.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Cezanne
0

#7 Det menar jag!

Såg dem på Östasiatiska museet i Stockholm och minns hur jag var fascinerad över att huvudlagen inte utvecklats mer sen dess. Kommer inte ihåg ifall huvudlagen var gjorda i lera eller om man hade rekonstruerat fynd från graven så att de var i läder med bett i metall, det var ändå typ 1981.

IdaT
0

#8 Det skulle inte förvåna mig, citat från artikeln i världens historia:
"Skyttarna var urspungligen utrustade med träbågar som dock har förmultnat"
Samt detta:
"2. Stridsvagnar
I spetsen för det tunga infanteriet står underofficeren i sin stridsvagn. En soldat med trumma står alldeles intill. Han ser till att officerens order trummas ut och överröstar stridslarm. Alla stridsvagnar i graven var gjorda av trä och har förmultnat nästan helt efter 2.000 år."
Båda dom citaten stödjer väl tanken på att huvudlagen var gjorda i läder, och att dom fanns där från början.
http://lh4.ggpht.com/_DM13x50-ZQI/SAoqzb9U5AI/AAAAAAAAAww/9UQzJDzYavc/IMGP4188.JPG Om man kollar på denna bilden ser man dessutom hur jag menar med att hästarna har öppna munnar, som fr att få plats med ett bett.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

[Katteeen]
0

Dessutom är det ju hästarna i terrakottaarmén tränsade på några av bilderna, undrar om de har satt dit det sen och försökt återskapat hur det kan ha sett ut, eller om det faktiskt har hängt med hästarna? Obestämd

jackiejohn
1

Jag ska skrivit så här på frågorna hittils,

Vem var uppfinnaren?

Det finns egentligen ingen uppfinnare till tränset, utan det är något som växt fram över hela världen och sen har det kommit några och uppfunnit olika slags träns.

När uppfanns det?

Det är lite svårt att säga därför att det inte finns någon exakt uppfinnare. Man har hittat föremål som tillhört sadlar 4000 år f Kr  så man antar att tränset funnits ungefär lika länge om inte längre. År 1814 skrev Max Ritter von Weyrother en liten bok om tränset, hur man provar ut träns och bett. Och detta tyder ju på att tränset funnits länge och är en tidig utveckling till våra nuvarande träns.

Var uppfanns det?

Över hela världen. Tränset har växt fram hos människor och utvecklats där efter. Människor har haft hästar sen långt f Kr och för att tämja en häst och få den inriden o.s.v. så krävs ett träns med bett, det är längre fram som det kommit olika modeller och sorter.

vad tror ni om detta?

IdaT
0

"och sen har det kommit några och uppfunnit olika slags träns." skulle jag ändra till "och det har över världen utvecklats många olika typer av träns, eller huvudlag, som är det gemensamma namnet för alla typer av träns."

Molla
0

låter bra! Vilken klass går du i?

jackiejohn
0

12# okej det är ändrat nu =)

13# tack =) går i nian har exakt 24 skoladagar kvar nu =D

Molla
0

#14 =) nedräkning alltså… =D

jackiejohn
0

15# ja ja längtar verkligen de enda som är tråkigt är att skiljas från min UNDERBARA klass men skönt då en av våra klassföreståndare är helt dumt i huvet alla föräldrar är emot henne och aa synn o säga att vi tycker om henne….sen bär de iväg till gymnasie och de ska bli kul =) så nu ger ja järnet i skolan och har höjt mig i flera ämnen =D

Molla
0

#16 Kul att du höjt dig! Det är ju verkligen sista rycket och höjningarna är ju verkligen värt all ansträgning om det gör så att du kommer in på poängen!!

jackiejohn
0

17# jaa verkligen kul =) det enda är att min matte går åt skogen pga av att ja inte får den hjälp ja behöver (har svårt för matte) så ja fick veta idag att ja kanske inte blir godkänd Gråter och min matte lärare bryr sig inte när ja säger att ja vill komma till specialgruppen (har tat upp det på utvecklingssamtal och allt) men inget händer och matte är ett kärnämne som ja bara måste vara godkänd i så nu ska mamma ringa och kräva att ja kmr i specialgruppen….

Jag har kommit in prelimenärt (stava?) =)