avmaskningsmedel; bandmask?
ska ringa till vet, nu i dagarna och be om recept för avmaskning, i vanliga fall har vi noromectin, men har läst att det finns en mask den inte tar, och jag tror det var bandmask.
vilket preparat tar då bandmask?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tror att dom brukar ha tillägget "comp" om de tar bandmask också. Men veterinären vet vad du ska ha. Sen ska man inte alltid avmaska med samma medel, utan variera med några års mellanrum. Sa iaf vet till mig senast.

Nu på våren brukar det rekommenderas att ge Banminth el Pyrantel i dubbel dos annars tar det inte bandmasken.

Det är sällan hästar får problem med bandmask, främst unghästar.
Jag kan bara tala för mig själv men jag har inte avmaskat på flera år utan jag skickar in prover med hjälp av "kolla masken lådan" ! De har vart jätte bra så behöver man inte oroa sig för att man använder preparat i onödan.
Jag vet inte om jag får göra reklam så här men kika in på www.kollamasken.nu och kika. De är värt varje krona.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#2 blir nog Banminth då :) ska man ge 2 sprutor på samma gång då för att bli av med bandmasken?

jag tycker som #3 på ridklubben av 22 hästar var det tre stycken som behövdes maskas första året vi kollade dom, året efter 2 (samma som året innan ) och i år är det 3 st ( båda från förra året och en nyinflyttad.
Vår unghäst hade bandmask och vi blev rek Equimax som tar istort allt.. Det är ett komb preparat. Tror inte att Pyrantel och Banminth tar alla stadier av bandmask dock inte säker men kolla upp det först.

jahapp, då har vi massor av maskmedel nu.. mamma ringde vår vet igår, tydligen skulle vi maska var 8:e vecka på sommarbetet?
så nu har vi maskmedel så det räcker och blir över, eftersom jag bara maskar vår och höst.
hum, hum. dem fick avmaskningsomgången idag, så om några dagar ska dem börja få gå i sommarhagen på dagtid :)
dock blev det bara noromectin, men tänkte ta träckprov i höst innan dem ska in i vinterhagen igen.