Hur ser en perfekt hov ut?
Ja, nu när vi har fått läsa trådar om hovar tänkte jag fråga er hur ni tycker att en bra hov ser ut? Hur ser hovarna ut på era hästar? Visa gärna bilder, intressant att läsa olika åsikter om ett viktigt ämne.

svårt att beskriva, tycker jag.
alla individer har ju olika förutsättningar..
en sak som jag däremot vet att jag ofta reagerat på är att många hästar är så låga i trakterna, alltså verkligen jättelåga.
så det är något som jag är lite "noga" med; att trakterna inte verkas ner så de blir så låga.
tycker också det känns lite märkligt med de som har perfekta "rundlar" till fötter; det känns märkligt, på nåt vis, som att hovis har glömt att ta in "sidorna"..
så de perfekta hovarna för min del är att hovarna inte är för låga i trakterna eller att de ser ut som avtryck från ölburkar (=helrunda).
medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Din beskrivning håller jag med om.
Jag tycker inte om när hovarna buktar utåt. Finns dock många tillstånd av friska hovar som inte är korrekta, men det finns väl lika många åsikter som hästägare.

Håller med ovanståendet, alltför många har för låga trakter som medför platta hovar. Mitt fullblod hade ankfötter när jag köpte honom, men den nuvarande hovslagaren håller på att "spara" upp trakterna så nu börjar de se mer normala ut.
Jag gillar när de är korta och höga, men inte alltför höga att det ser ut som om de står på "strumpar".

Men ska inte trakterna vara låga, så det blir jämn belastning? har dem höga trakter, går dem ju på trakterna..
jag tycker det är vanligare att se hästar med för höga trakter faktiskt..
peppe är duktig på det här med hovar..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#4 Inte för låga trakter, men inte heller för höga. Jag tycker att det är mer vanligt med låga trakter.

#4 naturligtvis får de inte vara för höga, men många hästar har i princip obefintliga trakter, och det är inte optimalt det heller.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag tycker tvärsom - att alldeles för många hästar går om kring på "styltor" eftersom ju "alla vet" att hästar ju ska kortas i tån och ha höga trakter…
Hästen får ju ingen som helst svikt i nedslaget och dessutom med de trakterna och de "skålarna" till hovar; har strålen ö h t ngn funktion?
Vad olika man kan tycka:)

En hovslagare som jag hade i början ville ha låga trakter för att han syftade på att strålen kommer i kontakt med marken = blodcirkulationen kommer igång. Inte mig emot, men tycker att det ser opraktiskt ut för hästarna när trakterna är så låga att de nästan blir långa i tårna.
Man ska väl egentligen inte stirra sig blind på tåns längd eller på trakterna utan helheten och vinklarna? Man kan ju som hovslagare knappast inrikta sig på att bara korta tån eller ge sig på att verka ner trakterna, det måste väl finnas en samverkan och balans?
#9 - huvudet på spiken!
Helhet, vinklar och hur hoven belastas är A och O
//hovslagaren..
jag tycker att en hov ser bra ut när min första tanke är" oj vilka friska hovar den hästen ser ut att ha" välformade, hel och fina.
min häst har fina hovar, men hovbroskförbening
# 9 har svaret! kort och enkelt.
Kan vi inte lägga in lite bilder på våra hästars hovar. Vore roligt att -se de olika modeller som finns.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

kan inte så mkt om hovslageri osv men ja tkr att en hov ska vara "lagom" dvs inte för höga/låga trakter och inte för lång/korta tår svårt att förklara men hoppas ni fattar, alla hovar ser olika ut och aa de finns inget specielt "så ska en hov se ut"….
Här är en bild på min shettis hovar säg va ni tkr om dom..

#14 hej hej,
Jag tycker de är svårt att bedömma en hov nä man inte ser resten av benet. Vinklar osv. men min första reaktion på din shettis är att jag anser att den är lite lång i tån. MEN de är jätte svårt att säga bara på en bild.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

15# japp de stämmer det är han han har varit vanskött i hovarna inte verkad på 3-4år så han gick inte på hoven när ja tog miig an honom utan han gick på leden och har dåliga ben/hovar av vanskötsel och av fång (haft fång 2ggr) Hans hovar håller vi på att återställa och det är inte säkert att de går helt men han har inte ont av det längre =)
Här är en bild från när vi haft honom i typ 2 månader (?)
Obs lite svårt att se men zoma så ser ni bättre (Y)

Nu har ja haft honm i lite mer än 1 år så hans hovar är fina enligt mig och hovis men dom är inte helt återställda än…
Hovslagaren hade aldrig sett något värre och han sa "ni har tur ifall han överlever, och vi får rätt på dessa vedervärdiga hovar!"

Då har han haft en jobbig historia… Skönt att höra att han fått de bra nu då :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

ja det har han och frågar du mig så har han fina hovar =) jaa de har vart många jobbiga timmar med att överhuvudtaget få honom att gå på hovarna igen! så har han gått ner 75-100kg han fick inte plats i transpoten vi fick ta bort hela mellan väggen! 
Jag mäte honom när han kom hit då mätte han 110cm i manken nu mäter han 107cm i manken…
men han mår bra nu och återhämtat sig br han är trots allt 17 år
hehe

jag vill, tvärt emot en del här, absolut inte ha höga trakter. sprickor för mig är ett tecken på att nåt är fel, likaså utflutna hovar. svårt att beskriva eftersom hovarna är rätt individuella
Har hört från flera håll att mina hästar har fina hovar och det är ju alltid skönt, även om jag själv vet att dom har det =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~