Halm?
Hur mkt halm lägger ni in per vecka om ni mockar vanligt med halm, dvs bort med all skit och pink varje dag?
Tycker min stallägare är snå med halm till Lyrik. =(

Nu använder inte jag halm då min är allergiker. Men det beror ju lite på hur skitiga hästarna är. Jag anser som så att det ska vara så pass mkt halm och rent att man själv skulle kunna tänka sig att ligga där. Hästen ska absolut inte stå på golvet. Så en del behöver ny halm varje dag medans andra har mer sällan.

Vi har ju bädd men lägger halm överst. Vi har storbal så det är svårt att säga i småbal. Sedan varierar alla småbal från ställe till ställe. Den kan ju väga 10 kg eller 15 kg.
Men jag gör av med ca 1 ton per häst ung på en hel vinter.
#2 Hon lägger en halv småbal varje dag till stoet och fölet. Balarna väger väl runt 15-20 kg st.
I detta stall har min pålle blivit skitgris i boxen, vet ej vad det beror på. I gamla stallet gjorde han av med max 2 balar i veckan (18-20 kg st), ungefär lika länge inne.

Men det verkar väl rätt så lagom. Det blir en bal på 15.20 kg varannan dag. Ung som för oss. Och dom som kommer hit säger att vi har princessboxar åt våra hästar. Jättemycket halm. Men har du inte bädd så kan det kanske bli för lite.
Min häst får mindre, knappt ½ bal var 2 dag =( Hennes häst får mer än min. Visserligen större box, men jag betalar för att halm ska ingå i stallhyran.
Snåljåp!

Men då är det väl bara att säga till att du tycker det är för lite halm.
Har gjort, hjälps inte…

som jag har sagt förut FLYTTA DÅ.
Jag letar ju. Inte hittat något ännu.
Tips på sidor där man kan hitta stallannonser, förutom Bukefalos?

Annonsera i din dagstidning.
#11 Kan ej göra det. Kärringen kan se det.

Spelar roll då. Om hon frågar så säger du att det fungerar inte som du trodde att det skulle göra. Eller också säger du till henne först att du kommer att annonsera ut en ny plats eftersom det inte fungerar. Då kanske hon frågar vad som inte fungerar och ändrar sig. Det är alltid bäst att vara ärlig. Säg att du tycker synd om din häst för allt det där med höet och halmen.
Det är inte bara höet och halmen. Hennes attityd mot mig och min häst. Från dag 1 har hon varit otrevlig mot mig och Lyrik. Men mot de andra (3 st nu) är hon jättetrevlig. Även otrevlig mot mina kompisar när de kommer på besök.
Hon kommer aldrig att ändra sig, en riktig besterwisser!

Då hade jag flyttad dirrekt!! leta upp ett annat stall. Finns där inga lediga platser så ställ dig på kö. Medans du väntar kan su ha en "sålänge plats" lite längre bort.
Alla stall jag har hittat än så länge har hösilage, vilket ej funkar för min häst som är allergisk mot det.

Kan ni inte komma överrens om att du köper ditt eget hö och att dom drar lite ppå stallhyran? hade jag varit stallägare och haft plats för hö så hade det varit ok för mig.
I gamla stallet (skulle ha stannat där om jag hade vetat att hon är knäpp) ingick det hösilage i hyran. Fick köpa eget hö - inget avdrag alls.
Har inte tittat på något stall ännu, bara mailat.

#18 ev kan jag hjälpa dig tillfälligt…tills du hittar ngt annan. 6 mil fr U-sala
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Det brukar bli en (mindre) bal, ibland räcker det med en halv, ibland kan det behövas lite mer. Hon har fortfarande fölet hos sig i boxen. Jag sköter mockningen tre dagar i veckan, så jag vet inte hur mycket de andra lägger in.

Synd om din häst också att behöva flytta omkring. Tycker det låter väldigt konstigt att stallägaren inte kan dra av för hösilage när din häst inte kan äta av det. Det hade ju jag gjort. Förstår inte vissa stallägare som inte ser till hästens bästa. Jag gör allt som går för att mina inackorderingar och hästarnas ägare ska må så bra som möjligt här hemma.

lyrik - det är nog dags att se sig om efter nytt stall. och jag tycker du ska strunta fullständigt i om stallägaren kan se dina annonser. vad sjutton har hon med det att göra? du är knappast upplysningsskyldig till henne annat än att du ska säga upp boxen inom x antal månader. jag tror faktiskt du själv gör det värre än vad det är.
jag lägger in ca 10 kg per gång jag mockt ut. o då tar jag det som är skitigast och genomblött. Sedan det som är skitigt men inte blött lägger jag där harry kissar, sedna lägger jag rent där ha nsover och står.
och ofta så drar jag upp allt i mitten så det bildas en ö med tomma kanter runtom så får ha nbädda som ha nsjälv vill. Han skitar enr mycket midnre då har jag märkt.
snart komemr vi byta til lspån då halmen tagit slut….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kan ni inte fota era mockade boxar och visa vettja! =)
#21-22 Hon sa att hon har inte stallet för pengarnas skull, utan för att hon älskar hästar!
Nu har hon fått min hemmavet emot mig 

Det hörs ju att hon ljuger. Om hon inte skulle ha stallet för pengarnas skull så skulle hon ju ge din häst mer halm och hö tex.
Hon tycker att jag överfodrar min häst, att han får 2 kg kraftfoder per dag. Hur kan 1 liter betfor torr mängd, 6 dl havre (dragit ner från 10 dl) 1 liter fibergi bli 2 kg kraftfoder?
Hon hade räknat på min häst, han skulle bara ha 7 kg hö och 3 kg halm. Jag göder honom nu tycker hon, djurplågeri säger hon.
Araben som kom för en vecka sedan får bara 4 kg hö+2 kg halm, liten stor häst…
Hon säger att min häst inte rör sig i hagen. Hur kan en häst röra på sig om det är bara sten och lera i den?
Lyrik får av mig 7 kg hö i hönätet (middag+kväll). Det är det ända höet jag är säker på att han får. Troligen får han inte de kilon han ska ha på morgon och lunch (1+2) av henne.
Hon säger att min häst har fång…

Men herregud är detta sant? Flytta omg. Säg till arabägaren att också flytta. Den kommer att se ut som en benrangel efter jul.
Det är otroligt men sant. Arabägaren säger att han är lättfödd, får därför bara 4 kg hö+2 kg halm, men "mkt" kraftfoder. Hon hyr rum hos stallägaren oxå…
Stallägarens sto (hon med fölet) får massor av lusern, korn och soja för att hålla hullet. Behövs väl inte om höet har kanonvärden?
Hon ska "bygga" lösdrift oxå till fölet och 1½-åringen i sommarhagen.

Dom hästarna kan verkligen bli dåliga i magen för resten av deras liv. Det är ju höet som är det viktigaste för hästar. Inte kraftfodret.
Stoet får 11 kg hö, fölet får 8 kg.
Hon lovade både när jag ringde och när jag tittade första gången att hon skulle ha 2 sorters hö i stallet.

Då tycker jag att du säger det till henne. Att om hon inte håller vad hon lovat så flyttar du.
Ska hitta nytt stall först. Ska ringa på 2 ställen när jag kommer hem. Hoppas att det är ledigt.
Om jag hade vetat detta skulle jag ha stått kvar i gamla stallet, även om det blev dyrt (köpa in eget hö) och fortsatt leta. Där fanns det åtminstone stora, bra hagar, stor box (större än den jag har nu) och jag bestämde själv hur mkt hö och halm min häst skulle ha,även kraftfoder. Bra ridvägar eller promenadvägar. Kunde ta mig dit med stadsbussen.
Allt lät så bra med detta stall: 2 sorters, stora hagar, stora boxar, bara hö, lite med folk, låg stallhyra, inga fodringar och hon var så trevlig så.

Lycka till! *ler* Sätt ut annons på blocket också. Där kanske hon inte tittar.
Ska höra med mina kompisar oxå.
Det ligger ett stall jättenära mig (gångavstånd). Men det ägs av Uppsala Kommun. Den som arrenderar det nu, ska avyttra sig och de 3 hästar (14 boxar ca) som står där får bara stå där så länge eftersom de ej har stallplats. I årskiftet skulle det troligen bli en ny arrendator, men så länge kan jag inte vänta.
Uppsala Kommun fick iaf mitt telenr.

Så mkt har inte Lyrik. Hade så mkt när jag stod i gamla stallet, ca 2 dm halm "löspackat", ingen bädd.

Mitt är inte löspackat.
jag öser in en säck med halm varannan dag till mina hästar. (har storbal, så jag vet inte hur många kg)
sen har jag in spån 1g/vecka. så att själva bädden håller sig torr. ca ½bal/häst
om stallägaren vägrar lägga in mer halm, kan du då köpa egen halm och lägga in?
Hon lägger inte in halm till min häst. Men hon lägger in halm till de andra 4 hästarna (som foder, står på spån). Jag lägger in halm själv, men då gruffar hon och gnäller över att det är så mkt halm och att det går åt så mkt halm. Själv lägger hon in minst en halv småbal om dagen till sin box.
Finns ingen skulle att lägga halmen på, inte färdigbyggt ännu. Vill dessutom inte köpa in eget halm (ska ingå i hyran) när jag förhoppningsvis ska flytta snart.

Vi har ju såna där barar på flera hundra kg så jag vet inte riktigt hur mkt jag tar men jag lägger alltid in massor med halm efter varje mockning. =)
Vi har bädd till vårat halvblod och till henne lägger vi in 1/2 liten bal varje dag….