sommarbete..
när slänger ni ut era hästar ur stallet, ut på sommarbete? eller finns det kanske någon som redan har släppt sina hästar på sommarbete?
mina två får vänta ett tag till, mitten av Juni skulle jag tro, när träningarna har slutat för säsongen. brimad har aldrig gått på sommarbete heller, så vi får se hur han "tar" det.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

vi ska slåppa ut våra snart hade vi tänkt om vädret håller i sig =)

Släpper dom inte på bete, ska eventuellt släppa den stora men de lille är en fång häst så han ska bort från betet,
Inte långt kvar nu! Har inget exakt datum men hon brukar få gå ut rätt tidigt om jag inte minns fel.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Här är de redan ute! Med stödfoder under natten.

runt första veckan i juni brukar markerna vara så pass att mina kan gå på bete.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Våra går på lösdrift :) får stödfoder ett par veckor till…
Med vänliga hälsningar
Chess
Efter valborg, valborgsbålet är så nära hästhagen o dem var rätt stressade förra året så väntar till efteråt. Dock ska dem få vara ute i natt i vinterhagen(lite invänjning) med fri tillgång t hö såklart..

imorgon!

Mina vänjer sig så sakterliga vid gräset nu. De går nu ca 5-6 timmar på gräs. Nattetid kommer jag att ha de inne ett bra tag till.
I det stallet jag står i nu går dom ute på natten, ska få vara nere i sommarehagen ngn timma i helgen tror ja, och sen blir det nog i mitten av maj kan jag tänka mig att dom går komma ut helt på sommarbete :)
Släppt mina i dag men vet ej om jag tar hem dem i kväll o så tillbaka ngr timmar igen i morron. Har aldrig vant dem succesivt förr men rätt stor skillnad i år på gräsmängden i dem olika hagarna…

Blacky ska inte gå på bete, däremot ska han gå i gräshage från den 1 juni =)
vi går och betar lite gräs vid hand redan nu
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
har nu tagit hem dem igen o så släpper jag dem där igen i morgonbitti.
Min kommer gå kvar på lösdriften tills hösilaget är slut, sen åker -dom på bete. Så om en vecka ungefär.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Mina får gå ut på bete vid månadsskiftet. Om det fanns mer bete nu, skulle tempen tillåta det men jag väntar tills juni börjar. Blir mer praktiskt också, eftersom jag flyttar hästarna från stallet där de är inackorderade. Sol och värme finns, nu behövs det regn….
samma här! Har inte regnat på snart två veckor.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Släppte min grabb på hingstbete idag :) Såå skönt att se honom så glad :D Mindre kul att lasta ;) Vi kom iallaf iväg till slut så nu springer han och äter gräs med 4 russ polare. Äntligen får han vara störst ;)

Vi håller för tillfället på och vänjer våra hästar lite succesivt vid betet, så dom får gå ungefär 3-4h/dag. Sedan ska väll Ella få komma ut på betet "på riktigt" när fölis är född och stadig på benen. :)
Alla ridhästar och min lille plutt går kvar i sina vanliga hagar under sommaren medans avelsstona och deras föl får gå på bete :)

Äntligen regnar det, har varit för tusan snus torrt och nästan så gräset bränts
Men nu kommer det en ordentlig skvätt, skönt, så betet sätter fart :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
De går på lösdrift så "sommarbetet" är året om för dem. Dock går de med betesreducerare när de går i "sommardelen" av hagen, funkar fint.

#20 Säger samma sak! HÄRLIGT MED REGN! Nu kanske man kan få lite mer grönt i hagarna :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Vi släpper våra på bete den 21 maj. :) så snart såå!
jag började vänja mina vid gräs förra vackan. Då fick de gå 1 timme om dagen på betet. i helgen har de gått ca 2-3 timmar/dag.
Idag ska de gå där ca 4 timmar.
vet inte riktigt när jag släpper dom dygnet runt. Beror lite på vädret.
men kanske om 2 veckor eller nått

i vårat stall går hälften redan på bete, de har de gjort sen påskas. de tre som står inne är en fångbenägen ponny som behöver vila från allt det gröna, "min" ponny som snart ska åka hem till ägaren och där ej har tillgång till bete, och så är det mitt halvblod som ska föla om 5 veckor, hon står vid grinden från 20. 00 och bara VILL in till allt sitt goda kraftfoder…..
inne hästarna åker ut vid 06,30 och in vid 21.00 och ponnyerna äter enbart kraftfoder inne, den tjocka har även fri tillgång till hö.
Gräset ser man att det växer varje minut ;) och det går verkligen ingen nöd på dom som har varit ute.

Ut ur stallet åker de ev på torsdag, annars till helgen. De kommer att gå ute dygnet runt med stödfodring. I slutet av maj klarar de sig nog utan extra hö.

släppte ned dem i en annan hage den 16 april där det mest var torrt gräs, har växt upp lite nu men stödutfodrar fortfarande. Har förhoppning på att släppa ned dem i stora sommarhagen utan stödutfodring i mitten av maj och sen att dom ska kunna gå där tills september oktober nån gång..
avvaktar lite beroende på om halvblodet kommer hem denna vecka elle rinte..
Vi har släppt för 2-3 veckor sedan! :)

Här släpps våra kring 1 Juni

Mina kommer ut under andra halvan av maj och kommer sen att vara ute till september någon gång beroende på vädret.
Nu går mina där hela dagarna.
värsta är att Wambezi inte får ro där nere på betet. Han går och vankar vid grinden flera timmar om dagen…
så honom får jag ge massa hö till natten.
det har varit så varje sommar nu :(

Vi släppte alla våra hästar på sommarbete i stallet 1 maj, så nu går dom ute dygnet runt till slutet av september

Igår flyttade vi till ett nytt stället, så nu går hon ute dygnet runt.

Våra släpps ut nu till helgen ,få se hur det går hehe ^^
Min hingståring och ponnyvalacken går redan på bete- de började sova ute den 4 maj.
Mammahäst och bebis sover inne och än så länge går de ut periodvis så lillen får komma in och sova.
nu är hästarna ute dag o natt.
Väntade ju på att halvblodet skulle komma hem men har inte hört ngt så jag släppte dem alla 3.
Kommer hon dock hem så får väl Ludde gå hem en runda till och så får jag ta hem en bal hö till…
så där mkt gräs i hagen..
OCH vill inte släppa dem direkt på bete ihop utan ha dem hemma o ha mer koll på hur dem är mot varandra. Halvblodet kan vara liiite surkärringaktig ibland;-)