Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 688 ggr
[LoveNasse]
0

Skor

Hej :) Kan man ha sin häst oskodd hela vår/sommar/höst säsongerna och bara skor på vintern?

Och vad kostar på ett ungefär att A1 försäkra sin häst i beloppet 30 000 kr? Hittade inga priser på dom hemsidor jag var inne på :P

jackiejohn
0

Ja du kan ha skor på vinter/höst och så ta av dom om sommaren =) gör så själv med mitt sto

[LoveNasse]
0

okej vad bra, tack :D

[LoveNasse]
0

Hur gör man med vaccineringar etc. Om man står på ett större stall brukar veten komma dit då och ta alla hästar som ska vaccineras samtidigt? Och vad är det man ska vaccinera mot? Har även för mig att man ska avmaska? Och raspa tänderna ibland, vad brukar det ksota? =)

Marrsson
0

De kan fungera att ha hästen oskodd på de viset du tänker på men de är väldigt olika. Min häst är väldigt ömfotad så han skulle inte gå en meter utan skor.

Rider du mycket på hårt underlag och har en häst med lite mjukare hovar så behöver du sko annars så slits dem ner.

Det går aldrig att generallisera en sån fråga utan det är olika från häst till häst.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

jackiejohn
0

jag tkr du ska rådfråga din hovslagare =) min hovis sa till mig att ha henne oskodd om sommaren men de är olika för alla individer

sus-sharon
0

mina har skor endast mellan nov och april/maj (beroende på när skoningen ligger), annars går de utan.

så ja, det är fullt möjligt. som #4 sa är det dock viktigt att se till individen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Marrsson
0

#3 haha det var många frågor.. Prata med någon kunnig som finns i din närhet. Kanske i de stall där du planerar att ha hästen. Det är nog lättast. Du behöver en hel del kunskap för att kunna ansvara för en egen häst eller foderhäst och det är alltid skönt att ha någon duktig hästmänniska att rådfråga hemma.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Bluesky
0

#0 Ja, om hästen ska få sommarlov. Om den ska motioneras och är van vid att ha skor eller ömmar utan skor är det dumt att ta av dom tycker jag.

#3 Priserna går inte att svara på, det får du bäst svar på om du frågar den som ska utföra arbetet. Ang vaccinationer är det svårt att göra dom samtidigt i ett stall med olika hästar och ägare, för hästarna bör vaccineras regelbundet, dvs inom det datum som står i passet/vaccinationsintyget. Men du kan fråga de andra i stallet när deras hästar ska vaccineras, har du tur kanske ni kan vaccinera samtidigt.

[LoveNasse]
0

okej tack :)