Kostnad häst
Hejsan undrar om ni kunde hjälpa mig att svara på lite saker ang priser osv. Ska evn hyra häst unde rperiod och ha som egen och håller på att kolla upp kostnader.
1800 Lösdrivt
400 kr hovslagare varannan månad (barfota)
200-300 kr försäkring/ månaden (A1 försäkrad)
150 Kr krafft foder.
Kan ni komma på några andra kostnader, hö ingår i lösdrivten. Är 150 kr rimligt månads pris för krafft?
2. Detta har inte med det att göra , men vad tycker ni hästägare är ett rimligt pris för medryttare att betala om det är en välskolad häst som kan det mesta och hon/han ska rida 3 ggr/veckan? :)

Har du råd med ev. veterinärutgifter?
Hur länge ska du ha den? Tillkommer ju även avmaskning, vaccination, tandläkare nån gång om året..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ang 2. Jag tycker inte en medryttare ska betala om det är du som -har bett denne rida din häst för att avlasta dig. Då är det ett -utbyte av tjänster som jag tycker är ganska likvärdiga.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Fråga 2. Hur mycket en medryttare betalar beror nog mest på tillgång på medryttare där du bor. Min medryttare betalar 800 kr i månaden för tre dagar i veckan och då tränar hon hoppning med honom. Skulle jag ha en medryttare som bara red ut i skogen för att avlasta mig så skulle jag inte ta lika mycket.
När jag sökte medryttare för nästan två år sedan kunde jag ta ett ganska ordentligt pris, för det var många som var intresserade. Visst väljer jag inte efter den som betalar mest, men jag ser ingen mening med att någon ska få rida gratis… Inget är gratis här i världen.
Jag har tänkt lite som så att det är vettigt om medryttaren betalar halva dagskostnaden för hästen de dagar han/hon rider. Alltså, kostar hästen 2500 kr i månaden är dagskostnaden ca 80 kr/dag. Så då betalar medryttaren 40 kr per gång, dvs 40*3 dagar i veckan = 120 kr * 4 veckor i månaden = 480 kr.
#1 Ja visst har vi råd med veterinär avgifter om det behövs även om det aldrig är kul! Dom stora kostnaderna som att ex köpa hästen är inget problem men det är ju mycket pengar varje månad.
#2 Jag skulle isåfall inte behöva medryttare för avlastningens skull utan för att få in lite extra pengar. Det är faktiskt skälet.
Eftersom vissa inte har råd med häst eftersom det är dyrt tycker jag (som själv länge varit medryttare) att det är självklart att man ska betala för att rida någon annans häst när den personen betalar flera 1000 för i månaden för hästen. Det blir ju ändå alldrig lika mkt som att ha egen häst.
#3 Jo det kan ju vara vettigt… eller om medryttarn ex rider två dagar i veckan så betalar den lite minde än 2/7 av vad hästen kostar i månaden vilket blir om hästen kostar 2500 = 600 kr i månaden vilket är rätt rimligt enligt mig medtanke på att det är ca priset i månaden om man rider lektion EN gång i veckan.
Men det beror ju såklart på vad det är för förutsättningar. Själv bor jag i Stockholm där det alltid är dyrt och det är fina anläggningar med bra förbindelser :)

jag tycker inte riktigt om de ibland hutlösa "priserna" folk sätter när de behöver medryttare.
jag kan helt och fullt förstå tanken med att ta en slant för att medryttaren får rida (nu tänker jag främst försäkrings- och ev. veterinärkostnader), men jag har ingen förståelse för de höga beloppen som ibland förekommer.
jag har hört både en och två bekanta som betalar tusenlappen och mer i månaden för att få rida (ej träna) en häst två gånger i veckan.
jag vet inte om jag tycker att det är den bästa grunden att skaffa häst på om man måste leja in medryttare för att få det att gå ihop ekonomiskt.
ang kostnaden för kraftfoder så beror det ju helt på vilket foder du har tänkt ge din häst. olika kraftfoder av olika tillverkare kostar olika mycket. om man inte behöver ge hästen kraftfoder alls så slipper man ju hela kostnaden, medan vissa hästar kan behöva fodras på både en och två olika tillägg, vilket alltså ger en merkostnad.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Nej 1000 kronor låter extremt mycket. Skulle jag aldrig betala :S
Krafft grund :) Det bästa är väl att ge krafft dom dagar man rider och om det är väldigt kallt ?

#6 vad som är bäst när det gäller kraftfoder är en evig diskussionsfråga.
det bästa när det är kallt är att ge hästen mycket grovfoder, det är med hjälp av detta de håller sig sysselsatta och varma, inte kraftfodret.
mina hästar får inget kraftfoder alls, och de klarar sig väldigt bra. de är pigga, fräscha, framåt och håller hull väl året om.
att fodra med kraftfoder är alltså helt onödigt för vår del.
tyvärr är det lite väl hysteriskt på sina håll med kraftfoderutfodring och kanske ffa mängden. många gånger skulle hästen i fråga klara sig utan kraftfoder eller åtminstone på bråkdelen av den mängd som trycks i dem (naturligtvis måste man se efter vilken kvalitet grovfodret håller också).
men så har vi ju många hästar med magsår idag också..
vad grundar du val av kraftfodersort samt val att ge kraftfoder till hästen på?
Jag kanske är tråkig, men varför ska man skaffa häst om man inte kan ha hela kostnaden själv? Vad händer när medryttaren slutar och du står utan pengar för att täcka upp kostnaderna?
Är det inte bättre att bli medryttare eller halvfodervärd tills du fått bättre ekonomi?

#8 Det är väl skillnad på att inte kunna stå för hela kostnaden själv och att vilja få in lite extra pengar? Och om medryttaren slutar så finns det alltid nya, stockholm kryllar av hästintresserade tjejer som inte har en chans att få egen häst.
Om du nu bor i Stockholm så kan du ta i princip vilket pris du vill för medryttare. De jag känner med medryttarhästar i Stockholm betalar ungefär 1000 kr i månaden. För EN dag i veckan… 
Och här ute där jag bor (5 mil från Stockholm) betalar en av min syrras kompisar 1900 för 3 dagar i veckan på en ponny. HUTLÖST! Men väljer de att betala så får de väl skylla sig själva!
Men tänk på att det kan bli lite konstigt om medryttaren betalar en väldigt stor del av månadskostnaden… Då blir det som att medryttaren får en hel del att säga till om också…
Finns det folk som är villiga att betala för att vara medryttare så tycker jag definitivt att man ska låta dem göra det också.
Min förra medryttare var en fullt arbetande kvinna i 40 års ålder, själv var jag student med knaper ekonomi. Varför skulle hon få rida min häst gratis?
Jag tror inte att en påse kraft räcker i en månad. snarare 2-4 st.
Jag köper Pellets till min häst, från Hippo. Kostar ca. 160 kr/ påse. Vi köper ca. 3 st per månad till honom.
Ang. medryttare så tycker jag att du ska kolla till vad det finns för möjligheter, Att ha en välutbildad häst är bra, men ska han/hon bara lufsa runt i skogen så inte mer än 300 kr skulle jag sätta iallafall. Dressyr/hoppning med möjlighet till tränare, 500 kr. Står ni dessutom på en anläggning med bra ridmöjligheter så skulle jag nog sätta max 800 kr.
Själv står jag i Stockholm på en ridanläggning med mycket bra ridmöjligheter. Min medryttare som rider 2-3 gånger i veckan betalar 700 kr. Då har hon även möjlighet att rida för intruktör om hon vill.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jag håller med om att man borde låta medryttare betala. Jag själv har fått betala rynt 40:-/gång när jag har varit medryttare, tycker det lite är en självklarhet, varför ska jag har roligt på någon annans kostnad? Då bor jag mitt ute på landet med dåliga förbindelser (det var innan jag fick körkort), hur mkt hästar som helst och inte helt lätt att få tag i medryttare, dessutom har det främst handlat om motionsridning.
Om man inte hittar en medryttarhäst och man inte har råd/möjlighet att ha egen häst (det är ju låångt ifrån alltid som det är pga pengarna som folk inte skaffar häst) så är ju alternativet att rida på ridskola och det är verkligen inte gratis så varför ska det vara gratis att rida på en medryttarhäst där man faktiskt oftast får bestämma väldigt mkt själv över sin ridning (alltså man kan rida ut på egen hand, träna om man vill det osv, självklart beroende på vad som är överrenskommet, kanske rida flera dagar i veckan).
Dessutom är det ju en uppoffring att släppa in en annan människa i stallet som ska vara med och hantera/träna osv med ens häst. Jag själv har lite svårt för det. Ibland har jag låtit kompisar rida för att dom så gärna vill och jag tycker det är rätt jobbigt att se hur någon annan rider min häst eftersom det såklart inte är samma sak som när jag själv rider, inte samma arbetssätt, inte samma mål m.m.
Angående kraftfoder så tycker jag också att man ska fundera igenom varför man ger det. Jag har gjort så att jag fortsatte på förra ägarens utfodring och har sedan ändrat på den och provat vad jag tycker hästen går bäst på. Kan ju säga att jag har sänkt kraftfoderintaget och ger mineraler och biotin som fodertillskott. Man lär sig efter ett tag att läsa av hästen och se när den mår bra.
Jag betalar väl ca 135:-/mån för kraftfodret och ca 200:-/mån för tillskotten.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 det beror ju på behovet.
behöver man fodra på hästen för att man har ett sämre grovfoder (och här menar jag alltså att energivärdet inte räcker till för att upprätthålla hästen samt räcka till träningsmängden) så kan hon behöva fodra på en del = ökade kostnader för kraftfoder.
eventuellt behöver hon bara ge en liten mängd kraftfoder, alternativt inget alls, och då minskar ju kostnaden drastiskt (för inköp av kraftfoder, det vill säga).
jag ställde TS följdfrågor i #7 just gällande kraftfoder eftersom det verkar vara ett antagande att hästen skall ha kraftfoder mer än ett uträknat behov.
Jag håller med #12. Det beror verkligen helt på. Jag köper en 20kg säck med müsli och den kostar 179:- och räcker i ca 40 dagar. Det beror ju på hur mkt man behöver ge.
Jag får säga att jag är lite emot detta med kraftfodergiva som självklarhet. Först och främst beror det ju på vad man har för häst, ja dom "ädlare" hästarna kan behöva lite mer, men dom grövre behöver oftast inget alls (så som nordsvensk, islänning, russ, shettis m.m.). Sedan beror det på vad man har för grovfoder, såhär sommartid är det ju ofta väldigt bra grovfoder eftersom många hästar går på sommarbete, medan vintertid kan det vara väldigt varierande, allt ifrån jättebra till kass och då kan man ju behöva stötta upp med kraftfoder. Sedan beror det på hur mkt hästen tränas, går den jättemycket kanske man vill sätta till lite extra kraft medan om den går "normalt" eller enklare ridning kanske man inte alls behöver kraft. Det är så otroligt individuellt att man kan inte säga hur mkt en häst behöver, inte ens om man har alla förutsättningarna (ex gjort koll på grovfodret, vet hur mkt hästen går, vet vad det är för ras etc), man får helt enkelt vara öppen och prova sig fram och se vad hästen mår bra av.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 För sista gången VI HAR RÅD!!! Men det är alltid bra att få in lite extra pengar om man ändå inte ska rida varje dag!