Ridtravare på ridskolor?
Tänkte höra hur gott om fd travhästar som det finns ute på ridskolor?
Hur väll fungerar de in i verksamheten?
Gillar eleverna att rida dem i jämförelse med de andra hästarna?
när jag var liten hade vi en travare på min ridskola, han hette Pilo. Och han var populär för att han var söt, men han var inte den hästen man ville ha om man skulle rida dressyr med mycket arbetstrav…. Då fick man stötskador i gumpen….
han var väldiogt snäll och förlåtande, stod ut med mycket. Han såldes för att någon vuxenryttare fattade tycke för honom o köpte honom. Vart han sedan tog vägen vet jag inte…..
Men min gamle ridskola har haft värre ridskolehästar att rida än Pilo. Tror att mycekt handlar om hur travaren är som personlighet och om den har gått på travet, hur bra den är skolad i efterhand. eller om travaren är uppfödd som ridhäst med travföräldrar etc etc.
En del travare ser ju itne travare ut, utan ser väldigt halvblodiga ut, o de är ju mer lämpade rent extriört att gå som ridhäst…. jag skulle nog om jag skulle köpa in en pot. lektionshäst se till hur hästen är, oavsett om den är halvblod, kallblod eller travare… som ridhäst är den kanske jättefin, medan den är en katastrof på travet…..
bara litet såhär filosoferande i natten.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

På ridskolan jag jobbade på så hade dom några varmblod som gick i ridskoleverksamhet.
Det var inte många som valde just dom hästarna, eftersom dom var väldigt jobbiga att sitta ner i traven, och vissa av dom kunde bara fatta galopp om man var väldigt tydlig, som barn inte kan vara ibland.
Men som Lina skriver, om dom funkar lika bra i extriörn så är det ju inga problem.

Vi hade en travare på ridskolan som hette Citizen. Han hade startats några gånger, men sedan pallade han inte mer, så han blev köpt av malin. Han blev en trevlig ridhäst tycker jag. Kanske lite konstiga gångarter, men han var så himla fin och framåt och älskade att hoppa. Han har nu flyttat med ägaren till ett privatstall och mår bra.
Han var ju kanske inte så populär bland småbarnen, men dom lite äldre tyckte att han var jättekul.

Då jag gick på ridskolan så fanns det en varmblodstravare . Jätteduktig kille. Extremt duktig på skänkelvikning i både skritt och trav och en höjdare på att hoppa. Väldigt mjuk och följsam

Inga fler?

När jag gick så fanns det en. Heeeelt underbara var han. Min Favvis faktiskt. :)

Vi har en travare, han heter Viking Stiff och är 21 år. Han är pigg och på alerten och riktigt populär. Han drar upp huvudet lite när han travar och är hetsig när man ska hoppa men helt underbar!
oja visst finns dom på ridskolor dom är ofta poppis och kan allt dom andra kan kanske inte ha samma benlyft i hoppningen men måga har det. PÅ en ridskola jag hälsade på i helgen hadde dom 4 st dom var runt 150-165 o jag frågade även hur dom funkade den jag pratade med jobbade som ridlärare och hon sa att dom var poppis och mycket lyhörda och dom reds i allt både dressyr o hoppnig. Blir glad att se att dom finns även på ridskolor då ser ju folk att dom kan lära sig o inte bara duger till trav o skogsridning.
Jag tror att man ska se till individerna, deras kropp och hurdana de är i psyket. Och framförallt hur de rör sig.
En väldigt fyrkantig travare som aldrig gått bana utan alltid vart ridhäst har ju inte alls samma förutsättningar som en travare som gått o löpt på bana. Allt handlar om hur mycket jobb man är villig o lägga ner, och hur "förstörd" (i brist på bättre ord) hästens gångarter blivit av travträningen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

På min ridskola har vi tre varmblod var av en ev två jag vet går lektioner och de båda är jätte upskattade framför allt en av dem. Håller ni med om att travare är ofta mer ambisösa och villiga att jobba än vad många "vanliga" ridskolehästar är
joo vi hade en ridtarvare på ridskolan, men dom viste inte att det var en travare fören den stått där i 2 år xD haha rasen utalades på franska(tror att det var franska)så förra ägaren lurade på dom henne;) men jag tycker det var bra för annars är dom så himla anti travre , så nu fick dom så dom teg! Hon var jätte fin , asså ridtravarn :) Det var en mamma på ridslokan som tog reda på vad rasen betydde :D

Vi hade en kallblodstravare som var ganska svårriden, hon gick i form lätt men stressade som en symaskin med benen.
Jo, det finns en fd. travare på min ridskola, eleverna gillar han mycket, han är superfin att hoppa. Blir dock väldigt pigg och så, men superfin(Y) Och funkar jättebra, dom brukar använda han till handikappridning mkt också^^

på stRK står två ridtravare, den första är Viking Stiff, en 23årig valack :) Vet ej om han har gått på travet, men han är sjuukt mysig. Fast inte hästen man gillar att sitta ner i traven på direkt… Man kan inte sitta på en månad efter en lektion av nedsittning xD
Nu har det kommit en annan vid namn Dusty, som ska skolas om till lektionshäst :)

Där jag arbetar har vi en kallblodstravare. Han har tidigare sprungit in ga mycket pengar men det va ett tag sen då han är 20 i år. Han är otroligt populär bland alla elever, barn som vuxna, nybörjare som rutinerad. han är mjuk, och lätt , och man får en fantastisk känsla när man rider han. Han är en klippa framör vagnen och älskar att bära våra handikappade. Super bra hanterad, och man märker verkligen på hanteringen att han är en travare för de är så välhanterade.
För ett par år sedan köpte vi emn till kallblodstravare till som var mening att som skulle avlösa den gamle mannen, vi köpte henne av samma uppfödare som till den andra o de var släkt, men hon fungerade inte alls, var jättenervig och ofta spänd, så nu går hon som privathäst och fungerar super.
Där ser man trots samma uppfödare, utbildning o liknande stam så är alla individer olika.
Första ridskolan jag red på hadde et par varmblodstravare, 10 kallblodstravare, en fjordhäst, en haflinger, en korsning islänning/fjordhäst och en döl.
Föruten detta hörde det et ponnystall med 8 ponnisar i varierande storlek, et par shettisar, et par korsningar, en ren dartmoor.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Utanför Linköping finns en ridskola som när jag red där hade ett varmblod och ett kallblod. Kallblodet var nog mer poppis än varmblodet att rida iaf.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#18 Fin Polle!! :)
Min ridskola för länge sen hade en ridtravare, väldigt stressad men super snäll och kunde rätt mkt. Men ingen favorit bland små barnen, bara oss äldre som kräver lite mera och inte bara åker häst. Han trivdes bäst med någon äldre oxå, ingen som bara satt och slet :)

på min gamla ridskola har det gått både varmblods- och kallblodstravare som alla varit populära lektionshästar.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Hmm, jag tror det finns 3 st. där jag rider :)