Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4219 ggr
mazze
0

Arabutställning!

Näsbyholm i Strängnäs den 23-24 Maj 2009 för araber, arab partbreds och angloaraber.

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillägger att lilla Xzerihwala är anmäld och visas troligen på lördagen någon gång mellan morgon och lunch.

Hannybee
0

Ooh, vilken fin pålle! :D

Molla
0

#1 Jättesöt!

Har dock hört en massa dåligt om arabutställningar, hur de får dem att spänna på sig… =S

Royalz
0

#3 Dom skrämmer hästarna med paraplyer och sånna saker så dom ska showa mer :/

bell
0

Visst är det så att det ibland finns diskuterbara metoder, men säg den tävling där det inte gör det….

Det är det roliga med arabutställningar att se de riktiga stjärnorna visa upp sig. De som vet att de är stjärnor behöver inga paraplyerFlört

Hannapanna
0

Jag är så himla sugen på att åka dit och fota… får se hur jag får saker coh ting att gå ihop!

supernova
0

Jag hade funderingar på att anmäla Aizcaya dit. Men jag är för feg för att visa henne själv, och det är ju så fruktansvärt dyrt!!! Då vill man ju verkligen att det ska gå bra.

CBA
0

#4 Har du bara hört det eller har du sett det själv för jag har då aldrig sett att man skrämmer upp hästarna med paraplyer…lite prassel med påsar är det enda jag har sett för att få hästen att showa upp sig!

Mycket är myt oxå ang hur det går till på arabutställningar…så jag skulle föreslå att ta allt med en nypa salt och inte tro blint på det man ev har hört ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jen
0

jag har inte heller sett att de SKRÄMMER upp hästarna.

Att de prasslar lite med påsar är ju för att få dom att visa upp sig.

jag har gjort det själv när vi fotograferar hästar, och plastpåsen används som en förstärkare av en stick..  dvs istället för att peta med handen.

och inte har mina hästar blivit rädda för det.

Jag skulle jättegärna vilja åka och titta, men risken är väl att jag blir sugen på att köpa en till häst då….

jen
0

på den här bilden har vi använt en plastpåse.

Tycker ni att han ser rädd ut?

Dior
0

Jag har faktiskt sett några få skrämma upp sina araber lite onödigt mycket inför visningen, och tycker väl att dessa borde träna hästen att showa mer istället. Det går med de flesta. Men att gå ut och mena på att alla arabutställare skrämmer sina hästar, som jag läste det till tycker jag är orättvist och oschysst.

Har faktiskt även sett ett par shetlandsutställare som försökt peppe sin ponny med "onödiga metoder", men inte ger jag shetlandsutställare ryktet om att "skrämma upp sina ponnyer" för det.

Sen kan det nog finnas många som tror att araberna är skärrade över något när rasen i sig är showig häst, med sina rörelser som utmärker. Mina showar när de glatt leker med varandra i hagen, eller när jag "säger till", men lunkar lika gärna då jag hellre vill det. Det är därför jag älskar araben som jag gör. En mycket lättlärd/lyhörd och rolig ras som man också kan ha det lugnt och mysigt med.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Royalz
0

#10 Jag tycker hästen ser lite obekväm ut. Det syns att h*n inte står helt avslappnat.

jen
0

#12 jag står framför honom, och på bilden så "frågar" han mig vad vi ska göra :)

han är absolut inte rädd eller obekväm

mazze
0

Hannapanna: Vore kanonroligt om du kom och fotade, håller tummarna för att det löser sig =)

mazze
0

Molla och ni övriga som tror att det är otrevliga metoder som används:
Så vitt jag har förstått det så är det inte tillåtet att visa häst hur som helst i det här landet och använda metoder som skrämmer eller gör illa hästarna. Du får ha en "dressyrpisk" m lite plast på för att få lite mera uppmärksamhet.

mazze
0

#7 Så dyrt är det inte, 500kr för ren arab och 300kr för partbred och anglo, dessutom m mycket kunniga domare.
Jag vill inte heller visa själv men en kompis hjälper mig med det.

mazze
0

#12 Jag tycker att han står mycket avslappnat, som det ser ut på bilden så vilar han ju dessutom ena bakbenet. Meningen är att de ska sträcka på sig för att visas upp ordentligt och jag tycker hästen står bra på bilden.

JMax
0

Det är nog skillnad på hur man visar i sverige och utomlands med. Jag har sett videoklipp o reportage från utländska utställningar o det ser inte trevligt ut…

Såg en utställning i Halmstad, tror det var förra året om jag inte minns helt fel, o det såg trevligt ut. Inga konstigheter när jag såg iaf.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Molla
0

Inte meningen att någon ska ta diskussionen som påhopp och försvara sig. Jag tror verkligen inte att någon här inne kör med ojusta metoder för att få sin kuse fin för kort eller utställning. Att använda sig av påse för att få hästen allert är ju en vanlig metod.

Jag har hört rykten (just rykten, har inte sett nåt själv) att hästarna spösa för att bli skraja när spöt kommer fram. Andra som sagt att arabutställningar (ni pratar vi höga nivåer) är bland de värsta för hästar.

Men jag har även ställt ut nordsvensk en gång och fick det smarta tipset av en gubbe (gammal hästkarl) att jag skulle ta stot bakom transporten och spöa henne lite så att hon skulle sträcka på sig… Gjorde inte som han sa!

Så det är ju inte bara på arabutställningar otrevliga metoder isf skulle förekomma, rötägg finns ju i alla raser och djurslag!!

Royalz
0

#1 Hon är inte renrasig va? :)

Molla
0

#20 Den hästen är efter en arabhingst och en korsningsmamma.

mazze: vad är mamman för något? Vad ställer man i för klass då? Partbred? Får man ha korsat med vad som och hur mycket arab måste det vara i? (frågvisa jag =P)

supernova
0

Jovisst, Turbo Star är ju en relativt billig utställning om man ser till startavgiften. Men för mig hade det blivit väldigt dyrt ändå. 500 kr i start + 650 kr för box + boende fre-sön + bensin 98 mil tur och retur + mellan 500 - 1000 kr för att få hästen visad av proffs (beroende på vilken jag hade valt). Detta ihop räknat blir alltså en ganska saftig summa. Skulle tro att den skulle ligga någonstans mellan 3000 - 4000 kr.

mazze
0

Molla: Modern är travare och 25% arab, dock är hon registrerad som okänd. För att få registrera en arab partbred så måste den ha minst 25% arab i sig har jag för mig.

Xzerihwala kommer att starta i partbred klassen för ston.

mazze
0

Säkerligen används det fula metoder på hemmaplan hos vissa, tyvärr! Jag tänkte bara på tävlingsplatsen och det kan säkert hända där med men är inte tillåtet, vad jag vet.
Men tyvärr så finns det rötägg i alla sporter och jag tycker att den som kan visa/rida sin häst via ett bra och trevligt samarbete är den som ska ha mest eloge.