Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3306 ggr
petronellaa
0

byta hästnamn?

Hej!

Jag undrar om t.ex hästen har ett namn som man inte gillar eller någon liknande andledning. Kan man bara börja kalla dom något annat då? Om man ska tävla på klubbtävling t.ex måste man skriva det "rätta" namnet då? Eller kan man skriva vid anmälningen det man har "döpt om dom" till?
Och om man inte får det undrar jag om man måste skicka in namnet till något?

Blev lite många frågor men hoppas ni förstår och kan svara :)

Cilla89a
0

Det är väl rätt vanligt att man har smeknamn på hästen, istället för att säga hästens riktiga namn..
Dock skulle jag i tävlingssamanhang skriva hästens riktiga namn, iofs klubbtävling spelar väl ingen större roll, men riktiga tävlingar lokal och uppåt.. Hästen är ju registrerad med ett namn..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

Det går att registrera om hästen i nytt namn men då måste det gamla namnet också stå med. Ganska besvärligt och onödiga utgifter, tycker jag. Kalla den för ett smeknamn hemma och anmäl på det registrerade namnet, är vad jag skulle rekomendera dig att göra.

petronellaa
0

#1 och #2 tack för dom snabba svaren, nu vet jag hur jag ska göra :)

Cezanne
0

Vissa raser får man inte döpa om, inte ens om man betalar för det. Halvblod får dras med det namn de fått oavsett hur fruktansvärt senare ägare tycker att det är.

Marija
0

Håller med #1 #2.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

petronellaa
0

#4 okej, hur är det med varmblod då om du vet det?
#5 okej ^^

lisette
0

#6 du kan byta namn på varmblod (travare). min far bytte på sin förra häst utan problem. dock vet jag inte om det är innan en viss ålder osv.

dock kostar det pengar och jag säger som jag gjort förr: det innebär otur att byta namn på en häst. =)

petronellaa
0

#7 okejokej! :) okej, är väldigt skrockfull av mej så det blir vell inget sånt då ;D

JMax
0

Hästar med stuterinamn går inte att byta namn på.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

LinneaG
0

#2 - Men det kostar 7000kr att byta namn, iaf svenska varmblod.

petronellaa
0

#10 shiet O.o

LinneaG
0

#11 - Ja, det var därför jag ångrade mig.