Kvarka?
På ridskolan där jag rider har hästarna tydligen fått kvarka har jag hört från flera källor.
Troligtvis från tävlingen som hölls där i söndags.
Jag undrar hur lång tid det tar för kvarka att gå över, eller hur länge hästarna behöver vila innan man kan börja rida dem igen? 
(Visste inte riktigt vilken kategori det skulle vara i..)

När jag hade Japp på ridskolan i stan, så fick dem kvarka, 1 häst som fick riktig kvarka med bölder och grejer och några andra fick bara feber..
Tror ridskolan var stängd i nästan 3 veckor..
Hur lång tid beror väl på hur omfattande det är, hur många som drabbas m.m, och sen hur lång tid det tar att behandla? Sedan ska ju allt steriliseras..
Om jag inte har helt fel för mig, ska väl hästarna gå symtomfria eller tag med?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Okej.. Läste på ett ställe att hästen skulle vila minst en månad samt gå symptomfri ett tag, fast det kanske beror på hur pass allvarligt det är?
För det vore ju inte roligt att inte få rida på 3 veckor och istället bara ha teori, speciellt inte eftersom att ridskolan har speciella teoridagar istället för teorilektioner..

#2 du får trösta dig med att ridning inte är allt.. du betalar visserligen för det men ändå. hade varit bra om alla ridskolor hade haft teoridagar så folk lärde sig hantera och sköta hästar och inte bara rida..
Skynda långsamt så går det fortare.

fast kvarka har väl en inkubationstid på två veckor? den visar väl inte sig direkt?

Sva har bra information om kvarka: SVA:s rekommendationer kring kvarka
medarbetare på djurskydd.ifokus

Det visade sig att det inte var kvarka :D
Det var fölhingsten som hade visat symptom som de trodde var kvarka, och hade flyttat alla hästar som gick i den hagen till ett annat stall :)