Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2614 ggr
Wanilj
0

Tygelhälta????

En dam på 5 år som är halt när man tar i vänster tygel.. Ohalt när hon jobbas på långtygel samt när man rider på hackamore…Friröntgad runt om. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?

Mvh Wanilj

Kiara
0

Börja med att kolla tänderna. Det skulle möjligen kunna sitta i ryggen, håller hon svansen snett? Tänderna är det troligast så börja där.

Linda
0

veterinärer har forskat om ämnet och kommit fram till att det inte "finns" något som heter tygelhälta, men symtomer på liknande kan som kiara antyder komma uppifrån ,i muskelfästen osv.

-Hade en som (Soya) som galopperade snett, visade sig att hon någon gång kanske trillat och därefter läkt ihop själv men musklerna har flelläkt,men efter sjukgymnastik,massage så är min pigga 18 åring helt frisk från det beteendet.

-Men visst var du massör?

Mvh Linda

gejsa
0

Oj Linda det har du inte berättat att du har åtgärdat.

När gjorde du det?

Eftersom jag nästan aldrig red Soya så var jag tvungen att fråga Elin om hon sprang snett. Det gjorde hon sa hon. Hade jag inte ens någon aning om. Red väl Soya 3-4 ggr allt som allt.

Carola

Linda
0

#3 Det gjorde vi nästan på en gång tog ut massörer, veterinärer för "utredning", men det måste jag väll nämnt eftersom jag då frågade om du visste varför hon hade en vit fläck på rumpan eftersom vet. undrade om det var ett gammalt ärr.

-Ja ja inte lätt att hålla koll på alltFlörtmvh Linda

gejsa
0

Nej, det ända jag minns var att dina hästar fick någon konstig snuva och då tog du ut veterinär. Samtidigt lät du honom gå igenom Soya eftersom vi inte veterinär undersökte henne innan du köpte henne. Då frågade du om någon vit fläck. Har du frågat Stenis om denna? Vet nämligen inte varför hon har den.

Däremot har Gobban en vit fläck stort som en apelsin ung på halsen. Det kanske är anlag från Eminent? Skojar bara. Gobban tror jag börjar bli gråhårig lite varstans faktist. Det är bara mer vitt just på halsen.

Carola