Mått på hage
Vilka mått bör man ha i en hage för två hästar? :) Våran hage är 1260 Kvadrat meter.. Räcker de?
Det kan räcka som vinterhage, eller några veckors sommarhage om hästarna står installade. Men man behöver ju alltid fler än en hage när man har häst, för att kunna byta.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 Ojdå.. Det finns en bit kvar bakom hagen, den är ungefär lika lång
Ska vi ha en till hage där eller förlänga den andra hagen?

#2 ska ni ha hästarna där permanent eller bara över sommaren?
gör hagen så stor som möjligt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vi ska ha dem där i sommar åtminstone, sen blir det nog att vi hör med personer som äger en del ängar är omkring om vi kan arrendera någon av dem som hage :)
(Vi ska ha 2 foderhästar en längre tid, och om vi passar ihop med hästarna och allt funkar bra så kanske det blir ett köp senare :) RoSa-RoSeN är min lillasyster.)
Att ha hästar där permanent blir lite trångt. Men det bästa vore ju om ni får möjlighet att arrendera beteshagar av någon annan, och kunna använda det ni har som vinterhage/vinterhagar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Sen finns det som sagt en bit bakom den tilltänkta hagen med, som är rätt lång men inte fullt lika bred, och den biten har vi föreslagit för pappa att vi ska ta med. Vi måste höra med dem som äger marken först, men vi hoppas att det går bra för självklart vill vi ju göra det så bra som möjligt för dem :)
#5: Det är också en idé :) Vi ska diskutera lite med pappsen och se vad han säger ;)
Men skulle det alltså bli alldeles för trångt att ha dem i den hagen på 1260 kvadratmeter + den biten som är bakom? Jag vet inga mått på den plätten, men det skulle väl bli ett bra tillskott skulle jag tro :)
Om ni ska ha dem längre än över sommaren, så ja, det blir det. En häst ska inte gå i samma hage vinter och sommar, pga att det ökar parasitmängden i hagen. Som sommarhage räcker den ju storleksmässigt, men ni kommer troligtvis behöva stödfodra med hö då betet inte kommer räcka en hel säsong.
Sommarhagar behöver dessutom plöjas upp med jämna mellanrum, och då vila minst ett, helst två år innan det går hästar där igen. Så för att ha hästar permanent så bör man ha minst en vinterhage och gärna minst tre sommarhagar att växla mellan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8: Den är bara tänkt som sommarhage :) Och jag tror inte vi hade tänkt annat än att stödmata med hö heller faktiskt :)
Vi ska försöka få tag i en bra äng till vintern, det borde inte vara allt för svårt med tanke på att hela forsa i princip består av ängar ^^
#9 Jo, men används inte ängarna till något då? För speciellt vinterhage kan nog vara svårt att få arrenderat sådär bara, eftersom det blir lerigt och hästarna trampar upp och förstör marken rätt bra. Sommarhage är nog enklare att arrendera i så fall, kan jag tänka mig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#10: Det förstås, men jag vet inte om de odlar på allihopa, det är bara att höra sig för med alla bönder här omkring och hålla tummarna för att de har en äng de är redo att offra, haha ;)

en tanke ang att gå i samma hage vinter o sommar…den gård jag är "uppfödd" på o där jag lärt mig det mesta om hästar jag kan.. där gick hästarna iallafall unghästarna o pensionärerna i samma hage alltid. samt att fölmärrarna gick där också innan dem skulle föla(därefter gick dem i egen fölhage ihop).
Dem som avmaskades var fölmärrarna…ALDRIG att ngn blev angripen av parasiter..okej hagen var gigantisk ca 50ha (tror det var dem måtten, rätt dum på sånt menmen stor var den…). Varför skulle det då inte gå o ha dem i smama hage sommar o vinter om det är tillräckligt stort såklart!?! en tanke bara;-)

Nu har jag och Katteeen pratat lite med "våran" pappa och han sa att de där vad de ända vi kan ha om vis ka ha häst :/ Den där snutten bakom värkade vi inte få ha :( Så de blir den där hagen på 1260 kvadratmeter..
Man kan mocka i hagen för att hålla ner parasitmängden, eller harva igenom den några gånger per år om det fungerar på den typen av mark och terräng. Och stödfodra med hö om gräset inte räcker. Hästar måste ju inte ha fullt med gräs, tex kan skogshagar vara ypperliga hästhagar, men de måste ju ha tillräckligt med grovfoder. Sen hittar de alltid något att pilla med i en hage. I en mindre hage som har stödfodring krävs även lite planerande för att få hästarna att röra sig och inte bara stå stilla vid höet.
Hur stor är hagens sidor på ett ungefär? Har lite svårt att tänka i kvm :)
Rekommendationen är 100kvm, dvs 10x10meter.. fast det är nog fler än jag som tycker att det är på tok för litet.
I mitt tycke duger det om hästarna kan sträcka ut i en full, vild galopp utan att krocka med stängslet. Större är bättre men i mitt tycke är det iaf godkänt; om hagen sköts på rätt sätt.
Jag tror även att en mindre, kuperad hage kan vara roligare än en lite större, helt slät hage, inom vissa gränser.
Kan man sen hyra en större sommarhage några veckor så skadar det ju inte.
(och bara för att ingen ska tro att jag httar på ursäkter för att ursäkta några egna små frimärkshagar så kan jag ju lägga till att våra två hästar går på ca 30 000kvm/3ha och vi har 1-2 ha till som ska hägnas in i sommar)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#15 Hagen är 60x21 :)
#13 Jojo, men en hage på 50 hektar är ju lite större än en på 1200 kvadrat, så det blir stor skillnad. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#17 Det var Katteeen som räkna ut det 

Man måste inte byta hagar! Men visst är det väl bra om man kan variera=) Det viktigaste är som nån sa är att dom kan röra sig o springa i hagen. Sen är det klart att maten lär ju inte räcka så länge och det kan bli upptrampat så då ska man ha en tålig mage på hästarna. Jag tycker också att det är mer okej om hagen är lite kuperad o så, lite träd, backar kurvor etc. Blir lite roligare än om det är ett platt fält. Och så får man ta hänsyn av hur stora hästarna är.

#19 aa, vi tänkte på de, de ska va lite träd och sånt :) de är fullt med träd där på sidan så man kan ju ta med några ;)
#19 Fast använder man samma hage sommar och vinter så kommer det knappt växa någonting där, så de kommer inte få något bete. Eftersom de trampar upp marken när det är lerigt och den aldrig får vila och växa till sig.
Sen, om man nu inte mockar hagen väldigt ofta, så kommer det bli parasiter. Det är ju därför våra hästar får parasiter och vi måste avmaska, för att de går på små ytor, och äter gräset där de har skitit. Så ja, visst kan man ha en hage. Men som sagt, det blir inget bete (i alla fall inte på den ytan) och det krävs mockning ofta och noga, samt att om hästarna behöver avmaskas så får man ju mocka varje dag. Annars blir det ju värdelöst med avmaskningen och hagen kommer bli en enda stor parasithärd.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#21 Ska nog säga det till "våran" pappa.. :/

ska hästarna gå i sån lite hage hela sommaren kommer ni att få stödfodra efter bara ett par veckor.
#17 Jo absolut är det skillnad men mga pratar så generellt om att man måste byta hage men allt beror ju faktiskt på hur stor hagen är..
men den hage trådskaparen skriver om ska man nog låta vila under sommaren
vår hage är 60X30 o den betades ner av 3 shettisar o 1 ridhäst RÄTT snabbt men börjar växa lite nu o den kommer ju inte växa upp igen om jag låter hästarna går kvar här i sommar..
#24 Jo, fast av min erfarenhet är det väl ganska få som har tillgång till en hage på 50 hektar, men det är ju sant det du säger. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja tänk den som haft dem markerna:-P
ja o det var 50ha x2, samt 2 fölhagar… nog mkt ovanligt…OCH orättvist ;-P
Haha jaa.
Jag hade nöjt mig med hälften, helt klart. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag håller med Alex och Lisette, de är en lite väl liten hage och ni kommer behöva stödfodra nästan med engång.
Jag tänker på min egen vinter hage, våra hästar flyttades från den till vårhagen nu för en månad sen och först nu så växer de lite i kanterna på vinterhagen. De tar otroligt mycket stryk under vintern på så liten yta.
Lek med tanken att ni ska ha hästarna där i er hage från och med juni månad så kommer den ytan vara totalt nerbetad inom en månad, blir de lite regn i sommar så blir det absolut ingen återväxt på gräset. Då måste ni fodra med grovfoder från och med juli.
Sen kommer vintern och hagen kommer bli lerig och kletig, den kommer trampas sönder och sen frysa… Sen kommer de ta tid innan de kommer gräs i den på våren nästa år och hästarna kommer knaga ner de som kommer hela tiden så kommer ni få stödfodra hela nästa sommar…
De blev lite långt och de kan låta lite surt och orättvist men de är sant. Den hagen ni har kommer inte räcka långt.
Hoppas att ni kan lösa hagproblemet så ni får en mysig sommar :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
jag hade absolut sett mig om efter ngt större sommarbete o låtit hästarna bara gå där vintertid.. för annars blir det som flera skriver stödfodra hela tiden o hur kul o billigt är det?
Ni får det att låta som att det är fel att stödfodra.. det är väl inte det som är problemet? Det är hästägarens bekymmer, inte hästens.
Däremot är nog hagen väl liten, när ska hästarna kunna sträcka ut riktigt ordentligt?

#28 Okej, då får vi ha 3-4 hagar efter järnvägen :) och ett stall närmast vårat hus. de löser säg, de vet jag ;) de ät typ en 5 km äng bredvid järnvägen och den är ganska smal. Men de borde funka :) Ska bara prata lite med "pappa" och se vad han säger. Det kostar ju lite med stängsel också :/
#30 Absolut inte. Men det blir dyrt och mer jobb. Så man bör ju vara medveten om att man inte får något bete till hästarna. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#30 Nä självklart är de inte fel att stödfodra, jag tror faktiskt att fler hade behövt göra de tidigare än vad som görs. Gräset tappar ju näringsvärdet fort på sensommaren. Det blir mest bukfylla av de.. :) Men de känns ju lite underligt att lägga in torrt hö i en dammig nerbetad hage när de är grönt frodigt gräs på andra sidan stängslet..
// Marielle

#31 De löser sig säkert! Vilken härlig sommar ni har att se fram emot:) Prata med "pappa" när han är på bra hmör bara :) hahhaha
// Marielle
Lina: Jag visste inte att "vi" hade pratat med pappa om det? Inte är då jag medräknad i det där vi:et i alla fall.
Pappa är inte omöjlig och jag ska prata med honom om vi kanske kan hitta någon större äng i närheten att ha dem på.
Sen vet du lika väl som jag vad som krävs för att det ens ska bli i närheten till ett par hästar, eller hur? Ett visat ihärdigt intresse, lust att hjälpa till hemma, och inga sura miner.
Går man omkring och surar så kan man glömma detta, det måste du komma ihåg.
Har även pratat med min mamma och enligt henne har det varit nån slags soptipp på den plätten så länge hon kan komma ihåg, och risken finns att det kan komma upp glasbitar eller järnvajrar som de kan gå sönder sig på, och den risken tänker då inte jag ta i varje fall.
Så det lutar mot att om vi inte hittar någon annanstans att ha dem, så blir det inga hästar, åtminstone inte i år.
Tar man den risken, då tycker jag att man är alltför sugen på att skaffa hästar, så att man glömmer vad som är bäst för dem och skaffar dem bara för sin egen skull. Det tycker inte jag är schysst, så detta får vi försöka lösa på nåt annat vis.

#35 Det låter ju som en sund inställning! Bra tänkt att inte förivra sig :) Klart att man vill mycket men man får sätta hästarnas välmående och behov i första hand.
// Marielle
#36: Jomen precis, det är ju djurens välmåenden som ska stå i fokus och det får aldrig tummas på dem tycker jag.
Har varit med om att jag varit för ivrig när det gäller djur förr och det är absolut inget jag tänker göra om.
inte fel o stödfodra men dyrt.
Samt inte så kul o ge hästarna hö när dem mkt hellre äter nytt färskt gräs…ser ju jag här hemma i min täppa…hästarna har fri tillgång till hösilage o dem ratar det just nu framför dem få små strå nytt gräs som kommer..
Sen så ökar det ju rymningsbenägenheten också, om de har fint, grönt gräs utanför och själva går i en upptrampade hage och får hö/hösilage.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#21 Hade du läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag skrivit det du sa fast med andra ord ;)
För mig är det en självklarhet att mocka en mindre hage för att hålla den fräsch! Både för hygien och gräsväxtens skull=) Brukar förresten mocka större hagar med om det är möjligt, dock inte lika ofta. Jag har en stor o en lite mindre hage till mina och den lilla hagen mockas ganska ofta om dom varit i den. Dock används den mest som vinterhage och när min pappa måste ta in dom.
Man måste som sagt inte byta hage, men personligen skulle jag inte låta mina hästar gå i en sån hage så länge, just för magarnas skull, eftersom betet försvinner så fort o då är det sandhage som man fodrar i. Men det finns många hästar i landet som går i mindre hagar än så året runt. Så det är ju vad man själv har för åsikt. Personligen så tycker jag det ultimata är en hage dom kan springa runt o busa i och alltid har lite gräs o tugga på=) Eller en mindre hage några timmar om man har tjockisar:)
#40 Jag läste det du skrev ordentligt. Och det som är självklarhet för dig behöver inte vara självklarhet för en annan. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15 var har du fått den rekommendationen på hagmått ifrån?
hagar (visserligen fr 1 aug 2010) skall vara så pass tilltagna att hästen kan röra sig fritt i alla sina gångarter.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#42, kommer det bli lag på det?
Vet många ridskolor, inklusive mitt jobb som får stora problem då. Det går inte att ha så stora hagar som man vill om man har 20 hästar inne i stan… tyvärr…
"Sommarhagar behöver dessutom plöjas upp med jämna mellanrum, och då vila minst ett, helst två år innan det går hästar där igen."
#8 Om sommarhagen behöver plöjas beror väl helt på vilken typ av hage det är? Om det är vall så är det ingen fara att plöja, men har man en hagmark med naturvärden så skulle jag inte rekommendera att plöja den, för att man då kan förlora de naturvärdena. I och för sig kanske det inte är något större problem då de flesta hagmarker med naturvärden som finns kvar är väldigt steniga. (Och de finns kvar just för att man inte har kunnat plöja samt för att envisa bönder vägrade gödsla sina marker, stor eloge till dem)
Så som biolog motsätter jag mig det uttalandet till viss del: Om man ska plöja eller ej beror på vilken typ av hage man har.

#42 ja, den lagändringen införs fr.o.m 1 aug 2010.
kanske kan dispens ges om sådan ansökes om hos jordbruksverket.
sen är frågan hur de kommer formulera paragrafen; den kan ju komma att formuleras lika luddigt som alla andra paragrafer (troligtvis), vilket isåfall skulle kunna innebära att man kan tillgodose hästens behov av att varje dag fritt utöva sina naturliga gångarter genom daglig motion/träning.
det återstår att se hur den slutgiltiga formuleringen blir.
Det lästes i skolan för några år sedan. De skriftliga rekommendationerna. ''hagen bör minst ha''.. det finns ju inte ens lag på att det ska vara hagar än, och den sm kommer lär det räcka med att släppa hästen i ett ridhus i 5-10 minuter.
De som skriver tycker troligen att 10x10 meter är tillräckligt för att hästen ska kunna springa i alla gångarter, det är ju faktidskt möjligt att galoppera på en 10 meters volt…Måtten för alla andra djur är för små i vilket fall så varför ska hästar vara undantaget?

#46 några sådana rekommendationer har jag aldrig sett, det var nytt.
däremot så är det så att hästar skall ges möjlighet till fri rastning (alltså inte motionerad av mänsklig hand) dagligen i hage eller rasthage. om inte möjligheter finns till detta kan denna rastning ske i paddock eller ridhus.
att hästen skall kunna röra sig i sina gångarter innebär också att de ska kunna göra det på ett naturligt sätt, alltså räcker det inte till att den kan galoppera på en 10metersvolt, det är inte tillräckligt.
alla mått som är upptagna i lag är minimimått, och alltså inte optimala mått. detta innebär minsta godtagbara yta för djuret att vistas på (i många fall också med bestämda tidsperspektiv).
#47 självklart är det minimimått, och frågar du mig är 10x10m inte ens värt att kalla hage.. sjukhage möjligtvis.
Men de som formar reglerna är inte direkt generösa med utrymmen. Och för dem räcker det säker att den ''kan'' galoppera, att kunna det på ett ''naturligt'' sätt är alltför luddigt. Vad är ett onaturligt sätt när hästen är helt fri frånhjälpmedel?

#48 de som formar reglerna har många olika viljor att ta hänsyn till, och ofta är det tyvärr djurhållarna som sätter stopp (eller förstås praktiska svårigheter i övrigt).
L101 och L80 skulle ha sett ganska så annorlunda ut om "originalet" hade gått igenom, men eftersom det ska stötas och blötas på flera nivåer och passa de allra flesta djurhållare så blir det ju alltid kompromisser. tyvärr.
naturligt beteende och att kunna röra sig på ett naturligt sätt är dock inget som går att tumma på; där är det rätt och slätt hur hästen beter sig och rör sig när den lever fritt (likställt med vilt/feralt leverne, alltså) som gäller, och detta skall inkorporeras i dagens hästhållning.
Även om hästen går utan hjälpmedel så är det onaturligt för den att behöva "hålla ihop sig" så som den måste göra för att kunna galoppera i en hage på 10*10m.
Lagar och föreskrifter är luddigt utformade, det finns oerhörda möjligheter för mig att tolka dem på ett sätt och dig på ett annat och djurskyddsinspektören ett tredje. Detta är självklart ett problem, vilket man även tycker och är medveten om på Jordbruksverket. Tyvärr är det svårt att formulera paragraferna "hårdare" med alla aktörer som ska ha ett finger med i spelet.
(Delar av) Svenska Ridsportförbundet var ju inte helt vänligt inställda till L101 heller, och den ändrades ganska radikalt från ursprungsformuleringarna för att "passa".
#49 jag är inte för små hagar.. men..
"där är det rätt och slätt hur hästen beter sig och rör sig när den lever fritt (likställt med vilt/feralt leverne, alltså)" Går man efter de kriterierna får vi inte stängsla in alls, eller så måste hagarna vara ett antal mil stora eftersom hästar är vandringsdjur. De får inte heller ha kraftfoder, (fel beteende att äta säd) stödfodras i höhäck eller med bal (onaturligt beteende att hela flocken äter på samma kvadrat meter) m.m. Åt andra hållet är naturlig rörelse allt som innebär att hästen kan bruka sina gångarter utan mekaniska hjälpmedel. Förstår du vad jag menar med att ''naturligt'' kan tolkas på aldeldes för många sätt för att det ska tjäna något till?
Nog vet jag att det är svårt att få alla nöjda, men det är ändå så det ser ut.
Det vi behöver är sunt förnuft, inget annat. Men ''om än sunt förnuft och hästkunskap fortfarande finns i lika stor mängd som tidigare, är det numera nästan enbart hästarna som innehar det''.

#50 jag förstår visst hur du menar, och har själv påpekat det på flera ställen (att paragraferna är luddiga och öppna för tolkning).
dock tror jag inte att du förstår vad jag menar med fri rörelse.
det fria rörelsemönstret jag menar är inte att hästen är ett "vandringsdjur" som rör sig över enorma ytor, utan hästens möjlighet att röra sig på ett fritt och naturligt sätt; det är skillnad på att hästen har en relativt stor yta att röra sig på (låt säga 2 hektar) där den kan röra sig fritt i sina naturliga gångarter på ett för individen naturligt sätt, i jämförelse med hur hästen rör sig t.ex. för vagn eller under ryttare, eller som i de fall hästen har en liten hage som inte inbjuder till rörelse i alla gångarterna eller där hästen inte har "fritt utspel" i sina gångarter.
förstår du nu hur jag menar med att hästen skall kunna röra sig fritt och naturligt?
Jag förstår hur du menar och håller helt med dig om att 10x10m är på tok för lite, men det kan fortfarande tolkas som tillräckligt.