Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 3461 ggr
lisette
0

takhöjd vindskydd

sitter och funderar på takhöjden i vindskydd. måste det vara samma som alla andra mått? dvs mkh x 1.5?

notera att det gäller vindskydd och ingen lösdrift/ligghall.

funderar på att bygga ett ute i hagen nämligen.

Alex
0

Bör ju vara det måttet, tycker jag i alla fall… Så hästen får plats ordentligt. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

Vad man har hört sägs det att det BÖR hålla samma mått som det krävs för lösdrift.

sus-sharon
0

i föreskrifterna står inget specificerat om vindskydd, utöver att det bör finnas vindskydd mot väder och vind vid behov.

vad som finns ang takhöjd är under stall, då är det 1,5 * mkh, dock lägst 220 cm. jag skulle dock bygga efter dessa mått, det känns konstigt att bygga lägre bara för att det inte finns spec. takhöjd för vindskydd om man nu ändå rekommenderar ovan angivna mått för utrymmen för hästar.

om hästen anser vindskyddet för trångt för att vistas i tappar man ju dessutom poängen med att ha ett öht..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tin-Tin74
0

Jag skulle bygga efter gällande mått i stall och ligghall. OM nu det inte är samma regler, vilket jag tror det är, så KOMMER det troligen ändras och hur retfullt vore inte det?

lisette
0

detä r olika bestämmelser om man har utfodring i hallen eller inte.

Lorita
0

Ta till ordentlig i takhöjd, det koster inte mycket extra Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

Ja just det vindskyddet runt om (väggarna) behöver bara vara hästens mankhöjd + 10 cm för att ge fullgott skydd

lisette
0

#7 ja skydd, men frågan är ju lagligt sett.

har faktiskt kollat lite på vindskydd när jag är ute o kör och helt ärligt så ser jag inte något som ser ut att vara tillräckligt högt i tak.

Lorita
0

det borde ju vara samma som stall för regeln finns ju gör att hästen inte skada sig

Linnea
0

jag byggde ett vindskydd hemma för 3 år sen. det är ca 3*1.5 meter och takhöjden är 2.50 där fram och 2.25 där bak. där står en travare (ca 1.68mkh) och ett russ. de får bra plats där inne, ibland ligger dom ner där, dock inte samtidigt det är lite för litet för det.

Skynda långsamt så går det fortare.