Rädd om maten
Min "sköthäst" är väldigt rädd om sin mat. Hon skulle inte sparka men hon ger hot. Hur ska man få bort det som?

Låt hästen äta sin mat i fred. :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#1 Jag förstår det. Men hon sparkar i box väggen (glömde säga det) till den andra hästen. Och den blir sprattig då.
Så gör ett par hästar här också, en sparkar i väggen mot boxgrannen, en annan biter på bräderna mellan boxarna. En del hästar är väldigt food-possesive.
Ofta är det ju för att försvara sin mat hästen håller på sådär, den tror att någon ska äta upp den, och ser den inte grannen behöver den inte känna samma hot att behöva försvara sin mat. Sätt upp tex en filt eller liknande mellan boxarna innan matdags, så behöver den inte känna samma stress över att nån ska ta maten ifrån den.
#3 Okej :) Låter bra :)
#2 jag har min häst i ett väldigt litet stall (3 hästar) och stoet här är väldigt matagressiv. I början testade hon mig allmänt, men när hon förstod att jag inte vek undan så skärpte hon sig.
Nu bryr hon sig inte om ifall jag t.ex byter täcke när hon äter kraftfoder. Hästen måste ha respekt för dig, matagressivitet är ofta ett tecken på bristande respekt från hästens sida. Dock ska man låta hästen äta ifred, men den ska inte hota en.
Även hon sparkar i väggen, och då ryter man till lite och om hon fortfarande inte skärper sig går jag in till henne och säger till henne.
#5 Okej :)

jag hade en häst som gjorde utfall i boxen när man skulle byta täcke på honom osv. jag bara ignorerade hans beteende och han blev betydligt trevligare efter hand som tiden gick.