Galoppera på fält
Jag skulle galoppera på ett fält med Fantomen idag. Mamma var med och gick. Jag ville inte galoppera först, men mamma tvingade mig. Och det var häärligt, första gången jag galopperar på ett fält. Först galopperade jag en liten stund, jag kände verkligen hur Fantomen tog i :) Jag antar att han tkr det är kul.
Sen skulle jag göra igen, och då bockade han, så jag flög av, och tappade andan. läskigt. Har trillat av 16 gånger, 15 av dom har jag inte tappat andan så som jag gjorde..
Jag ska aldrig galoppera över ett fält igen, jag vill det igentligen, men jag känner att jag inte kmr våga göra det igen!
Jag vet inte ens hur man ska göra för att förhindra att dom bockar.

Vet hur du känner, så kände jag med Hades, men hade inte riktigt med rädsla att göra, var mer bara jobbigt att hålla i sig. Varje galopp man tog med honom så bockade han och sparkade backut kanske var tredje steg.

ta upp huvudet och driv på för att stoppa bockningarna =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hästen bockade ju för att han tyckte de var kul (: För att han inte ska bocka så kan du ju galoppera lugnare och jobba upp hästen mera ! Då orkar inte min ponni bocka men om han har riktigt bra muskler så kan han ju bocka endå ! Men om du är rädd att han ska bocka så spänner du dig och då är de ännu svårare att hålla sig kvar ! Slappna av . Min ponni kan inte bocka hon kastar ut alla bennen i luften och sen gör hon nått krokigt med bak benen xD Därför är de lätt att hålla sig kvar på henne ;)

Har me trillat av på ett fält för att hästen började bocka, men nu när jag ska galoppera på fält kör vi inte full fräs, brukar alltid säga till den jag rider me att inte galoppera så fort, vill hellre ha kontroll o sitta kvar ;) :) :P
Ponnyn jag skötte innan (ridskolehäst) var hyfsat snäll annars men kunde busa på vintern då det blev kallare. Men till saken, varje gång vi skulle galoppera över ett fält eller vid sidan så bockade han som en galning och jag flög oftast av. Ett tips är att ha korta tyglar, hålla dig i manen och stå upp i fältsits. Samt att inte galoppera över fältet utan mer vid sidan x)

Okayy ^^ Men jag har läst nånstans att man kan ha ha nån hjälptygel som kan förhindra bockning, kom inte ihåg va det hette. Men men, får försöka nästa gång att hålla upp huvet… om det blir en nästa gång..

gräsätartygel du menar? men brukar han inte bocka annars så borde det vara rätt lätt att hålla upp huvudet och driva lite om man känner att det är på g.
de är underbart att galoppera på fält! pålle kunde jag släppa helt på ena ängen men nu har de plöjt upp den - trädesbidragen från eu försvinner… så nu får vi hålla oss till travbanan i skogen och en annan äng.
#2 Eller släpp ut tygeln och driv ännu mer :) Finns massor av sätt att stoppa bockande :P
luta dig bakåt iaf =)

#7 Japp en sån var det.

#8 Ute brukar han oftast bocka när man galopperar.

#12 Driv och jobba upp honom så tror jag inte han bockar (:

Det bästa är ju att göra så som alla andra säger, ta upp huvet. Va mjuk och häng med. Du borde galoppera över ett fält med en häst som inte bockar, så att du inte får ngr rädslor som sätter sig djupt och blir hinder för dig i framtiden.
Jag rider en häst som bockar i galoppen för att han tkr det är kul. Det ären ganska härlig känsla när han utgrycker sin lycka :P
Tycker det verkar som du har fått goda råd redan. Och mitt råd är klassiskt: ta upp huvudet (en häst som bockar måste sänka sitt huvud) och jobba honom. När han bockar lutar du dig lite bakåt. Lycka Till! Och tänk på att man måste ramla av minst 100 gånger innan man kan rida någorlunda. (gammalt talesätt)
du kan ju ha en bockrem att hålla dig i också så blir det lite mindre läskigt, ta bara ett stigläder och sätt runt halsen
#16 Stigläder vad smart & enkelt! Vi brukar krångla med att knyta ett grimskaft runt halsen att hålla i när tösen tränar barbacka. 
Det är härlig att galoppera över fält =) Men självklart ska du inte behöva göra det om du känner dig osäker.
Jag tror inte det finns så mycket att göra för att få hästen att sluta bocka. Gör den det av glädje (som Fatomen antagligen gjorde) så tycker jag att dom ska vara det =) Jag brukar skratta när dom gör det för då vet jag att det är av glädje och det känns bra.
Men som sagt, du behöver inte om du inte vill =) Ingen som tvingar dej
Det är underbart att galoppera på fält,
min häst bockar också på fält, men jag driver bara på, det har funkat på alla hästar jag har ridit som bockar :)
Det gäller att ha en bra mittpunkt över hästen oavsett om du står i fältsits eller sitter ned. Håll händerna/tyglarna stadigt ovanför manken så att du kan vara beredd att lyfta handen en aning om du känner att hästen är på väg att bocka. I början kan ett tips även vara att hålla en lugn och kontrollerad galopp. Senare när du känner dig säkrare med att galoppera ute kan ni börja sträcka ut mer.
Prova att arbeta hästen mer, gör galoppombyten eller en volt om det börjar kännas okontrollerat.
En brallande häst ska man inte hålla in utan man ska driva på den. Jag hade rättså stora problem i början med min foderhäst, då han bockade i stort sett i varje galoppfattning, och det blev inte bättre av att vara på ett gärde. Men vad jag gjorde var att göra en ny galoppfattningen och driva på lite extra, och sen blev det med ens bättre.
(Jag säger inte detta som en förolämpning!) Jag kan tänka mig att du blir rädd och spänner dig när du ska fatta galopp och blir hård och stel i både sitsen och munnen, vilket krånglar till det för hästen och han vill bli fri från det hårda tygeltaget vilket gör att han bockar till. Det kan även bara vara glädjeskutt, vad du borde göra är att träna upp balansen med t.ex stigbygellöst eller barbacka, och om du tycker det är lite läskigare kan du börja barbacka medans någon longerar hästen, så att du verkligen kan träna på balansen.
Lycka till, jag tror det kommer ordna sig :D
#21 Låter som att du skriver till mig?
Jag har inte skrivit att man ska hålla in en bockande häst. Det är en viss skillnad på att galoppera kontrollerat och vara förberedd på att ta upp hästens huvud och att ta hårda tygeltag!
#22 jag har inte skrivit till dig, jag är ledsen om du känner dig förolämpad, men när jag skriver till någons inlägg (förutom det huvudsakliga inlägget) så skriver jag alltid #siffran på inlägget innan själva inlägget, så att personen ifråga vet att jag menar den och så att det inte blir missförstånd. Om jag inte nämner någons namn förståss ;)
#23 Bra