Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 848 ggr
RoSa-RoSeN
0

Foder?

Kan nån vara snäll och räkna på allt vad hästen äter? Oskyldig Jag vill ju inte missa något precis :)

Alex
0

Det är olika från häst till häst vad de behöver, och så beror det på vilka värden grovfodret innehåller. Så det är omöjligt att säga. Har man bra värden på grovfodret och hästen inte går överdrivet hårt eller har svårt att hålla hullet så kan den mycket väl klara sig på enbart hö/hösilage. Har man lite sämre värden däremot så kan man behöva lägga till lite annat för att hästen ska få i sig den den behöver.

Ja, så mineraler behövs ju också, samt salt (ofta genom saltsten).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

RoSa-RoSeN
0

#1 Okej..

[Katteeen]
0

Jag har kollat runt litegrann, och enligt en artikel jag hittade så ska större delen av kosten bestå av hö/hösilage/gräs (såklart) och eventuellt kraftfoder - havre för en lite slö häst eller korn för en relativt pigg häst men som fortfarande behöver ungefär samma näringstillskott som finns i havren.
Tilläggsfoder kan vara kli eller betfor, och självklart en massa, massa bra tempererat färskt vatten.

Är jag inne på rätt spår? Rätta mig hemskt gärna annars :)
På ridskolan fick vi inte lära oss att utfodra hästarna, så det är väl en sak som jag inte är dundersäker på, men hellre att jag lär mig nu än aldrig, eller hur? :)

Alex
0

Det stämmer ganska bra, men kraftfodrena lägger man ju bara till om hästen saknar något, eller får för lite av något genom grovfodret.

Nu finns det ju väldigt mycket mer foder att välja mellan också, olika müslifoder t.ex, och annat sammansatt foder. Som dessutom ofta innehåller mineraler. Men det bästa är att ta analys på höet/hösilaget ni ska använda, och sen får man räkna efter det (det kan ni få hjälp med här då det finns flera som kan sånt bra). Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Katteeen]
0

#4: Ja det har jag förstått, vå får som sagt kolla upp höet :)
Jo tack, haha, det är mycket att hålla reda på ^^ Detta kräver en djupdykning för en viss Johanna.. Flört

Alex
0

Haha ja, det är himla mycket att tänka på och hålla reda på om man ska ha hästen hemma. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Katteeen]
0

#6: Absolut, det är därför vi vill ta reda på så mycket som möjligt (allt, helst) innan vi tar hem några hästar :)

Alex
0

#7 Japp, jag förstår det. Och jag måste faktiskt ge er en stor eloge för det, och framför allt att ni lyssnar och tar till er det som folk säger. Glad Det är det nämligen inte alla som gör i såna här lägen, så det tycker jag ni gör riktigt bra!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Katteeen]
0

#8: Haha, äsch då ;) Det är ju bara hästarna det drabbar om vi inte lyssnar ju, vad är det bra för?
Och jag tycker absolut att det är ens skyldighet att ta reda på så mycket det bara går innan man tar hem ett nytt djur. :)

RoSa-RoSeN
0

Kan nån vara snäll och räkna upp allt vad hästen äter? ska de stå x)

HannaT
0

Fråga den ni köper/hyr hästen av vad hästen äter. :)

Om ni sedan behöver ändra något så gör det långsamt, för snabba foderbyten är inte bra.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.