Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4628 ggr
lisette
0

din första galopp?

kommer du ihåg din första galopp?

berätta mer om det om du gör!

lisette
0

för min del var det på en häst som hette leppi.

det var en liten b-ponny som stod på ridskolan jag red. jag kommer så väl ihåg det. jag studsade som en boll i sadeln för jag spände mig så mycket. och jag blev så rädd när min ridlärare berättade för mig att jag skulle få galoppera.

jackiejohn
0

För min del var det på mitt fjordsto Fanny hehe hade väl rede i en månad när hon skenar första gången ja va dö rädd o våga inte galoppera på flera månader haha..

Anna
1

Oh jag minns den mycket väl.

Var på ett dagridläger för mååånga år sedan, 2001-2002 kanske?

Jag fick världens lugnaste valack, Kozack, en söt och seg fux.

Ridlägerledaren tyckte jag var duktigare än de andra (som alla var lite osäkra i sadeln) så istället för att rida runt i paddocken med dem fick jag rida ut med hennes äldre dotter! Dottern red sin häst och jag red Kozack. Hade aldrig ridit ut tidigare.

Så den veckan fick jag göra min uteritts-debut, min galopp-debut och även min hopp-debut någonsin!

Hon frågade typ "Ska vi galoppera?" och jag bara nickade och höll mig i för glatta livet medan Kozack sprang så snällt bakom hennes häst… Underbart var det =) Sedan la hon upp några grenar på en skogsväg och sa åt mig att bara hålla i mig och styra bestämt och hålla igång honom, och ja, det gick faktiskt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Fiaa2
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det minns jag! Eller vet inte om det var den första, men tror det var den första gången utan ledare :P

Var pytteliten och fick stallets segaste ponny, Gaylord "Casper" en svartbrun C-ponny med lyckta. Just då hade vi en ridlärare som hette Frida? Iallafall så fick jag inte igång Casper i galopp så hon hämta långpisken och smällde honom på baken :@ han kicka och jag flög av.. När min mormor (rider också där) sa det till sin ridlärare fick hon sparken, detta var för kanske 5-6 år sedan, men Casper står kvar på ridskolan :) Bild på honom sen i somras! :P

Cavello
0

Jag kommer ihåg min första galopp väl. Jag hoppade in en ridgrupp i november och de hade redan ridit sedan augusti så jag fick glatt hänga med på deras övningar. 

På min tredje lektion skulle vi trava runt fyrkantspåret själva utan ledare och Lina (arabiskt fullblod, f. 1992, skimmel och troligen D-ponny, väldigt stor för mig som 9-åring) tyckte att det skulle vara kul att öka tempot lite och ta en galopp. Minns att jag bara satt och skrattade och tyckte att det var riktigt häftigt. Lite kul att galoppera första gången utan ledare =)

joooossan
0

Oj, nej, verkligen inte..

Det tidigaste jag kommer ihåg var på en ponny som hette Sirre på ridskolan. Superfin häst som dessvärre blivit misshandlad som liten. Iallafall, gjorde galopp skänkel. Det jag kommer ihåg är att han sparkar bakut och sätter fart i full galopp.
Jag blir rädd och skriker, hästen springer fortare och fortare, jag skriker högre och högre.. Slutar med att vi skenar runt i ridhuset tills jag slängs in i väggen… Aj typ.

Men goda tankar, jag blev känd över hela ridskolan {#emotions_dlg.innocent}

En bild på mig och en häst som hette Sunny Boy, vet inte hur länge jag hade ridit här.. Något år kanske..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

niare
0

min första galopp var när jag var 4 år min shettis, såg säkert jätteroligt ut :P minns ej mkt mer var ju så länge sen hehe

fridak
0

kommer inte ihåg den, trots att jag inte var så jätteliten. Men mitt minne är nog inte det bästa heller, kommer inte ihåg så mycket från när jag var liten förutom att vi rymde från dagis, ett gäng på 10-15 ungar i 5-6årsåldern…

men första galoppen var någon gång på ridlekis år 1995, med ledare sju år gammal. kommer däremot ihåg en annan galopp från ridlekiset, det skulle blivit galopp iaf.
vi var på en liten uteritt och red över en äng och på ängen skulle vi galoppera. Alla hade små shettisar med ledare(oftast mor eller far) och ledarna fick springa rätt fort.
min lille shettis kunde trava fort istället tyckte hon så mamma sprang bredvid för glatta livet och jag satt i sadeln och ville galoppera samtidigt som ridläraren sprang längre bak och skrek att mamma fick springa fortare. Mamma har nog aldrig sprungit så fort…

CarCar
0

Min första galopp var på en ridskoleponny som hette Arrak. Alla fick ställa upp sig på led och så fick man galoppera på långsidan en och en. Vilken känsla, den sitter i än idag!

WinterPrince
0

Minns inte alls. Minns faktiskt inte mycket från mitt första år på ridskolan. Jag red bara ett år innan vi skaffade häst. Men minns en Svante som slängde av mig in i ridhusväggen, och en Herkules som jag red ut på. Sen naturligtvis Niván som var den hästen vi hyrde året efter.

SHV-Pysen
0

En ridskoleponny som hette Stig-Vig var det! Jag hade sett på tv när de galopperade på galopphästar att dem stog upp i stigbyglarna så jag gjorde det, XD  men då fick jag skäll av ridläraren som tjatat så mycket om att sitta djupt i sadeln. Jag var ju så ivrig så jag kunde ju inte lyssna på henne ^^

Liiinn91
0

Min första galopp kommer jag ihåg som om det va igår. Jag red en häst som hette Carmel (min favorit ponny på ridskolan) å va livrädd! :P Haha x) Kommer ihåg att pappa sa att jag va helt gråblek i ansiktet.

Men nu har det gått över! :) Nu för tiden är det framåt så fort som möjligt som gäller! Å med en ridtravare som älskar att galoppera så går det alldeles lagom snabbt för mig! ;)

AusaBausa
0

Ja min första galopp var på shettishingsten Krabat "Krabbe" som jag var skötare på, och som sedan blev min egen häst ca: 15 år senare…bllev en galopp i en liten paddock med dunderdåligt underlag i.

petronellaa
0

Min första galopp var med en bponny på ridskolan som hette Oktan, han var svart och är ganska gammal nu.

Vi stog på led och jag var jättenervös när det var min tur så jag frågade om han var snäll att galoppera på och de var han ju såklart.
Han var jättesnäll och brydde sig inte så mkt utan "aha, ska jag galoppera nu? " så galoppade jag första gången;))

Men det var ett braaaa tag sen haha :D han är btw såld sen ett år tillbax.

Zadeira
0

Jag minns min första galopp väl. Red min favorit på ridskolan, fjordingen Oskar. Vi galopperade en och en längst ena långsidan, och när det var min tur var jag jättenervös, men det gick ganska bra. Blev ett par galoppsprång iallafall. :)

AnnaLundin
0

fnissar lite när #3 skrev att det var mååånga år sedan hennes första galopp…

Jag började rida på ridskola hösten 1977 - DET är måååånga år sedan och jag var då 9 år… När vi började lära oss att trava så gjorde alla halt och försten i ledet fick trava runt spåret tills den kom fram till den som stod sist, en och en. Jag hade åkt häst några gånger innan jag började rida lektion, så jag red utan ledare. Red på en D-ponny med namn Sussie, som var ganska pigg och när det var dags för oss att trava så tyckte hon att det skulle vara galopp i stället… Så DÅ galopperade jag första gången - även om det inte var riktigt meningen.

Det roliga i kråksången var att just denna ponny blev jag skötare till några år senare och jag köpte loss henne från ridskolan 1983 - min första egna häst. Kyss

Mari
0

Japp! Allt för väl!

var på min sköthäst, Mique, svenskt halvblod, skimmel född 1973 så han var väl runt 25-26 har jag för mig?

Jag skulle bara ut och skritta en liten sväng, på väg hem började han trava, dum som jag var så lät jag honom göra det för jag tyckte det skulle gå lite fortare att komma hem då.
Dock började han öka så mkt så jag försökte få stopp, han tog bettet mellan tänderna och övergick i full galopp - sken! HEMMÅT.

Det var snö och halt ute så i kurvan upp till stallet tror vi att han gick omkull, var iaf massa märken på backen och han var lite snöig.

Självklart ramlade min förstora hjälm (!) ner över mina ögon så jag såg inget, men jag kände att jag ramlade i backen och det gjorde hemskt ont.
Låg och skrek efter hjälp och som tur var så var det några i stallet som kom ut och hjälpte mig.

Allt slutade med en spricka i axeln :(
----

Min första frivilliga galopp gjorde jag på Windy, en ridskoleponny. Gick riktigt bra fast det var väldigt läskigt då jag bara hade föregående olycka kvar i huvudet. Tog många månader innan jag vågade galoppera och njuta av det.

Mique hade jag tills hans död då han vart 31 år, så han galopperade jag mycket med sen, dock var han mästare på att ta bettet och sticka iväg så några fler skenturer var jag med om,dock med gott resultat då man fick stopp på honom och ingen skadade sig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anna
0

#16 För mig är det måååånga år sedan Flört

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lagerquist
0

Nä jag kommer faktiskt inte ihåg, måste varit mitt första år i alla fall, när jag var 6 eller så. Red mina första två år på lonjerlina, super verkligen, kommer inte alls ihåg hur det var. Däremot kommer jag ihåg min första avtrillning Flört

Akerberg
0

Minns bara att det var i skogen, men jag minns inte om det var med ridskolan eller ett ridläger jag var på =S Första galoppen i ridhus minns jag liiite av, red igen i en mycket bättre grupp än min (min hade inte börjat galoppera ännu) o det var ju bara att hänga på =P Har för mig att jag red på Zibben då, han har vunnit SM i fälttävlan =)

Linaah
0

Min första galopp blev en skentur på en shettis! :D

sus-sharon
0

min första galopp var på en lektion jag "tjänat" ihop till som stallvärdinna på ridskolan..

det var en fuxvalack som hette Dynamite (new forest??) och som var hur mjuk och fin som helst.. tur att man har nån bra erfarenhet av hästar som galopperar iafFlört

medarbetare på djurskydd.ifokus

emelieeh
0

Det var på ridskolans ponny, bea. (Första riktiga galoppen)

Hoppade in i en ridgrupp som hade ridit ett tag, och när dom galopperade så stod jag mest i mitten (hade flygit av innan när en häst rusade med mig, så man var lite rädd;)). Men då när ridläraren så: Nu Emelie, tycker jag att du också ska galoppera lite. Så alla saktade av till skritt, och så sa ridläraren: Och så kommer ni fram i hööööögergalopp! Och allt gick lungt och fint, gav en lätt galoppsänkel och hon fattade direkt, och vidare fort gick det inte men gud vad härligt det var :)

bima69
0

Minns inte exakt vilket år jag galopperade, men 1973 (då var jag 4 år) började jag rida på en liten B ponny som hette Laura, jag fick rida henne på lördagar, min pappa kände han som ägde Laura. När jag galopperade första gången på henne var det en tjej som longerade mig, måste ha varit några år efter 1973 och det gick bra. Minns inte så mycket utav det faktiskt.

1977 hyrde vi Laura en sommar och tog henne till min mormors hus, hon bodde på landet med ladugård och allt. Då hade jag galopperat med Laura många gånger, så nångång mellan 1973-1977 galopperade jag första gången…

Några år se det….

Mixie
0

Ja herregud det var väl runt 15 år sen, nere på ridskolan.. Red stallets minsta ponny och alla stod på led och skulle trava en och en halva långsidan, och sen galoppera andra halvan :P Det var spännande! =)

//Mickan

vicc
0

Jag kommer inte ihåg min första galopp, men däremot så minns jag att jag va väldigt orädd när jag va liten. fullt ös skulle det va, det va ju roligast!
Minns en gång när jag red en travare, hon gillade att galoppera snabbt, vi hade ett stort fält som vi red på och galopperade, snabbast gick det så klart när vi galopperade mot stallet.

IdaS-A
0

Jag blev ledd på shetlandsponnyn Cookie av min syster, jag 3 år och systeryster 5 år. Lullade runt i godan ro när en granne också 5 år skjuter med slangbella rakt på Cookies bakdel. Hon far iväg i full karriär hem, jag faller av, fastnar med stöveln i stigbygeln. Syrran springer efter Cookie, jag kommer upp efter en stund och skriker "j*vla skit stövel"

Det var min första galopp det. Grannen har bett om ursäkt mååånga gånger och gör än idag. Och denna historia dras nog upp varenda gång vi ses.

Marrsson
0

Ååh min första galop var på min första fjordhäst Fredrik :) Jag blir fortfarande pirrig i kroppen när jag är ute och promenerar i skogarna där jag red då :)

Vilken känsla :)

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Cattix
0

Vilken härlig tråd :D

Första gången jag galopperade… det var nog på ridskolan, inte långt efter att jag slutat rida knatte och börjat rida vanlig lektion. Vi fick rida en och en på spåret medan resten stod på medellinjen. Jag red ett halvblodssto som jag fortfarande rider ibland på lektion. Kommer ihåg att jag skrattade hur mycket som helst medan jag red…

MalinSandman
0

Ojojojoj,, Min första galopp, det var väl för ca 12 år sen, på en liten c ponny vid namnet Bilbo.. Riktigt busig häst det där, Hehe så jag skrattade när han bockade xD han var riktigt busig, tyvärr funkade han inte in verksamheten eftersom han bockade med yngre elever, och eftersom jag red på ridskola var det ju nästan BARA yngre elever! Så lilla bilbo fick flytta tillbaka och jag hoppas han har det bra!
Han var en riktigt korsnings ponny med alla möjliga raser i sig! =)

Zabbio
0

Jag visste inta att jag galopperade första gången, trodde det var trav!

Nästa gång visste jag om det och då blev jag rädd och tog tag i läktaren på ridskolan, trilde av och hästen skrpade upp mitt bröst när han halv-hoppade över mig (höll ju i tyglarna också)

Jag var nog ganska korkad som barn Skrattande

Men jag blev inte särskilt skadad av det, nu älskar jag att galoppera!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Nesslan]
0

Hm nej jag kommer faktiskt inte ihåg, men jag kan gissa att det var en liten planerad eller oplanerad galopp med min allra första egna ponny, Emily en minishettis, (på avataren).Glad När jag blev ett par år äldre så blev det ingen galopp på henne, hon hade patella upphakning som gjorde att hon inte kunde galoppera eller hoppa när hon blev äldre.

Huntedhorse
0

Granatapple
0

Jag kommer väl ihåg min första galopp :) Barbacka på shettisen vid namn Victor som jag lärde mig rida på. Jag var väldigt förvånad och frågade min kompis "var det där galopp?" :O

[pankakan]
0

Min första galopp var när vi skulle hoppa över en stock i skogen. Jag red en ganska pigg häst som hette Perla (R.I.P) och när hon hade hoppat så började hon galoppera. Jag märkte ingenting och försökte rida lätt. hittade inte riktigt takten…

Killen
0

Min första var på en knatteridning på Ågesta på en häst som heter Musse(hette vet ej om han lever).

Alla stog på led i ridhuset så skulle man galoppera en och en (med en ledare som höll och sprang med). När vi skulle galoppera så slet han sig ifrån min ledare. Men det gick ju bra och han stannade när han kom fram till den hästen som stog sist i kön.

Men stålt var jag, som hade galopperat helt själv, utan ledare Glad

kissmekate.blogg.se

Invisible
0

Min första galopp var när jag ensam red på mitt D-ponnysto någonstans här hemma i skogen för ett flertals år sedan. Haha, så noga är jag med säkerheten. ;)

jsca
0

jag kommer inte ihåg min första galoopp faktiskt. tradigt men sant..

sofiian
0

Jag minns såväl när jag galopperade för första gången. Det var förra året (ja, jag har bara ridit i ett år) och jag red ut på Seidur tillsammans med en kompis & hennes medryttarhäst. Hon ville galoppera och jag var lika taggad. Vi fattade galopp och jag skrattade så mycket att kompisen trodde nog att jag var galen. Det var så kul och jag hade aldrig varit så lycklig. Den dagen glömmer jag aldrig. Det var innan Seidur blev för okontrollerbar för mig, innan kompisens medryttarhäst försvann från stallet och innan Seidur lånades ut på foder och innan jag blev deprimerad..

Zabbio
0

#39 En fri galopp botar allt ont :) Det är något helt speciellt med att gallopera, jag kan komma på mig själv med att tjuta och skratta av ren glädje när jag galopperar ibland och allt känns rätt.. och jag har ridit i 14 år ;)

Det löser sig, om inte med Seidur så med en annan häst. Så länge du inte slutar rida helt så kommer de där små ovärdeliga ögonblicken att bryta fram igen och göra allt annat oviktigt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Jenca
0

min första galopp var nog på min första egna ponny jag fick, va knappt riden när hon kom till oss, och jag var väl en sådär 5 elr 6 år, och Carmen som hon heter va nog 18 år. rätt sur shettis men jag klarade tydligen av henne ;)

sofiian
0

#40 ja Skrattande det är verkligen att leva i nuet, det är inte som att skritta och kunna drömma sig bort, utan man lever här och nu.

Jag har haft en sköthäst sen dess men Seidur har en speciell plats i mitt hjärta, även om han är till mesta del trubbel och gråt. Han var den första hästen jag älskat, den första hästen som fick mig att gråta för att sedan ge mig en så oskyldig blick att jag börjat skratta, och som sagt den första hästen jag galopperade med. Det tog ett tag att komma över (jag vet att det är löjligt eftersom han fortfarande lever och mår bra, men det kändes som att en del av min själ var borta, en del av mig)

nu har jag äntligen hittat en häst som jag förhoppningsvis kommer att få uppleva det med igen, han bor i världens bästa stall, ägaren är hur snäll som helst och det var kärlek från från första ögonkastet… jag ser fram emot att galoppera på galoppstigarna i skogen med honom och känna den där känslan igen..

Tänkte bara tillägga att jag inte är fullt så deprimerad som förr. Varje dag så försöker jag göra mitt bästa och det känns som att jag kommer att hitta tillbaka. Ibland så brister det, men då är det bara att kämpa sig tillbaka. Den nya hästen i mitt liv har gjort det bättre.

[sl-80]
0

Oj, det kommer jag inte ihåg. Jag har iallafall ett minne av en galopp (skentur) som har etsat sig fastSkrattande.

Jag och en kompis red på våra russ (läs farmors ponnysar) en tredje kompis skulle vara ridlärare, vi skulle träna galopp.

Det fanns ett gärde utanför stallet, som lämpligt nog var stubbåker vid tillfället. Jag kan ha varit 9 år, nå´t sån´t.

Ridlärarpolaren stannade kvar vid stallet och vi ryttare skulle rida bort till stubbåkerns ände. Det var bestämt att ridläraren skulle ropa på hästarna när vi hade vänt (precis som om det hade behövts).

"KOM DÅ HÄSTARNAAAA!" Jädrar va det gick! Haha, minns att jag och min ponny låg först… för jag vände mig om och såg kompisen åka i backen. Hann bara vända mig framåt igen så brallade ponnyrackar´n och jag flög av. Ingen av oss gjorde sig illa, varken ungar eller hästar.

Ush, barn ska inte hålls med hästar utan vuxens tillsyn. Kan ju gå riktigt illa ju!

Trojaa
0

Min första galopp kommer jag verkligen inte ihåg, men det var på min första häst Pencil, en mini shettis på 84 cm i mankhöjd =) Jag var kanske 5 år.

Men min första galopp med en stor häst kommer jag ihåg lite bättre, jag och min kompis skulle rida på min systers och min kusins stora varmblod, jag red då Nino, och han var RIKTIGT het!  Jag gick iallafall ner i hagen en bit och vände, fattade galopp och hästen galopperade snällt, men fort gick det, ridhjälmen for ner över ögonen och jag studsade som en boll i sadeln, det var iallafall kul :) Jag tror att jag var 8 år då =)

[LoveNasse]
0

Jag var 7 när jag galopperade för första gången. Det var på en nordsvensk som heter Pyra. Hon är blind på ena ögat och när vi gick så det blinda ögat var riktat mot vägen drog hon i väg i galopp. Jag ramlade av och dinglade efter i stigbygeln i luften. Nu kan man skratta åt det men det är en sak som kunde fått mig att sluta rida :P

Tin-Tin74
0

Oj! Nej det gör jag tyvärr inte Rynkar på näsan. Det är ju så länge sedan… Någon gång i början av 80-talet… Rena "Hedenhös"…Obestämd

Men kul måste det ju varit eftersom jag har fortsatt med hästar hela mitt liv…Tungan ute Och hopp o galopp är ju det bästa jag vet! Skrattande

Glader
0

Min första galopp var på en liten shettis som heter Davida som jag red när jag var typ 7-8 år.

Hennes ägare frågade om jag ville galoppera och jag nickade glatt. Så hon sprang med mig & jag har nog aldrig skrattat så mycket ! Jag skumpade upp och ner som en liten studsboll ;)

Kristall
0

Hm, minns faktiskt inte riktigt. Minns hästen dock. ;)
Ronja, islandshäststo med mycket egen vilja, envis som få var hon och latade sig och testade ryttaren jämt. (Min favorithäst trots det ^^)
Antar att det var någon gång när hon fick tråkigt och ville ta några galoppsprång som protest på att jag ville få henne att trava. (Ren trav hade hon lite svårt för.)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

corallen
0

Jag var 10 år första gången jag galopperade, red på en shetlandsponny och allt gick bra, men skumpigt var det helt klart.

[Katteeen]
0

Jag var nog 8 år gammal, var på ridskolan på min absoluta favorithäst Vinjarina. <3
Det var otroligt spännande, man kände sig väldigt självständig och duktig när man skumpade fram i ledet :)

moonlights
0

Första gången jag galopperade var på mitt första ridläger. Vi skulle ha gymkhana och vi red barbacka jag hade en häst som heter Cremen hon var min stora favorit och hon är egentligen ganska se. det var egentligen meningen att jag skulle trava för jag vågade inte galoppera men hon började galoppera och jag tyckte att det var helt fantastisk så jag fortsatte och vi kom på andra plats (av tre hästar) och Lillen (den segaste hästen på hela klubben) kom på första plats.

cillaw
0

när jag  galoperade första gången hade jag ridit tre gånger, och de eleverna som inte galopperade fick i principn sluta rida. men de slutade  att vi va en grupp som red ihop i 8 år

elasive
0

När jag "galoppade" första gången var jag tio. Ponnyn hette Yster och var min ridlägerponny, en liten flugskimmel.

Det var väldigt obekvämt, han slängtravade mest hela tiden ^^