Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1813 ggr
Brullebro
0

Behöver tips!

(Jag kopierar detta från mitt inlägg för dom som inte ser)

Jag har varit hos min morbror Svenne. Han har tre travare. En bit i från han bor John-Erik med ytterligare 6 fina travare och ett föl där :) En heter Unique Ellen (kallas bara ellen) och är en varmblodig travare. hon är 8år så om två år är hon tingad (för hon måste sluta på travet då) att avlas på. Som är lite tråkigt. För jag och min *nya* kompis Ronja ska få sköta och träna henne när vi vill :D Så vi ska försöka rida in henne. Men det kommer bli svårt utan erfarenhet. Sen vill vi ju chocka våra föräldrar med vad vi lärt hon (om det går  vägen ut) så vi vill ju inte fråga dom om hjälp. Jag vet inte så värst mkt om att rida in en häst, men jag och Ronja tkr det är en toppen kul idé :P

Så nu frågar jag er : Hur rider man in en häst helt och hållet ?

Loa-bg
0

Eftersom ni aldrig gjort det innan bör ni ha hjälp av någon kunnig. Att lära sig rida in en häst helt själv kräver lång erfarenhet och man bör lära sig av kunnigt folk, vara med och hjälpa till etc. innan man själv ger sig på det.

Själv red jag in min Cayenne (som nu är såld) när jag var 13-14 år med hjälp av min dressyrtränare. Vi åkte hem till henne, hon visade mig hur jag skulle jobba en vecka framöver och när den vecka var slut åkte vi till henne igen. Ceyenne jobbade jag med massor som föl och hon var så fruktansvärt snäll att det gick lätt som en plätt att rida in henne.

Positivt med att rida in en travare är att de redan är mycket hanterade och van vid det mesta, negativt kan vara är att de kan vara väldigt tävlingsinriktade, starka och heta. Så var försiktiga!

Men som sagt, mitt råd är; se till att ha en kunnig person till hjälp. Det går inte skriva här hur man rider in en häst, det går bara inte att enbart att läsa sig till de kunskaperna.

Brullebro
0

#1 Jag förstår det ju. Jag känner några som ridit in hästar som inte alls haft erfarenhet. Jag ska ta hjälp av min ridlärare. Hon kan, det vet jag.

Ja, det har ju för och nackdelar. Vi vet vad som kan hända så vi tar det inte för fort fram alls.

Jag menade mer om det var tips på nånting.

Alex
0

Mitt tips är att absolut inte göra det själva om ni inte har erfarenhet. Tyvärr, så tråkig är jag. Men både för eran och hästens säkerhet. Och framför allt travare är inte lätt att rida in, alls. De har lärt sig andra hjälper i travet än vad man lär en ridhäst, och därmed måste ni lära hästen nya hjälper utan att hon tror att det gäller vid travet också.

Som exempel, när en travhäst ska springa snabbare ger man den stöd i tyglarna. Dvs, om du sitter upp och försöker bromsa hästen genom att ta i tyglarna är risken stor att hon kommer springa snabbare. Sen är en travhäst tränad för att springa snabbt och har ett j*kla tävlingshuvud. Så att bara att få hästen att skritta och trava lugnt med ryttare på ryggen är något som vad jag vet tar de flesta mer än två år att fixa ordentligt. Så min fundering är ju också om nu hästen skulle dra iväg, kan ni då få stopp på henne?

Olyckor är inte att leka med, inte heller hästar. Och att rida in en häst är något man bör ta på största allvar, och inget vem som helst gör hur som helst.

Att få en sadel på ryggen är troligtvis inget hon skulle bry sig så mycket om, som travhäst har hon ju i alla fall haft sele och massa remmar tidigare. Men att få en ryttare på ryggen är något nytt för henne, och risken finns ju att hon får panik när någon väl sitter upp. Så ja, jag hoppas verkligen att ni tar hjälp av någon kunnig som vet vad h*n gör.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loa-bg
0

Jag hjälpte min syster att skola om en galoppör. Den var jättesnäll på alla sätt och vis men var ju lärd på ett helt annat sätt. Skänklarna fungerade inte alls och när jag skulle fatta galopp fick jag göra det som han var van vid, ställa mig upp och trycka händerna mot mankammen.

Han kunde blivit jättefin. Jag ville själv ha honom som hopphäst men min mamma var klok nog och sa nej till det, då han var en tävlingsrinriktad galoppör som fungerade på ett helt annat sätt. Idag gör han ingenting då hans ägare råkade dra omkull honom när han reste sig och hamnade på sjukhus… hon kommer kanske inte kunna rida igen.

Så jag får nog säga som, Alex, att jag är tråkig och mitt tips till dig blir att skaffa hjälp med tanke på säkerheten. Jag vill inte avskräcka dig, men man bör känna till riskerna. 

Kan din ridlärare hjälpa dig tillräckligt ofta?

Brullebro
0

Jag förstår er båda. Hästen är nog den mest trevligaste häst jag träffat. Även om hon bara träffat oss en gång så vet vi att hon inte skulle våga göra nått. Hon lyder oss riktigt bra oxå. Vi hade inte tänkt hoppa upp på hästen det första vi gör. Ronja sa en smart sak. Att om vi ska hoppa upp nån gång så kanske man kan göra det på vintern då det är mkt snö och så. Vi vill ju hästens bästa såklart. Men vi är försiktiga och vi vet riskrna. Men vill bara ta lite hjälp. Tex av er som är kunniga om sånt här :) Vi har klurat ut ungefär hur vi ska göra.. Och det är så min ridlärare gör då hon rider in hästar..

Alex
0

#5 Att hästen är trevlig från marken behöver inte betyda att hon står still och är lugn när någon hoppar upp. Dessutom är det ju som sagt helt andra hjälper hon är van vid. Vet ni hur ni ska lära henne de rätta tygeltagen? Och hur ni ska lära henne skänkelhjälperna? Kommer din ridlärare ha möjlighet att vara med er under träningen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Loa-bg
0

#5 Varför vinter?

Brullebro
0

#6 Det är det vi måste träna på. Att lägga små små tyngder i stigbyglarna. Det är ju sånt vi måste lära oss. Vi vill lägga ner all tid som går. Till 110%.. Vi vill skaffa ett bettlöst träns. Det är ju som en helt ny grej för henne. Blir det inte lättare att träna hon med det från grunden ?

Brullebro
0

#7 Ifall det händer något så man måste hoppa utav eller så, så hamnar man ju i snön bara. Men det beror helt på hur mkt hon har utvecklats.

Zadeira
0

Jag ska assistera när min kompis rider in en häst nu, och mitt råd till dig är att göra det samma!

Det verkar på dig som om du och din kompis ska göra jobbet, medan din ridlärare assisterar och berättar typ? Mitt råd är att ni gör tvärt om! Din ridlärare/tränare eller annan kunnig person som har erfarenhet av att rida in gör det, medan ni assisterar och lär er genom att hjälpa till istället.

Fördelen med att det är en 8 årig travare är ju som sagt att hon är mycket hanterad, hon är van vid remmar och selar och det mesta sådant. Markhantering och allt sådant är ju avklarat, ni slipper unghäst-biten. Däremot är ju nackdelen som de nämt tidigare att hon inte kommer tolka hjälperna som en vanlig ridhäst, att det blir väldigt svårt med sånt.

På det du skriver tycker jag inte det känns som en bra ide att du och din kompis rider in hästen, utan ni bör som sagt lära genom att någon annan gör det och att ni hjälper till. Inget elakt menat, men du kan göra mer skada än nytta på hästen om du inte är kunnig inom området.

Loa-bg
0

#10 Låter som en jättebra idé (:

Tin-Tin74
0

Ni bör absolut ta hjälp an någon med erfarenhet! Fråga gärna någon inne på Ridtravare.Ifokus

Brullebro
0

#10 Ja det skulle va bra om min ridlärare kunde va med. Men det här är ungefär 4mil ifrån oss. Och hon Skulle nog inte komma dit för att bara hjälpa till. Jag tror jag och Ronja lägger ner det här då vi vet att det bara kan skada.

Alex
0

Ni kan ju fortfarande ha hand om hästen, och longera och gå promenader och så, men just inridningsbiten är nog vettigt att vänta med om ni inte kan få bra hjälp, som är med er. Glad Framför allt så kan det ju skada er själva om något händer.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tin-Tin74
0
RoSa-RoSeN
0

Som alla andra har sakt så tror jag också att man kan göra säg riktigt illa :/ Så det var bra att det blev ändrade planer. :)

Zaphix
0

Travare är ju i och för sig oftast väldigt välhanterade hästar som är van vid det mesta. Så många som "rider in" travare sätter sig helt sonika bara upp och rider iväg. Och det har fungerat bra..
Men jag tycker det är ganska dumt, men visst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg