Foderhäst
Åh! Jag blir så avundsjuk på alla som har häst och så! Hästar är ju det mest underbara som finns.. Jag skulle vilja ha en foderhäst när vi inte kan ha egen häst. Men jag har bara ridit i 6-7 år, mina föräldrar är inte så värst bra med hästar (men min pappa e en anings intresserad) och lixom.. Vem skulle vilja låna ut sin häst till mej ? Jag älskar ju verkligen hästar. Att va skötare på en häst är ju kul. Men inte lika kul som att känna saom att man nästan har en egen häst. Ridskolan börjar bli lite tråkigt då det känns som om att jag bara står still i allt. Jag ska i och för sig kanske börja hoppspecial grupp till hösten .. Men aja. Jag vill ändå bli fodervärd.. Men det blir j så dyrt.. Jag e krånglig jag vet.. Men hur ska jag göra om jag vill ha foderhäst men har inte så väldigt mkt pengar osv ?
Försöka hitta medryttarhäst kanske är en bra början? Då får du ansvar för en häst några dagar i veckan, kan ringa ägaren om det är något och det kostar inte fullt så mycket som egen häst / foderhäst.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har vart skötare förut.. Då tog man hand om hästen och fick rida på helgena

När man har en häst under sitt ansvar kmr man aldrig undan kostnader. Hovslagare, foder, hö, strö, ev. veterinär.
Jag har en granne en bit från mig som jag får komma till när jag vill o rida o pyssla (gör det tsm med en kompis då hon inte har egen häst).
Man får ju komma överens med ägaren, för det är ju inte så att det är att man bara får rida på helgerna, som du hade gjort.
Det tror jag är det närmaste man kan komma om man vill slippa kostnaderna.
Jag vill också hemskt gärna ha foder eller egen häst helst då, men kostnaderna är hemskt höga och det är helt enkelt så att många inte har råd. Tänk dem som inte ens har råd med ridskola. Jag har ju turen med en häst som nästan är som min egen, helt gratis, men det är långt ifrån att äga en egen häst eller ha den som sin egen på heltid, men man får ju nöja sig med det man har. Jag tror säkert det finns flera på detta forum som kan berätta hur de säkerligen fck vänta tills dem var vuxna och kunde betala själva.
Som jag ser det för dem som fortfarande lever på bidrag och föräldrar så är dem som har häst antingen bortskämda eller så delar dem intresset med päronen. Min pappa har råd med häst, mne jag fattar ju att han inte vill lägga sin ihopjobbade pengar på en häst till mig som kostar flera tusen i månaden och som han inte har ett enda nöje med.
Sen om kostnaderna kommer ur världen så är nog själva hästletandet inget problem. Har du varit skötare så kanske den hästäagren samt din ridlärare kan vara refrens om du söker foderhäst och du får ju åka ut och provrida, då ser ju ägaren hur mkt du kan. Sen är det ju bra att ha hästen i ett stall med andra erfarna och dukitiga som man kan rådfråga ofta.
Oj, inlägget blev längre än jag trodde ^^ hoppas du får ut nått av det iaf
#4 "Som jag ser det för dem som fortfarande lever på bidrag och föräldrar så är dem som har häst antingen bortskämda eller så delar dem intresset med päronen."
Klantigt uttryckt tycker jag! Är man bortskämd för att ens föräldrar föredrar att man är i stallet istället för att supa sig full på stan eller hamna i fel sällskap?
Med vänliga hälsningar
Chess

#4 Jag har fyra egna hästar, kanske skithästar enligt dom som rider sina "fina" hästar, men inte är jag bortskämd. Min pappa skulle hälst ha bilar i ett garage, men inte får jag ngt gratis iaf. Ridskoleungar som betal 110kr/h för att cirkla runt i et ridhus o aldrig lära sig ngt vettigt kallar jag bortskämda.
Jag tycker vi kan låta bli att kalla folk bortkämda helt, oavsett om de rider på ridskola, har egen häst, betalar det själv eller har föräldrar som gör det åt dem. Inget av det har något med bortskämdhet att göra. 
Så återgå gärna till ämnet foderhäst och inte bortskämdhet är ni snälla. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tackar
#6 oj, ja förlåt. kan hålla med lite i efterhand, men jag står delvis för min åsikt. ska dock inte kapa tråden och följa #8 förslag istället.
ni som vill diskutera det vidare får pm:a (givetvis i god ton, vi har alla våra åsikter) så stör vi inte i forumet!
#8 Bra! Det är aldrig trevligt när man börjar hacka på varandras inlägg.
Brullebro: Som #1 skriver är kanske medryttare något för dig? Du har "egen" häst några dagar i veckan och underlättar en hel del för hästens rätta ägare. Samtidigt som du inte får riktigt det tunga ekonomiska ansvaret men alla oförutsedda utgifter som kan dyka upp.
#0 du ska veta att det är dyyyyyyyrrrt att ha egen häst, titta bara på mig
Stall hyra 1800kr/månaden
hovslagare 900kr var 7-8 vecka
försäkring just nu ca 700kr året, vill upp till 200kr månaden
pluss oförberädda kostnader
totalt ca 3000kr månaden
Jag har ägt mitt sto i 2 månader idag, för ca en till en och en halv månadsen blev hon halt, trodde det va en lätt vrikning. den försvan och ja började skritta henne lungt, först gick ja med henne sedan skrittade ja upp sutten, en dag va hältan till baka. åkte till veterinären. Min sto var halt vänster framknä, och höger bakkota. vi röntgade och behandlade detta kostade 3880kr, pluss transport och bensin ca 4000kr. och återbesök denna veckan som kommer det blir ca 1000kr till då. och ja vet inte ens om ja kommer så ha henne kvar, blir hon inte bra måste ja antingen se om någon vill ha henne och ta föl eller avliva henne.
jag tycker inte man e bortskämnd när man har egen häst. ja har sparat i 5 år sedan ja va ca 15,5 år. nu e ja 20 snart 21. min dröm har krossats, jag kommer inte ha råd att köpa en ny häst, vet inte ens om ja vill det om ja får ta bort min älskade granda.
Det är lika dyrt att äga en egen häst som att "låna" en foder häst. Det är samma kostnader. Tänk på att foderhästen inte är din egena, den riktiga ägaren kanske vill ha sin häst igen efter ett eller 3 år. och en foder häst e man bunden till hela kontraktens längd även om du inte skulle ha råd, tid eller ork längre.
jag får åka moppe till stallet varige dag, även om det blåser storm, e snö kaous, spö rengnar eller stekande hett. ja klagar inte, ja tycker det är härligt att åka ut till min häst, även om väntan på att få ett klart besked om henne är olidligt tung.
Det är ett otroligt ansvar man tar på sig, det kanske inte häller alltid blir som man trott eller förväntat sig.
du måste kolla upp alla kostnader så som stall, foder, hovis, försäkringar, veterinär m.m. kännefter har du tid att lägga minst 2 timmar varige dag, även om de e fint väder dåligt eller till och med storm. Det är många saker du måste veta innan du tar på dig ansvaret, och det måste även dina föreldrar veta. köper ni egen häst eller tar en på foder ska ni se till att besikta den innan, så ni inte hamnar i min sits, att stå där och få veta att ni köpt/hyrt en sjuk och trasig häst/ponny.
kramar evelina
när du tänkt på detta, hoppas jag att du får din egena häst någon gång, det går inte att snåla med utgifterna till en häst…
lycka till vi håller tummarna för dig här hemma
ps blev väl lite långt inlägg
Jag är i samma sits som du, men har kommit fram till att ajg inte kan ha någon foderhäst. Tyvärr har jag insett att det inte skulle funka. Ska man ha häst måste man kunna betala. Men ett litet tips är ju att du hittar en medryttarhäst att rida kanske 3 dagar i veckan. Det är jätte skönt och du behöver ofta (inte alltid) inte alls betala så mkt.
Håller med om att en medryttar häst är en bra början. Då har du hästen på din dag och har ansvaret för den då.
Om man hittar "rätt" ägare och man kommer bra överrens kan man ju få göra nästan allt som när man har egen häst. .
Tex träna, tävla mocka osv osv.
Jag tyckte det var jätte tråkigt att rida på ridskola, man åkte dit och sen om man hade tur kunde man borsta sin häst innan man skulle rida ifall den ej gick lektionen innan. Och sen rida och åka hem.
Medryttarhäst ger så mkt mera. Speciellt om man står i ett stall där man gör det mesta själv, mockar osv :)
En bra början till att skaffa en egen häst är ju att skaffa sig ett jobb eller så. Visa för sina föräldrar att man kan ta ansvar och verkligen jobbar för att få det man vill ha.
Eller spara ihop tills du har möjlighet att betala allting själv, efter skolan osv.
Hoppas du kan lösa det på något bra sätt :)
Jo det har löst sig ! Jag har varit hos min morbror Svenne. Han har tre travare. En bit i från han bor John-Erik med ytterligare 6 fina travare och ett föl där :) En heter Unique Ellen (kallas bara ellen) och är en varmblodig travare. hon är 8år så om två år är hon tingad (för hon måste sluta på travet då) att avlas på. Som är lite tråkigt. För jag och min *nya* kompis Ronja ska få sköta och träna henne när vi vill :D Så vi ska försöka rida in henne. Men det kommer bli svårt utan erfarenhet. Sen vill vi ju chocka våra föräldrar med vad vi lärt hon (om det går vägen ut) så vi vill ju inte fråga dom om hjälp. Jag vet inte så värst mkt om att rida in en häst, men jag och Ronja tkr det är en toppen kul idé :P
Så nu frågar jag er : Hur rider man in en häst helt och hållet ?
Ett tips kan jag säga är att ta hjälp, detta för att inte riskera att göra sig illa själv och för att förstöra hästen, för det är lätt hänt utan erfarenhet.
Till att börja med innan ni börjar med någon typ utan sadelvänjning är att lära känna hästen! Träna ledarskap, gå på prom osv. så hästen litar på er. det är en bra grund.
#16 Det förstår vi klar och tydligt ! Vi har tänkt att köra lite med longering en bit i taget. Sen gå promenad. Så hästen kan lita på oss. Vi tänker inte skynda på. Utan tar det i den takt som passar hästen. Nästan precis så du tänkte ;P

Jag ska provrida på söndag en pålle som jag ska ha på foder kanske. Har räknat ut vad det kommer att kosta för mig
Stallplats : 500:- när det är sommar / 700:- när det är vinter
Hö : har inte klart för det ännu
Spån: 75kr / bal
Hovslagare: 700:- var 6-8nde vecka
kommer inte på några mer nu men har räknat per månad :)
räknar med sommartid nu då ..

Glömde .. xd
Foder: kornkross 200:- och räcker ett braaa tag! :)
#17 det är bra det ^^ var hästen ifråga körd fattar jag det som? Då kan det vara bra att tömköra också. Det ger alltid en fin grund för unghästar som ska både bli inkörd elr inriden.