Dilemman...
Det bara snurrar i huvudet av alla tankar just nu.
Jag vet att jag har kommit in på hästutbildningen i Tenhult och kommer spendera 3 år av mitt liv där nu framöver, vilket är skitkul rent ut sagt, ville verkligen detta! Så det är positivt.
Det medför även att vi (mamma & jag) ska flytta just dit, till Tenhult. 12 mil härifrån. Vilket betyder att jag måste lämna Wilda ett tag, ponnyn jag älskar så innerligt och som jag kämpat och tränat med sedan dagen hon föddes i princip. Hon kommer alltid hålla en speciell del i mitt hjärta.
Ägarna vill sälja henne till mig när hon är färdiginriden nästa år, och jag vill självklart köpa, men just nu är jag så osäker…
Har jag råd? Mamma jobbar inte och kan inte bidra med pengar, jag får bara studiebidraget per månad + några extra tusenlappar om året när jag jobbar (fotograferar). Kan självklart lägga undan pengar, men ändå.
Borde jag satsa på stor häst? Jag har egentligen ingen längtan efter att tävla, men att träna och utvecklas är något jag längtar efter (spec. nu när jag inte ridit ordentligt på 7 månader). Wilda stannar nog på 145cm, jag är själv 168cm.
Ja det bara snurrar… Stallplats får man inte i Tenhult men man får gratis tillgång till ridhuset + hjälp med att ta kontakt hos närliggande stall om man söker stallplats.
Hur skulle ni gjort? Wilda är helt klart hästen ur mina drömmar, hon är allt jag någonsin velat ha och lite till, jag har känt henne sedan hon var 4 timmar gammal och vi har helt klart ett speciellt band. Men, får hon det bättre hos någon om dels är yngre och dels mindre? Är jag egoistisk som vill ha henne själv bara för att jag älskar henne?
Åh gud, vilken röra. Vet knappt vad jag skriver själv.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Hur ser det ut med jobbmöjligheter? Även om du är "ung" så finns det ju massa olika jobb utan krav på erfarenhet: McDonald's, städare, servitris etcetera. Det ger ju ändå en slant! =) Jag jobbar bara varannan helg, men det ger rätt så mycket pengar ändå!
Sedan är väl du färdigvuxen? Wilda lär väl bli någon/några centimeter högre och ja, som det ser ur nu så är ni väl lagom för varandra? :)
Medryttare till henne, eller i alla fall skötare som kan bidra med någon/några hundralappar i månaden? Du kanske rent utsagt får rabatt på henne av ägarna eftersom du är du förresten? :)
Haha, lite flummiga tankar vid denna tiden känner jag.. ;)
#1 Precis dem tankarna jag har också! På ett sätt känns det som om det bara MÅSTE lösa sig, men på ett annat känner jag mig självisk när jag tänker så.
Jag är också lite flummig just nu känner jag… ;)
#2 - Allt löser sig, bara man vill! 
Jag tror på er, Anna. Detta kommer att gå vägen!
om det är meningen kommer det vara ni ;)
Anna, jag vet hur mycket du älskar Wilda och nej jag kan inte tro att du skulle bli för stor för henne.
Är du inte intresserad av att tävla så vad spelar det för roll om hon stannar på ponnymått?
Jag tycker absolut att du ska satsa på köp. Säkert finns det ngn som kan tänka sig att bli medryttare på Wilda så ni kanske kan dela på både ekonomi och tid, så ni båda hinner med skola och dyligt.
Skulle Wilda utvecklas till en blivande tävlingsponny, finns det säkert ngn ung förmåga som du kan låna ut henne till till tävling om du vill att Wilda ska få tävla.
Samtidigt måste du ju tänka efter om du verkligen vill ha henne.
Jag förstår helt ditt dilemma. Min Vilma som är till salu är min lilla bäbis. Hon var avlad för att säljas, när sen hennes mamma dog i från mig (precis som Wildas mamma) så blev det helt annorlunda.
Jag var med när Vilma föddes och jag var med henne när vi tog bort hennes mamma då Vilma bara var 4-5 månader, så jag vet att det inte är ett lätt beslut att ta. Men jag har insätt att jag omöjligt kan ge Vilma det hon förtjänar. En målmedveten ägare som vill ta ut henne på tävlingsbanan, därför har jag med stor sorg bestämt mig för att sälja.
Men jag ångrar mig varje gång jag ser henne och det gör riktigt ont i hjärtat, men det är det bästa för henne.

Du ska inte satsa på en stor häst, är man ponnyryttare så är man
är B-C-D-ponny ägare själv 
Sen så är det ju det där med pengar
det är jobbigt att vara hästägare och inte ha råd 
En tanke och kanske en lösning skulle ju kunna vara om du lånar ut henne under vintern till en ridskola och sen har henne under somrarna själv, kanske jul lovet också
det är ju bara tre år 
Men sen kommer ju högskola också
det är inget inte lätt beslut.
Om Wilda fick välja så tror jag till 100% att hon skulle välja dig alla dar i veckan. Vi glömmer att hästarna inte har något som helst behov av att tävla etc.
Då är absolut inte för stor ngnstans.
Helgjobb finns det samt en idé är ju att kolla om du kan få betala stallplats med att du hjälper till, mockar hos de andra etc.
Jag kommer bla behöva få mina hästar fotade varje sommar, jag kan alltid lägga ut på klubben osv att du kommer hit så kanske vi kan få ihop ett gäng som behöver/vill få sina hästar fotade?
Sen glömmer du en sak och det är att du kan faktiskt tävla henne mot stor häst om du nu verkligen vill tävla.
#6 Jag ska antagligen inte plugga vidare sedan, åtminstone inte direkt, då jag inte har någon aning om vad jag vill bli (och färdig hästskötare blir man ju när man går dessa tre år där, så jag får väl jobba i något stall i närheten ;)).
Det känns så bra med allt ni säger! TUSEN tack. Min mamma är väl lite mittemellan, hon säger typ "Om det är meningen så blir det så!" och min syster säger "Du borde vänta".
Så om jag börjar lägga undan pengar nu och sedan flyttar vi ju i augusti antagligen och då har jag flera månader på mig att hitta stallplats, helgjobb osv. På något sätt känns det som om det måste lösa sig. Jag vill bara vara realistisk så jag inte går sönder helt om det inte går att lösa.
Och om jag fotar på alla tävlingar jag hinner så kan jag även sälja för många tusenlappar, en säsong brukar bli allt mellan 3000-6000:- och om jag sedan säljer lite på höst/vinter som jag brukar så får jag ihop några tusenlappar där med.

du verkar ju ha fin kontakt med ägarna till Wilda, kanske du kan få lägga upp en avbetalningsplan på hästen och inte behöva lägga ut hela köpesumman på en gång? Skriva nån form av fodervärdskontrakt med avbetalning på köpesumman under en viss tid (allt efter överenskommelse) och därefter ägarbyte?
träna och utvecklas kommer du kunna göra med Wilda, det måste du inte köpa en stor häst för. skulle tävlingssuget komma framöver, då går det att lösa den biten då. alltid finns det andra som vill ha hjälp att tävla sina hästar eller så.
kan man inte också på eget bevåg s.a.s få tävla storhästklass med sin ponny? jag har för mig det, men är inte säker eftersom jag själv är så osugen på tävling..
om det i ditt hjärta är vad du vill att köpa Wilda, då ska du satsa på det också. Min mamma säger alltid "Allting löser sig alltid, gumman. Ingenting kan vara olöst länge" när jag oroar mig över hästarna jag fått lämna hemma eftersom jag pluggar 72 mil hemifrån och inte har möjlighet att ta med dem (4 st) eller fara hem så ofta som jag vill, eller när jag oroar mig över det ekonomiska (både för egen del och för hästarnas del). Och hon har faktiskt rätt. Allting löser sig alltid.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#9 en stor häst behöver man aldrig mäta och då tävlar man mot stora hästar om man vill tävla som vuxen
Tävlar ponnyn som ponny också då blir det lite krångligare, jag kommer tävla min prick några gånger hoppas jag men det är för att sätta ett mål på mina träningar.
Tro på ditt hjärta och omdömme, Anna!
Det gjorde jag när jag köpte N. och de kunde inte blivit bättre 
/Elin

du skriver att dom vill sälja när hon är inriden.
1. kommer hon bli dyrare efter inridningen?
2. vem ska rida in henne? gör du det?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har slängt iväg ett mail till Anna (ägaren) nu där jag berättar precis vad jag känner och hur allt ligger till, så vi får se vad hon svarar, ställde lite frågor också.
#12 Jag tror inte hon kommer kosta så mycket övht, hon är korsning, ingen stam på mammas sida, och jag har hjälpt till med henne i 3 år. Ägarna säger att det viktigaste är att hon får det bra, så de är nog inte omöjliga.
Anna och hennes mamma kommer rida in henne och de säger gång på gång att jag får "hjälpa till hur mycket jag vill!". Annas mamma har tydligen ridit in en hel del hästar förut om jag förstått det rätt :)

Jag säger bara; lyssna till ditt hjärta och skit i vad alla andra säger..
Jag gjorde det enorma misstaget och sålde Schess bara för att andra tyckte ditten och datten "vilken fin ponny du har" "varför rider du ponny när du är över 18?"
han var liten stor häst, men korsning new forrest, så han såg ut som en stor ponny..
jag ville ha nån större, något bättre.. vilket jag ångrar nu, han var min fina kille som jag älskade så högt..
så är det Wilda du vill ha, och älskar, så köp henne, du är absolut inte egoistisk. huvudsaken är ju att hon får det bra framför att hamna hos nån som kanske ser en tävlingsindivid..
men sen kostar ju en häst utan tvekan, och köpet är ju inte det dyra.. men jag hoppas ni hittar en lösning så du kan köpa henne :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Anna, se på mig. Jag har väl inte mycket mer pengar än dig, och jag tjänar verkligen inte någonting, hur jag än försöker! Jag bor i ett billighetsstall, köper in saker när jag får råd, inte alltför ofta. Försöker spara så gott jag kan! Hittar du ett ställe som är billigt och ser vad som ingår, och vad du själv kan bidra med, så kommer det att gå! Det är bara så att det är klart att det ska vara ni små flummiga tjejer tillsammans! Som Cilla säger, hästköpet är inte det dyra, det är att hålla henne! Vad som än händer tror jag att Wilda kommer hamna på ett bra ställe! =)

måste hon säljas?
hade väl varit kanon om du kunnat få ha henne på foder för att se om du har råd?
#16 det har jag också tänkt på, som en liten säkerhet. Typ ta henne på foder 6 månader och se hur det funkar, har jag inte råd så kan jag lämna tillbaka henne och veta att jag försökt.
Bra idé lisette!

precis! det tycker jag är den absolut bästa lösningen faktiskt!
du kanske kan ha henne på foder under hela tiden du går skolan? de har kanske inte bråttom att sälja henne. hon kostar ju inte ägaren några pengar om du har henne.
#19 du är smart du! ska prata med dem om det när de svarar på mailet! =)

#20 haha du skulle bara veta hur smart jag är! ;) glöm inte berätta för oss vad de säger!
Har inget att tillägga förutom det som redan sagts.
Foder låter som ett bra alternativ!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Och om du nu skulle köpa storhäst (har inte läst alla inlägg nu) så, var skulle du hitta din nya drömhäst? Jag tror att du och Wilda har speciella band, inte bara att du älskar henne utan att hon älskar dig också! Och om du fixar någon liten vuxen som kan hjälpa till att utbilda henne mot betalning är det ju perfekt :)
Johanna - Instagram

Om Wilda är den rätta för dig så är hon det, då tycker jag att du ska satsa på att ha henne.
Du är inte för stor , lagom :)
Pengar är ju det "värsta" med att ha häst men det löser sig nog säkert bara man lägger manken till.
Lycka till :)

Det är ju en sån jobbig situation.. Jag valde att inte köpa hästen när jag var i en liknande situation som du och ångrar det än idag… Och angående tävling så får du ju faktiskt tävla henne som unghäst hela året hon är 6 oavsett hur gammal du är =)
//Mickan
Idag har jag pratat lite med en av ägarna, passade på när jag ändå var i stallet tidigare ikväll.
Jag sa iallafall hur allt ligger till, och hon sa att hon har inga problem med att "hålla henne" till mig så att jag kan försöka lösa stallplats och ekonomin först, innan de ska sälja henne. De ska inte behålla henne iallafall, men har inte bråttom att sälja henne heller.
Hon föreslog själv att jag skulle ta henne på foder först och det vore verkligen den bästa lösnigen, så jag kunde prova på om det överhuvudtaget går först.
Så det känns bra att de verkligen vet att jag är intresserad nu och att de mer än gärna håller henne till mig :)
Väntar fortfarande på mailsvar från den andra ägaren, eller snarare dottern i familjen som jag har bäst kontakt med, hon har massor i skolan nu men svarar nog snart. Så då får jag veta ännu mer hur de tänker och känner.
Håll tummarna nu hörni att allt löser sig :)

det är väl KLART vi håller tummarna!
Det kommer lösa sig :) Håller tummarna förstås!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Här håller jag tummar och tår!
men vad konstigt att ni inte får stallplats på skolan.
har verkligen för mig att min jobbarkompis som gick där, iof för många herrans år sedan fick det, hon hade ju med sin häst….
men ja, jag håller också alla tummar och tår och tror att det kommer gå bra för dig och wilda!
#31 Eftersom fler och fler söker dit (populär utbildning) så har de köpt in fler hästar och tagit bort möjligheten för elever att ha med sig egna hästar.
Tack!
#32, ah, det förklarade ju saken :)
tråkigt, men förståeligt.
Åh, håller tummarna för att det löser sig, Anna! Foder är ju en kanonlösning, då märker du ju om det går eller inte, och behöver inte känna att du aldrig försökte. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Håller helt med Alex. Foder är perfekt sätt att testa om det funkar. Och det är något jag själv skulle gjort i ditt ställe.
Att Wilda kanske skulle få det bättre hos någon annan som är yngre ska du inte tänka. Bara ni passar ihop. Du ska inte ha dåligt samvete över att du inte kan tävla henne själv, det är inget hon kommer lida av. Du skriver ju att du själv inte är mycket för tävling. Visst kan det vara kul med tävlingsresultat på henne. Men vad är det som säger att du måste vara ryttaren? Det finns säkert någon som gärna lånar Wilda av dig och tävlar. OM du vill ha resultaten. Men bara för att hon inte blir tävlad kommer hon inte må dåligt. Det ska du inte vara orolig för.
Följ ditt hjärta så ska du se att det ordnar sig.