Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1403 ggr
RubHel
0

Astra 2 maj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kompis följde med ut till stallet idag för att rida igenom Astra. Herregud alltså, har aldrig sett min häst röra sig så fint med ryttare på ryggen.

Jag hoppade upp på slutet och red lite och snacka om vilken känsla!! Hon jobbade så himla bra med ryggen och baken OCH OCH OCH frambenen! Vissa steg blev verkligen så himla mjuka och hade kalasfin takt. Men hon är ju fortfarande rätt otränad så hon orkade inte hålla i det så mycket.

Och vilken galopp hon fick! Power i den säger jag bara!

Fotade och filmade lite.

Vi red på hackamore och det här är tredje gången Astra går med det. Hon är inte riktigt van vid det ännu men hon jobbar tusen gånger bättre på det än med bett.

Vi bytte träns på ridbanan och satte på henne ett tredelat. Hon blev stel som en pinne och vägrade göra nånting. Så vi satte hackamoret utanpå och red dubbelt. Men så fort hon kände att man tog i bettet så satte hon sig på tvären. Hackamoret däremot var hon så himla nöjd med.

Lite irriterande tycker hon att det är, men det sitter inte helt perfekt. Skulle behöva höja upp det lite men fanns inga fler hål. Ska köpa ett eget nu och se till att det sitter bra :)

Tyvärr blev det inget filmande när hon travade som finast :(

RubHel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Doppar huvudet lite för mycket här ibland, hon blev stadigare efter ett tag.

RubHel
0

Astra blev lite busig

RubHel
0

Ser lite maffig ut på den här bilden

Hon verkade tycka att det var väldigt roligt idag och hon tänkte mycket framåt själv. Frustade hur mycket som helst och när vi var klara såg hon mycket nöjd ut med sig själv :)

Anna
0

Åh vad fin hon är! Det syns verkligen att hon försöker vara duktig! Kul med framsteg :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0

Åh, det måste ju vara hur härligt som helst för dig! Glad Kul att höra om framstegen ni gör.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Jag måste bara på peka att så kort som ni rider med hackamor se bild #3 ska man inte rida med hackamor, när hästen går i form ska skänklarna inte vara i "neutralläge" man rider alltså inte med ett hackamor med samma teknik som ett bett.

Jag skulle råda er att ta hackamoret runt era eget ben och dra för att känna hur det känns för hästen. tänk då på att det ligger emot ben som inte är skyddat av muskler och fett Flört

Annars ser hon trevlig ut och väldigt rolligt att hon är på gång igenSkrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lindbygarden
0

kul att hon är igång igen!

Men varför har hon så bred och låg hand på filmen? Jag är superkass på att rida på hack så förklara gärna.

Om handen var likdan på tredelat så förstår jag att hon slog sig ur och inte ville gå i en stadig form.

RubHel
0

Tack för kommentarerna!

#6 Tack för kritiken, ska tänka på det. Det var i början av passet när min kompis fortfarande exprementerade hur hon skulle göra. Red absolut inte runt sådär hela tiden :) Varken hon, jag eller Astra är helt hemma med hackamore ännu. Men det funkar klart bättre än med bett för tillfället.

#7 Hon red med händerna ganska varierat för att testa och exprementera. Både på hacket och med bett.

Det ska bli bättre nästa gång ;) Nu ska jag och Astra ut och skritta några dagar i skogen innan vi ger oss på nästa dressyrpass på banan.

Lorita
0

#8 jag hade ett dressyrsto som jag red på hackamor när jag tränade och kandar på tävling. Hon var väldigt trång i munnen men slapp hon bett mellan tävlingarna fungerade hon super. Jag kom upp till medelsvår B med placering, så jag gillar hackmor rätt använt.

När man väl vant sig och hästen så fungera det jätte bra, jag ville bara varna lite när jag nu såg.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Molla
0

Kul!!

RubHel
0

#9 Häftigt :)

Astra har funkat bra på bett förut men har nog tröttnat på det efter tömkörningen. Lätt att bli lite för hård i handen vid tömkörning har jag märkt. Så hon tycker nog det är skönt att slippa bett samtidigt som hon är lite irriterad över att hon inte hittar nånting att hänga fast i när hon går med hacket :P

gejsa
0

Härligt att hon är ridbar igen. :)

mazze
0

Kul att hon är igång igen! Fina Astra!