Sliten man
Nu får alla som är emot tagelborstning med piggborste vatten på sin kvarn… 
Wilda har alltid haft jättetjock, jättelång och jättefin man som hon verkligen har passat i!
Jag har däremot alltid rett ut hennes man med piggborste och idag är den såååå sliten och inte i närheten av så pass fluffig längre.
(se före och efterbild)
Hur ska jag sköta hennes man för att få tillbaka den gamla, fina, fluffiga varianten? Behöver jag rycka av topparna? De är väldigt slitna. Ska jag sluta använda piggborste och isåfall vad ska jag använda istället? Pälsglans för att göra den enklare att borsta kanske?
Kom med tips, den ser förskräcklig ut nu om man jämför med tidigare!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

du säger det själv.
- sluta med piggborste
- pälsglans för att vara lättare att reda ut
jag använder en vanlig hårborste till mina hästar. tidigare har jag använt en rotviska med lite hårdare borst.
en piggborste är ju ajabaja på en hästs tagel! ;)
Sluta med piggborste! Ryck manen så den är kortare och inte sliten. Pälsglans i jämt i manen och kamma med mankam.
ELLER
Ryck manen jämn och få bort allt slitet, sedan låter du manen vara. Se bara till så det inte blir stora tovor. Red inte ut den i onödan.

fast att rycka manen så det slitna kommer bort påverkar inte hur det växer ut igen. det är ju bara för att det ska se snyggare ut.
Tack!
Då ska jag köpa pälsglans och sedan ta ut en vanlig hårborste till stallet och använda den istället :)

Jag lämnar man och svans ifred och reder bara ut vid utställning/tävling, då med pälsglans (pälsglans kan ge klåda därför använder jag det sparsamt)
Tyvärr har jag en hästskötare som har så svårt att låta bli manen och svansen
ibland har hon bara gjort rent man och svans också är hästen smutsig på resten av kroppen 
Ändå är hon värden bästa hästskötare 
Jag knycker dina bilder för att visa henne vad jag menar 
#5 Gör det, om det hjälper till att rädda en stackars oskyldig hästs man… 

Jag borstar ofta med piggborste. Reddie har lång och tjock man. Men borstar bara någon gång i veckan och då sprayar jag med man/svansglans först. Vissa dagar borstar jag bara med rotborsten.
Låt manen/svansen vara tills du ska på ev. utställning eller tävling. Då tvättar du den, reder ut de värsta tovorna med fingrarna och använder till sist en borste med lite pälsglans på. Det brukar räcka för att reda ut den allra värsta manen.
Våra har ofta rastaflätor i både man och svans. Dock får de ha det tills det är dags att visa upp sig.
Aldig piggborste till varken man eller svans.
Att rycka manen gör inte att den växer bättre.
Ajabaja ingen piggborste!

Du behöver inte rycka den!
Utan bara som sagt: pälsglans och vanlig hårborste=)
Bra, tack! Då ska jag låta bli ryckkammen :)
använd vanligt borste till och reda ut, det finns även häst borstar som ser lite ut som en hår borste jätta bar är dom! är du säker på att hästeninte kliat av den du borde ha märkt om hästen bara tappade mera och mera hår ju?
#12 Hon har inte kliat av den, den har helt enkelt tunnat ur sig rejält bara. Kortare är den ju inte, bara stripigare och slitnare. ;)

På min familjs häst använder vi pälsglans varje dag, i alla fall i svansen, och någon gång i veckan i manen. Sen reder vi ut med en liten hård rotborste. Fantstiskt bra! Vår häst har ganska tunn man och svans av naturen, men vi tänkte att om vi slutade borsta och så att den kanske blev tjockare. Men tvärtom, manen blev då ful och sliten och färglös. Tror nog att det är pälsglansen som gör det, + att vi har en väldigt skonsam borste. Så det rekommenderar jag! Men om den redan är så sliten, och ganska lång, så tycker jag att du skall rycka den rejält, för att börja om på nytt liksom.
ps. Har pälsglansen "TIB" :)

Pälsglans är guld värt när man ska reda ut man eller svans ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Pälsglans, vanlig hårborste och en "rycksax" är hemligheten bakom min ponnys nu ganska så fluffiga man ;)

Tillägg bara. Om du vill rycka manen kan du ju såklart göra det, men som jag förstod du så ville du ha den lång? Sen behöver man ju inte borsta ut den varje dag kan ju hjälpa men låt den inte "bara va" för länge. Utan pälsglans och borsta några dar i veckan tror jag på=)

Tänk oxå på att för flitigt användande av pälsglans torkar ut taglet och gör man och svanshåret ännu mer skört.
Jag är väldigt sparsam med pälsglans i man och svans och borstar med en mjuk borste då och då.
Istället håller jag manen och svansen flätade så de skonas från slitage, speciellt under den leriga årstiden.
Nu när det är varmare ute tvättar jag man och svans och använder balsam som återfuktar stråna, ibland tom inpackning…så petig är jag ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
ja tycker inte du ska använda pälsglans då det hamnar på tyglarna vid ridning. min lilla ponny har jättetjock å lika lång man som de ser ut som din har. ja använder en vanlig hårborste =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Red ut manen med fingrarna först, sen borsta med en rotborste. Sen kan du använda en "hårdare" variant, som ex. vanlig hårborste. Mitt förslag i alla fall. Sylgja har tjock man, och hennes borstar jag ut med enbart rotborste (en rätt hård, då). Det går alldeles utmärkt, tar lite längre tid bara. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mina hästar har just fått en genomkörare med fingrar, pälsglans, rotborste och mankam , men dom har gått orörda med rastafätor hela vintern, rör så lite som möjligt på deras päls, man o svans. Ryktar man kroppen ofta så tar man bort deras naturliga feta underull som ska skydda mot kyla o regn. Det kan inte hjäpa att dom ser ut som uroxar, men det är bäst för hästen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
ja ghar en vanlig hårborste som jag har pälsglans på och borstar lite varje dag både man och svans. min häst har jättefint tagel=) sen ser jag tilla tt klippa/rycka/trimma ofta så de håller sig fint
Jag borstar sällan manen och svansen på min häst för det sliter så mkt. Varför rycker/klipper du inte manen kort? :)

Jag har ett russ med ca 50 cm lång man och väldigt tjock. jag borstar man och svans väldigt sällan, ett par gånger i månaden. det försvinner en del tagel varje gång och därför gör jag det inte så ofta. jag har alltid pälsglans i när jag borstar. jag använder en mankam av stål för att reda ut de värsta tovorna sen använder jag en borste som liknar en hårborste. jag gör likadant med svansen (mankam+"hårborste")
#23 det är inte alla som vill ha mann "flätningskort". ett russ tex är enligt mig inte snygg i så kort man.
Skynda långsamt så går det fortare.

Foxfire pälsglans och en vanlig människo-hårborste såå kommer de bli kalas! =D
Ryck inte för tusan, då kommer manen bli sådär rak och ful men ändå lång 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

rycker du den blir den väl bara tunnare? Är det inte bättre att lippa topparna då?

mankniv är det bästa om man vill korta manen utan att tunna den.
Om man rycker rötter ur man och svans, då slutar hårsäcken att produsera hår och manen/svansen blir tunnare med tiden.
#23 Jag vill att hon ska ha lång man, passar hennes personlighet :) Och det är inte min häst heller, men vet att ägarna håller med mig!
Tack för alla tips hörni!

#27 fast det där stämmer inte. tänk på en själv. jag plockar ögonbrynen, men där blir då inte mindre hår för det.
Piggborsten ska nog gömmas undan här… Han är ju ändå så duktig på att klia bort stora delar av den på sommaren. Ska försöka sikta på en lång och fluffig man på Pysen i år, lyckas det inte får han ha stubb. Måste bara försöka få över ägaren på det… Hon har ju sina ideér när det kommer till vissa saker, och det enda som kan få henne på andra tankar när situationen är sådan är typ om någon RIKTIGT duktig som hon ser upp till säger det.
#29 Jag har plockat ögonbrynen rätt många år nu och min hårväxt där har helt klart minskat! Så det är väl lite olika.
Ja du ska absolut sluta med piggborste som alla andra redan nämnt.
Jag använder en vanlig hårborste till Chikinas man och svans och det har funkat bra, den är dock väldigt sliten nu :P Annars funkar det också bra att reda ut man och svans med en rotborste (och en hel del pälsglans) ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Hellre ''leave in'' balsam för att reda ut än pälsglans. Pälsglans torkar ut efter ett tag.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När jag började med min travare så hade han otroligt tunn och sliten man och svans. Jag började då för 3 månader sedan att borsta varje dag med en borste med långa ganska mjuka pigg som sitter med ca 1cm mellanrum (som en vanlig hårborste) jag satte även till biotin i hans foder då även hovar såg lite slitna ut. Nu har han jättetjock och fin man och svans som verkligen glänser och skiner och det helt utan pälsglans eller balsam!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Absolut inte piggborste!!!
Vi reder ut manar 1-2 ggr/v med vanlig rotborste. Det tar lite tid att borsta slinga för slinga mendet är värt det.
När vi svansar har vi gärna lite sköljmedel i sista vattnet till topparna. Att göra en inpackning av vanligt balsam i manen funkar bra.
Jag skulle nog försöka klippa upp manen lite i etapper för att lura ögat medans manen växer ut igen. Du behöver ju inte gå så hårt åt på längden då…
Åhh! Glömde en sak!
Flätor! Gör flätor i manen så skyddas den mot det dagliga slitaget. Gäller för övrigt vår egna kaluffs….

#29 dom som gör många hårförlängningar får tunnare hår för hårståna låssar av tyngden efter nårga gånger om man gör det tätt kan man få karla fläckar.
Folk som noprar ofta kan med åren få tunnare ögon bryn

#31, 37 har plockat mina ögonbryn i 13 år. det har inte blivit mindre hår på de 13 åren.

#38 ok, tänk vad buskiga dom skulle var om du inte plocka dom 

Vet inte ifall någon nämnt det, men om du vill klippa lite och inte rycka (vilket lätt gör att man tunnar ut manen) så använd en "taggad" sax. Vet inte vad de egentligen heter men de klipper inte allt på en gång som vanliga saxar utan tar bara en del av hårstråna.
West och Storm börjar tappa all man och svans nu till sommaren >.<

#38 Oj, jag behöver knappt plocka mina längre för de knappt växer ut mer. Och då kanske jag bara hade plockat de 1-2 år eller något :P
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#41 Lyckost!!!
#41 Så är det nästan för mig också, plockar allt mer sällan!
Klippa i manen vill jag inte, det får ägarna göra isåfall om de vill det.
#40 effileringssax
Medarbetare på westernridning.ifokus

#43 det är rätt sluta borsta så kommer den att växa till sig på några månader 

Jag använder piggborste nästan dagligen på mina hästar och de har långa fina och tjocka manar och svansar. Jag använder pälsglans när det är för sträft. Taglet slits inte så länge du borstar försiktigt. Som med ditt hår. Red ut tovorna med fingrarna och borsta nerifrån och upp.