Vad hade ni gjort?
Ifall nån har undgått det så är jag väldigt förvirrad ljust nu. Vi ska >förmodligen< köpa en shettis när vi får stallplats och nu står det mellan 2 som kommer från danmark (samma ställe).
1. Pearly: isabell, 2 år, ca 90cm lätthanterad osv. något för ljus i färgen för min smak…fått 37p på utställning.
2. Tessa: isabell, 3 år, ca 90cm, oxå hon lätthanterad och har en helt underbar färg!!! fått 40p på utställning. Dock dräktig med godkänd hingst.
JAg är 15år, har ingen erfarenhet av föl…
Mitt hjärta bankar hårt för Tessa, så underbart vacker. men sen va de ju de där hon har i magen…
Vad hade ni gjort i min sits med en mamma som efter 3,5 års tjat börjar ge med sig om en shettis? ska jag nöja mig och vara glad att jag får en, eller ska jag pressa ännu mer för Tessa?
www.stutteri-hesseldal.dk Tessa under Avlshopper och Pearly under Unghopper.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag skulle helt klart ta Pearly, om du inte får nåt föl för din mamma, och inte har ngn erfarenhet av föl…
Frågan är ju; får du ha föl för dina föräldrar och går det bra i ditt stall, alltså har du tid och möjlighet att ta hand om ett föl? Har du inte det är hon ju utesluten, så är det bara.
Har du möjligheter att ta ett föl så kan du ju alltid pressa din mamma för att köpa den du helst vilj ha, och säga att den andra är andrahands alternativet om du inte kan få förstahandsalternativet…

Tessa är helt klart snyggast.

Jag tycker framför allt att du är klok som tänker efter en andra gång och inte bara tjatar om det du helst av allt vill ha. Du kommer säkert komma fram till vad som är rätt beslut för dig!

Jag har funderat i 3,5 år så ;)
#3 Jaa visst är hon!
i det stallet jag har är det nog ingen fara…det har pluppat ut föl där förr….och tid anser jag att jag har, går bara i nian fortfarande och jag räknar med att sälja det sen på hösten när det blivit tillräckligt gammalt och jag börjar gymnasiet (blir ju självklart några månader med gymnasium men räknar med att det ska kunna sånt som uppbindning, lyfta hovar, ledas och allmän hantering då). kommer nog inte ha några större problem att släppa fölet för jag vill bara ha 2 hästar, och jag tycker i ärlighetens namn inte det verkar så kul att vänta flera år på att få köra den..även om jag får vänta på Tessa så är det inte lika länge.
skulle det vara så att det inte blir sålt har jag en reservplan. min granne har ett stall med 8 hästar i åldern (till sommaren) 2-19 (mest shettisar men även arab, halvblod och tinker) så det är väldig blandning och hon har mycker erfarenhet av föl. funderar även på att köra dit henne sista månaden och låta henne stanna där och föla, är nog lugnast för det är i skogen och inte så mycket folk som springer runt.
men vi får se, Tessa ligger högst på önskelistan och Pearly 2a.

#5 men känner du att du hinner, klarar av ett föl och om din mamma går med på det så tkr jag att du ska ta Tessa.

Tycker som nr 6. Tessa är finast… :) Rätta mig om jag har fel, men är det inte lite "lättare" för oerfarna fölhanterare att ta hand om ett shettisföl än ett halvblodsföl? Menar i uppfostringen… Shettisföl är mycket mindre… logiskt? :P

#7 men sen om du jämför en vuxen shettis och ett vuxet halvblod… Shettisar är ju ganska kända för att va envisa och busiga. Men visst jag tkr oxå att det verkar enklare med ett shettisföl än halvblod.
Till Peppe: om du har ngn som kan hjälpa dig med fölet som kan lite så går det säkert jätte bra!
#7 Är ju exakt detamma egentligen. Tror man att det är lättare att uppfostra ett mindre ponnyföl än ett större så är det antagligen för att man använder sig av metoder som iallafall jag inte skulle kalla för något vidare bra. Visst är det lättare att läxa upp och hålla kvar ett litet föl än ett stort, men att välja de rätta metoderna/reaktionerna är fortfrande lika svårt, och det är ändå den svåra biten med att uppfostra en häst, att VÄLJA att göra rätt. Att göra rätt sedan när man kan det och tillämpa det rätta på stor eller liten häst är en bagatell jämfört med att alltid själv reagera och välja rätt metoder när man hanterar hästen..

#9 om du menar att skilja på rätt och fel och därifrån kunna reagera på rätt sätt när hästen gör något måste jag erkänna att jag har väldigt bra känsla för det. När vi var med på horsemanship kurs för nåt år sen lärde sig Peppe alla nya övningar snabbast samt att jag snabbare kom överens med de andras hästar när vi fick byta än va dom andra gjorde med andra hästar. tom så ledaren sa de…
när jag köpte Peppe var han för j*vlig rent ut sagt. han sprang över mig, gick lite vart han ville och när vi skulle ta in han från hagen va vi tvugna att göra/ha följande:
1. Grimma i hagen för att lättare få tag i honom.
2. Ta med en hink med havre att att kunna få tag i honom (ibland funkade inte ens det, ibland bara tvärvände han när han såg grimman och sparkade mot mig och nej, han fick aldrig nåt godis för han ska inte komma till mig för godisets skull)
3. ett spö för att få med honom till grinden annars blankvägrade han gå
4. ha nån som höll upp grinden och stod blickstilla annars vägrade han gå igenom
5. hingstkedja för annars gick han lite vart han ville med mig så vi kunde hamna lite överallt (vanlitgvis inte i stallet dit vi va på väg)
vid lastning vände han bara och gick åt andra hållet, många gånger drog han med mig upp på gödselstackens som verkade vara hans favvoställe att dumpa mig på
jag kunde inte fånga honom i boxen för han vände bara upp rumpan och sparkade
skulle jag ställa honom i gången och då vända runt honom för att stå åt rätt håll backade han antingen eller så bara drog han rakt fram
när vi red vägrade han gå över vägar trots att jag la på spö (resuterade bara i att han kickade)
samma sak kunde hända lite nu och då (visa dagar var 20onde meter) när vi va ute och red
efter 2 timmars träning den 20 maj 2004 har vi inte haft problem med mycket av detta för då lärde jag mig horsemanship och har fortsatt med det. vissa saker har vi fått jobba mer på men han accepterade mig mer. tycker att hästens beteende i allmänhet är intressant, men detta forumet är inte till för att jag ska tala om hur bra eller dålig jag är på nåt, men jag vet hur jag bäst ska reagera i de vanligaste situationerna. sen kan det ju alltid uppstå en situation där jag inte vet hur jag ska lösa det men då har jag annat kunnigt folk att be om råd.
och jag håller med er. inte för att jag underskattar ett shettisföl, men man kommer aldrig ifrån att det är lättare för mig som är väldigt liten att stoppa ett shettisföl än ett halvblodsföl. skulle en shettis sparka träffar det inte lika högt upp och det är lättare att hålla i ett shettisben än ett halvblodsben. sen finns det ju shettisföl som är väldigt envisa och ibland riktigt hårdhänta, men det tror jag i de flesta fall beror på hur dom hanterats.
Kan du inte vänta tills Tessa fölat då, och därefter köpa henne?
#10 Får erkänna att jag är mkt trött och nu hoppade över lite i mitten av ditt medelande då jag tror jag uppfattade poängen…
Var inte menignen som kritik till dig, utan jag är än en gång lite naggad utav att jag fått se för många som har felaktig inställning och utgår lite ifrån att alla har det, vilket självfallet inte är sannigen… Är lite för vanligt att folk med små hästar, hundar med för den delen, slarvar och gör fel med uppfostran och hanteringen då deras djur 'ändå' är så små och det går att ta sig runt i hanteringen, vilket inte är så vidare lyckat… Små hästar kräver precis samma uppfostran som stora, sedan är det självfallet lättare att sätta till stora nödbromsen när något går fel då de är svagare i ren kroppstyngd och muskelstyrka än var större djur är (såklart) och det därför blir lättare för oss att dominerar dem ifrån ren kroppsstyrka… Och att dominera ett djur ifrån ren kroppsstyrka brukar heller inte bli så lyckat som de flesta nog kan räkna ut…
Mer rent babbel - ursäktar om jag trampat/trampar på tår i ren klantighet i allt babbel…
/V som kanske inte borde få köra sin bil hem till din sköna sängen…

#12 helt ok, vi är inne på samma spår tror jag. sheltandsponnyer är hästar dom med, inte gulliga små gosedjur.
#11 om hon fölar i vår, kan hon inte komma hir förrens nästa höst och eftersom det är ett stuteri betäcker dom henne förmodligen på fölbrunsten = hon är dräktig nästa år med. :/ och ärligt talat, jag har väntat 3,5 år jag känner inte för att vänta ett år till
Du kan inte göra någon deal med dem, att du köper henne nu och låter henne stå där och lämna fölet eller att du tar hem henne tills det är dags att föla och avvänja fölet?

Har hört under många år att shettisar är mer envisa för att de lättare tar kommandot över barn än vad en större ponny/häst gör mot en vuxen människa? Tror ni denna teorin stämmer?

#14 förstår inte helt hur du menar men nja jag är lite emot att lämna henne i så fall. min häst vill jag ska skötas på mitt vis…det är ett stort ställe hon kommer ifrån med många ponnyer i stora flockar. lätt att det händer henne något som jag inte får reda på…sen är det så att Peppe går ensam i hagen just nu och jag vill ha hem henne snarast möjligt till honom…(är dels därför mamma börjar ge sig nu)
men jag funderar mycket på att ta hem henne, ev börja göra henne tränsvan och så smått tömköra (beror på när hon ska föla, kan ju vara tidigt i vår eller i sommar och hur hon är) och sen köra henne till min grannes stall ett tag innan beräknad fölning så hon får vara där. myckt lugnare där ute i skogen, inte så många som springer omkring. sen låta dom stanna där ett tag (nån månad kanske?) och sen efter det, ta hem henne och fölet till vårat stall igen. eller är det dumt att de får flytta? det är ca 2km mellan stallen…
#15 Jag tror det handlar om att vuxna inte uppfostrar dem på samma sätt som stora hästar och att det inte alltid är vuxna alls, utan barn som uppfostrar små ponnyer. De flesta rätt uppfostrade ponnyer är inte mkt mer envisa än de flesta halvbloden när man jobbar med dem enligt mig…
#16 Låter besvärligt för stoet att flytta runt nära efter och före fölningen…Är trög nu (bra att upprepa ;)), vad är det för stökigt i ditt stall som gör att du tror det är bättre i din grannes stall?

#17 vi har en…opålitlig person i vårat stall… hon är 13 år, har ridit på ridskola i 1,5år och köpte egen häst direkt. jag har kommit på henne med att jaga min häst och hans hagkompis med vattenslang i somras, det har luggit havrespill i och utanför Peppes box och han får inte äta havre (då vågar jag inte rida honom sen
), det har stulits betfor från 2 stycken när dom ställt upp den i sadelkammaren för att den inte ska frysa och lagts dit ny (alltså, dom har pelleterad men hon har "vanlig", den enda i stallet som har det), och det har försvunnit en massa havre från några i stallet och hon kommer med en massa bortförklaringar hela tiden. det är allmänt obehagligt att ha henne i stallet men jag kan inte göra något…känns inte så tryggt att ha ett föl i hennes närvaro.

är forfarande inne på "…."s spår men hanteringen. som sagt, shettisar är oxå hästar. och jag klassar inte mig själv som ett barn och jag har hanterat shettisar mycket förr.
#19 Isåfall skulle jag nog inte utsätta ett dräktigt sto alls för henne, är ju känsligt även under själva dräktigheten. Jag skulle nog välja ett odräktigt sto. Om du inte känner särskilt starkt för det odräktiga stoet här, varför inte kolla någonannanstans?

peppe - åk till danmark och titta på hästarna och ta massa bilder och ta en funderare till. egentligen ska ju inte färgen ha så stor betydelse tycker jag. det är ju hästen du faller för.

#20 vi får se hur det blir med henne…det är lite krig mot henne just nu…vårat stall är i 2 delar, en gammal och en ny. hon är i gamla och jag i nya så jag ser inte mycket av henne men dom i gamla är lite uppretade på henne om man säger så … vet inte om hon kommer stanna så länge till för hon är nästan aldrig i stallet längre och hon har bara haft häst 1 år och redan tröttnat…
å andra sidan är vi ganska många i stallet och speciellt en person är där heeela dagarna och då menar jag verkligen heeela! hon som tar hand om sin ponny för mycket som jag har berättat om innan, som släpper ut vid 10 och gör allt själv och borstar i 2 timmar före ridning+2 timmar efter..hon har fått hem en till i lördags att putsa på så hon är inte hemma mycket…men hon har hökögon och har koll på allt och alla i stallet och med en fölis på väg har hon nog alltid sin inbyggda bevakningskamera inställd på stoet ;) haha nu börjar jag flumma iväg…

nu har jag kikat på hemsidan och jag föll totalt för pearly. så himla vacker. hennes färg är ju betydligt finare! :D sen blev jag kär i giza.. mmm

#21 jag visste att det skulle komma förr eller senare…för många låter det knäppt men för mig är färgen otroligt viktig! det finns jättemånga shettisar idag i sverige varav den mycket större majoriteten är svart och fux. 2 färger om egentligen är fina blir otroligt tråkiga på shettis tycker jag, och sen avgudar jag isabeller..så är det bara. jag ser det ungefär som nån som gillar knabstrub, eller paint eller vad som helst…jag gillar helt enkelt isabellfärgade shettisar, och ska jag köpa mig en shettis ska det va en Fin, inte första bästa. jag har koll på samtliga isabellfärgade shettisston i åldern 0-4 år och ingen i sverige har jag fastnat för. Och jag har faktiskt hört mig för om deras temperament och de är båda snälla. sen om hon *vem det nu blir* skulle ha en del hyss för sig är det inget jag bekymrar mig för. då har vi bara nåt att jobba på.

#23 jag tycker pearly är för ljus. tänk på att hon står i skuggan på bilden och därför ser mörkare ut. så hon är ännu ljusare..men visst, jag gillar pearly ox men jag gillar tessas färg mer.
#24 Är inget konstigt. Köper man ohanterad häst köper man ju efter stam och utseénde. Hästen kommer ju ändå bli vad du gör den till och det viktiga är att du gillar den, och gillar du inte färgen kommer det ta emot med hästen ;)
Såg fö ut som om Giza där höll på och odlade dreads?

haha, och det såg ut som om hon hittat en snygg hingst på andra sidan staketet oxå..måste ju göra sig fin i håret då

jag tyckte hon var överläcker… 2 år gammal och sån fin man redan…
#28 Menar du att den är lång eller ser du dredsen som något önsk-värt..?

nu har jag räknat alla deras hästar….*trumvirvel*
exakt 210 st shetlandsponnyer!!!!!!!!!!!!!!!!

#29 jag såg itne dreadsen. men det är en sommarbild och man får nog ta att om de har 210 hästar har de förmodligen inte tid att fixa vid eventuella dreadlocks. men jag menade längden och hela hästens hållning.

#31 kära inte ner dig för mycket bara ;) hon har en Stjärna vid namnet.
Tycker att Tessa ser något bättre ut extriört (jag är dock absolut ingen expert), men man får ju tänka på att båda fortfarande växer och kommer förmodligen bli kraftigare. Jag hade nog faktiskt valt Pearly, eftersom det verkar som om du är osäker på hur det kommer gå med ett föl.
Ett tips är ju att höra inne på shettis-forumet vad folk där tycker, då många där har mer erfarenhet av shettisar än de flesta här inne =)
#31 Håller med om att det var en riktigt trevlig shettis, såg bra ut för mer dressyr-arbete :)
Var rejält många hästar de hade…

#32 som om jag inte har tillräckligt med hästar? ;) vad betydde *? jag såg den oxå..
undrar just hur stort ställe de har för att kunna inhysa 210 småttingar..

Ska 13 åringen hindra dig från att köpa den hästen du vill ha? :P

Peppe- Neywaz skrev som svar i ditt andra inlägg att du kunde höra av dig om det blir ett hingstföl :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag vill bara skriva en sak, det är skillnad på att uppfostra en stor häst och en liten ponny. En liten ponny är ofta enormt smart, klipsk och lite lurig en stor häst den är oftare följsam och lättare. Jag upplever att hästens intelligens står i omvändproportion till storleken, på gott och ont. Men är man bara konsekvent så ska det inte vara några problem att uppfostra en smart liten ponny men en ponny lurar man inte, möjligen så lurar den dig………………vad jag gillar min lilla Kiara 

#35 *=vanligtvis inte till salu, men dom vill minska antalet hästar så hon kanske är till salu trots allt…
#36 nej, för tar jag hem en häst oavsett vilken det blir så kommer den stå i "hennes" del av stallet för det finns bara storhästboxar i "min" del och jag kommer ta ett snack med henne innan. hon vet inte att jag såg henne jaga hästarna med vattenslang men det tänker jag tala om då, jag tänker även ta ett snack med hennes föräldrar.
#37 ja ja såg de 
#38 det bekymrar jag mig faktiskt inte för…shettisar-that's my life och har alltid varit. jag började rida in en ohanterad shettis när jag va 6 år och min kusin som då va 4 blev ledd på en annan som BTW inte heller va riktigt inriden bara sutten lite på (hon bytte senare till en annan som inte var riden alls). när vi blev 6 & 8 hade vi hand om 5 shettisar själva varav en va hingst och totalt ohanterad (inte ens grimmvan och han va 12 år). han va väldigt skygg så det tog tid att komma underfund med honom. sen körde vi in dom 2 vi ridit in oxå…vilka tider det va. hingsten på bilden

Föl och unghästar skall inte fostras av barn. Det är då de blir bortskämda. Mina shettisar är lätthanterliga och väluppfostrade, därför att vuxna har haft huvudansvaret för deras hantering. Mina barn hanterar dom naturligtvis, men det är jag som är ansvarig för det.

#40 nog är dom smarta också 

Måste bara fråga, klassar ni mig som ett barn?? *förnärmad*
blir sur när ni skriver så. min häst är inte bortskämd på något vis och väldigt väluppfostrad! många blir förvånade att han är såpass snäll, speciellt de som såg honom precis när jag köpte honom och sen hur han är nu vilken skillnad det är på honom. han är verkligen ingen lätt häst!

#42. Det jag skrev vad med hänvisning till att shettisar anses vara envisa och besvärliga. Det hade inget med dig att göra alls. Förlåt om jag var otydlig.
#41. Det är just det med smartheten som gör att ett litet barn lätt blir grundlurad av shettisen. Vips har den kommit på massor av knep. Jag vet, jag red sådana shettisar när jag var liten.

#42 Inte jag, problemet med småponnys är annars att dom köps som barnvakter och kan bli hopplösa att ha att göra med. Jag tror faktiskt att du kommer att lyckas bra med ett föl och kommer att ge den både tid och konsekvens som den behöver för att bli trevlig.
Men när man pratar småponny då tror många att dom är så mycket lättare bara för att dom är små och det är dom inte. Det har jag förstått att du är väl medveten om och jag hoppas du väljer (får välja) stoet som ska bli mamma 

det är ok, men jag blir bara så irriterad om nån påstår att jag inte kan fostra en häst, speciellt när jag har en skitsvår hemma som jag fått pli på.
även om jag får välja Mamma Häst så är det inte säkert jag gör det…hon är mycket finare ja, men hon är trots allt dräktig och allt som det innebär och det kan hända mycket.

Nu har jag snart bestämt mig…
och mamma osså
får förhoppningsvis fler bilder på båda 2 senare under dagen,efter det bestämmer jag mig helt…sen blir det bara till att bygga box!

så du får en häst till då? vad skoj! GRATTIS!!!
ja hittar ingen bild på tessa,, men pearly va fin.. men om alla säger att tesa är finare vill ja såklart se henne. :P hehe,, frida ja måste se din shettis när du fått den,, ja får komma till dej,, de är ju inte så långt :P

#48 ja de får du göra!!! Tessa finns under Avlshopper och en bild finns på reultat 2006 om du klickar på den högra bilden från ESG i halmstad så kommer det fler. längst ner är hon.
det är inte helt bestämt än, för närvarande har vi ingen stallplats men stallägaren nämde 2 piltor som går att bygga ihop till en box. hoppas bara inte hon ändrat sig.