Löshoppa unghäst
Jag löshoppa min 3 åring för första gången igår, våga inte ha så högt, tror vi hade kanske 40 cm eller nåt sånt vilket han trava över utan nån vidare entuast, min fråga är, hur mkt vågar man låta dom hoppa och hur mkt vågar man höja, vill juh att han ska tycka det är kul och få han köra på lite mer än han gjorde.
Är det för mkt att löshoppa en gång i veckan för en 3 åring? Lär inte bli så ofta men undrar endå.

en gång i vecka var 14:e dag lagom. (jag föredrar var 14 dag)
flytta mark bommen 10-20 cm framför hindret inte som nu bakom. Sen tror jag du kan höja en del detta är ju bara ett kliva över hinder.
Hoppa korta pass och använd magkänslan och avsluta när ett språng går riktigt bra, kan vara det första. Max tio språng och gång, sänk då hellre sista språnget så hästen inte river detta.
Fösta gången ska det gå si så där, innan dom fattar riktigt 
Ok, min första unghäst, haft hästar som kunnat sånt här innan:p Han tog vel ca 5 språng, (om man kan kalla kliven så,) o avsluta när han lyckades med första bra hoppet.
Jo det är ganska lågt, viste inte hur högt man skulle våga ha eftersom det va första gången. Men då höjer vi på nästa gång=)
Tack för svaret!

Jag vet 3-åringar som löshoppas utan problem 1 dag i veckan.
Vad underbart fin pålle förresten! Vad är det för någon?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#3 Tack så mkt=) Är en Arab.
Tycker att var 14:e dag är ganska så lagom jag med. Inte alltför många språng, hellre ett bra än tio halvtaskiga med en trött häst…
Stanna inte för länge på samma höjd om du märker att det går bra, jag brukar vara ganska så snabb på att höja. Ett tips kan vara att värma upp hästen lite innan, longera 5-10 minuter eller gå en promenad kanske.
Fin häst!
Med vänliga hälsningar
Chess
Självklart värmer jag upp hästen innan, ovasätt vem det är, på dom lite äldre hästarna höjer vi på ganska snabbt, men vill inte pressa på honom eftersom han inte är löshoppad tidigare. Men det kanske är bättre att köra på lite högre så han hoppar ordentligt på en gång? Vill inte göra massa fel med honom.
En fråga till, skulle ni köra på ett hinder eller två?

Jag skulle använda ett litet rättupstående hjälphinder eller en hjälpbom så att han kommer in rätt på "det riktiga hindret" som brukar vara en oxer.
7 meters mellanrum brukar det väl vara för stor häst? Prova dig fram till vad som funkar till din häst, kanske får du korta lite om han är liten.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#6 En hjälpbom innan kör jag på, drygt 5,5-7 meter innan hindret (gärna oxer eller stigsprång).
Med vänliga hälsningar
Chess
Min tre åring har löshoppats två gånger, [hon är gotlandsruss] Första gången hoppade vi 40cm med henne som högst och nu sist hoppade hon 60cm och då helt utan problem/ansträngning.
Ok Tack för svaren=) Får testa mig fram med avstånden.

avstånden är viktiga för en unghäst, löshoppningen är till för att bygga självförtroende och då är det viktigt att inte hästens knäcks pga dåliga avstånd så den kommer fel hela tiden. den har nog att tänka på ändå =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Löshoppade min åring igår.. Eller ja löshoppa, han fick hoppa på 30 cm med markbom och infångare.. Ett par språng och det gick kalas plus att han tyckte det var superkul!
Brukar löshoppa unghästarna var ca 10:e dag. Alltså inte riktigt en gång i veckan men oftare än var 14:e dag. Första gången brukar det vara i stort sett "kliva över hinder" bara för att bygga upp förtroendet så hästen vågar gå mellan stöden/infångarna. De följande gångerna lägger jag på en höjd där hästen verkligen hoppar men absolut inte högre än att det går lätt! Brukar variera från häst till häst. En del hoppar på 50 cm hinder andra på 70 cm det är så olika. När jag har hittat höjden som hästen verkligen hoppar på höjer jag inte mer. Det är ju inte höjden utan tekniken man vill träna.

Min första uppfödning hoppade 40 cm när han var åring. Som 1,5-månaders hoppade han dekorationskättingarna på stallplan och rättade sig emellan, så han ville verkligen hoppa!
Jag tycker att 40 cm för en treåring låter väldigt lågt.

D-ponnyerna hoppar 110 cm på 3 årstesten (löshoppning) =)
#16 OJ! Han är ju högt över!!!
#18. Det är bra att vara försiktig i början. Nu vet du att han gillar det och kan höja LITE undan för undan.
#19 Det ser ju riktigt bra ut! Och nu hoppar han!

#17-#18 det är vanligt att unghästar överhoppar, "för säkerhets skull" verkar dom tänka =)
# 16
Jättesnygg häst.