Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1489 ggr
Birke
0

Fång

Idag kom veterinären, o min lille russeman hade sympton på fång. Han får enbart hö. En av mina bekanta nämde ngt om att han kanske fick fång pga vitaminbrist, eftersom han inte får ngt kraftfoder. Är det möjligt?

Cilla89a
0

Har jag aldrig hört talas om att få fång p.g.a vitaminbrist.
Dock är det väl tider för fång nu, när det blvit skitvarmt och gräset satt ordentlig fart.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Birke
0

Jo, tyckte också att det lät knäppt.

Han har inte gått på ngt grönt, eftersom vi låter dom beta ner den hagen nu till noll, medans den andra får växa upp. Han har aldrig haft fång förut, o veterinären tyckte också det va skumt.

Tack

Tin-Tin74
0

Nee… Inte av vitaminbrist? Tycker som tidigare talare att det verkar knas…

sus-sharon
0

tro om jag inte hört om nån häst som fick fång av att äta rötter?…

medarbetare på djurskydd.ifokus

swedensess
0

#4 har också hör det men tror inte de flesta hästar brukar äta rötterna :S

[louise80]
0

min lilla prinsessa fick troligtvis fång av kortisonet hon blev behandlad med. Fång kan uppkomma av mkt konstiga saker. Hon står nu på behandling

corallen
0

#4 Ja, rötter, sand och jord kan vara en orsak.

sus-sharon
0

#5 förvånansvärt många hästar tuggar i sig gräsrötter när det inte finns något i övrigt att beta i hagarna, faktiskt.

Animal-3
0

Fång beror ju på för mkt kolhydrater. Det minsta nygräset som kommer är det farligaste.  Sen som andra säger rötter kan de ju gräva fram och nu i gräs tillväxten är det nog en del kolhydrater i det. För "fint" hö kan ge fång.

[louise80]
0

dom kan få fång av annat än kolhydrater, som ex min som troligtvis fick det av kortison. Och detta har vet sett tidigare med på hästar som blivit behandlade med detta o fått en fång reaktion

HannaT
0

Kan inte hästar få fång av att dricka kallt vatten när de är väldigt varma? Läste det någonstanns. Överansträngning kan väl också vara en orsak?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

Min syrrashäst får fång av kortison. Överansträgning kan vara en orsak som "Snorleif" skriver.

sus-sharon
0

#9, 10 & 11, fång kan bero på ett flertal olika saker/scenarion, varav foderfång är det vanligaste. fång från kortison, förlossningsfång, överansträngning och för stora mängder för kallt vatten till en nyligen arbetad och varm häst är alla potentiella fångframkallare, om än i lägre grad än de fall som framkallats av felaktig eller för kraftig utfodring.

Birke
0

Hm,,  Jag tror att det där med rötter är det möjligaste i mitt läge, då dom går i en hage med inte så mkt grönt i just nu. Men han har aldrig haft fång i hela sitt liv och det är ingen skillnad i den mängd mat han får nu.

Tack igen

Chunsas
0

Det kan ta lång tid innan man upptäcker fång. Vad jag vet så är det vanligast att det är för mycket näring i fodret, höet eller gräset så det blir nån typ av rubbning i tarmfloran vilket påverkar hovbenet i hoven.

Min häst hade tydligen börjat få fång redan i somras, men det märktes inte förrän han blev halt i November-December. Om du åker in och får din hästs hovar röntgade så kan bedömma om det är fång eller inte och de kan nog se hur pass länge det isåfall pågått.

[louise80]
0

min häst hade inget synligt på hovbenen alls Skrattande vilket var mkt positivt !!! dock har jag sett stelheten hela tiden men det har tydligen inte dom olika veterinärerna gjort, o då har jag ändå påpekat det vid ett flertal tillfällen

Pia-Lena
0

Hårt nerbetat gräs utgör en fångrisk i sig, detta pga av att gräset för att skydda sig mot överbetning producerar kortisol som kan utlösa en fångreaktion. Vid tillgång till stora ytor skyr hästarna det nedbetade gräset men i våra, för det mesta, små hagar får det äta det som bjuds. Sand ger inte fång men däremot kan det ge kolik.

sus-sharon
0

#17 jag tror inte jag hänger med på hur du menar med nerbetat gräs.

hästen väljer vid preferenstest gräs som är relativt kort, några cm högt bara, långt gräs äter den helst inte alls. måste den välja mellan superkort och långt gräs (vilket alltså är övervuxet gräs = ca 10-15 cm högt) så väljer den det korta eftersom det är högre energivärden i nytt och spätt gräs.

jag håller med på att det kan vara en risk att göra som är allmän "praxis" - att låta fånghästarna gå på korta beten. Det allra bästa rent betesmässigt för en fånghäst är att få gå på ett bete där gräset är övervuxet.

Pia-Lena
0

#18 Kortisolbildningen är en ren skyddsåtgärd från gräsets sida, det vill helt enkelt inte bli så nerbetat att det avlider. Om gräset bildar kortisol så känner betande djur av det och ratar det.