hm... hingstar?
hej , Lite konstigt fråga, men jag kom bara på den och jag tycker att den var litte intressant för mej iaf : P
om det finns ett stall som det bara finns ston tex. och sen är det en som flyttar flera hingstar till ett stall i nerheten (jätte nära, fast endå inte grannar) … Och stona blir totalt tokig, alltså dom går inte att rida lr nått… …. Asså ska man inte fråga den som har stona först om man ska ha hingstar (och inte kastera dom) ????? , Lr får man göra så ? och dom som har hingstarna.. ska dom inte ha "järn hage" , ? lr får man dom ha vanlig "el tråd "? . , för asså då har ju dom "förstört" för dom som har stona, ! ?
en annan fråga/fundering jag har oxå : P :
Finns det nått att göra med ston som inte ens går att rida när dom brunstar? , alltså så "brunsten" försvinner ?
Säg allt du vet om hur man märker när dom brunstar .. = )
Tack för mej då : )

putt

Man får ha vilket kön man vill på hästarna i sitt eget stall. Man skall ha ordentliga staket så de håller sig innanför.
#0 Det finns medel för sånt, har själv aldrig behövt använda det…
Är väll inte hingstens eller hingstägarens fel att era ston inte kan beté sig normalt..?
Hingstar är hästar liksom ston och valacker. Är ju nästan lika vanligt att stona springer egenom sin & hingstens hage för att komma till hingsten som att hingsten gör detsamma egentligen…
Jag tränar inte mina ston om de har besvärliga brunster, tycker inte det är schyst. Har jag kraftig pms och illamående utav det och blir tjurig därför så skulle inte jag vara särskilt glad eller gilla den som tvingade mig att jobba ändå. Bättre att få ledigt ett par dagar då.
Svaret på din fråga om de inte ska fråga först innan de tar dit sina hingstar på sin mark i sitt stall är nej. Men de måste se till att deras hingstar håller sig i sina hagar, brister de på den punkten och hingstarna tar sig ut och springer och orsakar problem hos er så är det hingstägarens ansvar. Likaväl om era ston rymmer ur sin hage när de är brunstiga så är det ert ansvar.
För att de är hingstar är det inte säkert de behöver en "järnhage" det brukar räcka med vanlig tråd och bra ström i tråden. En normalt funtad hingst ska kunna gå på det, jag har själv flera stycken (och en hög med ston också för den delen - på samma gård, tre meter ifrån varandra) Det är helt vanliga staket med två eller tre trådar.
Sunt förnuft brukar räcka när man rider ett brunstigt sto, vissa blir extra besvärliga men det är bara att vara konsekvent och ha tålamod. Jag har aldrig haft problem direkt för att mina ston blivit brunstiga, visst ändras de i humöret men inte värre än att det går att säga åt dem. Det är inte hingstägarens fel att era ston inte går att rida när de är brunstiga, ansvaret ligger hos er att hantera dem rätt så de går att rida ändå.
Hoppas det var till någon hjälp! :)
#4 vi postade visst samtidigt ;)
Om stoet har så pass besvärlig brunst att den blir helt oridbar håller jag helt med om att låta den vila, men många gånger tycker jag det handlar mer om att stoägarna tycker hingstarna är läskiga ;)
#6 De av mina ston som brunstar så att jag låter dem stå brunstar illa om det så är hingstar i närområdet eller inte… Sedan så är det ju vissa ston som får kraftigare brunstar när de får hingstar i sin närhet med… Men annars är jag nog inne lite på samma spår som du egentligen, att ägaren kanske låter sig bli lite överkörd av stoet… 

Nej, jag behöver inte kastrera min hingst för att stona i närheten inte kan ridas, mina grannar har försökt med samma. Ofta är det faktiskt stona som rymmer inte hingsten, det är det problem jag har märk och mitt eget sto har jag betäckt så var det löst sen får grannarna lösa det som dom vill
#7 Vi tycker nog precis likadant ;) Jag håller med i det du skrev också :)

Tack för alla svar = D ,
Bara en fråga då som kvarstår : P , Hur länge på ett UNGEFÄR brunstar stoet "hela tiden" ? (ni försår nog) . alltså är det uppp till en veckan ? måndag? lr bara nån dag?
Och hur ofta ? typ vare vår lr är det höst lr vinter lr sommaren som dom brukar brunsta ?

Som vi har mens, fins det hingst i närheten så är det stor risk att stoet brunstar hela året runt 
Nä brunstar året runt gör inte de, jag har haft hingst hemma länge och mina ston visade bara klarare och mer regelbundna brunster när de har tillgång till hingst. En brunstperiod kan vara väldigt olika, mitt ena sto brunstar bara i fyra dagar ungefär, och hon är sådan som hingsten hoppar upp en eller två gånger på sen slår hon ifrån. Mitt andra sto kan brunsta upp till tio dagar om det vill sig illa, hon är en riktig nymfoman också, står bredbent och kör fullständigt slut på hingsten om han går i samma hage. Med henne har jag varit tvungen att ta bort hingsten typ halva dygnet för att han orkar inte helt enkelt…står helt utmattad och darrar av trötthet annars. De går normalt på fribetäckning.