Sadelproblem!
Hej! Min kompis Celine som har sin B-ponny, och de har just nu en Knights sadel. (stavning?) Den ligger jätte bra på Bonne (ponnyn) men Celine kommer inte ner i sittsen och ibland är hennes knän framför knävulsterna och så. Bonne har väldigt bred rygg och nästan ingen manke, så många sadlar åker fram.
Så nu letar de efter en sadel som passar både Bonne och Celine. De köpte en alldeles ny Prestige Allround, som dom provade ut hos en sadelutprovare, men den kasade fram när de köpt den så den lämnade de tillbaka. Sen kom det ett gäng sadelutprovare från Stable store (hästaffär) men de hade ingen sadel som passade Bonne. Sen blev de tipsade om att Pessoa sadlar brukar ligga bra på sånna hästar, så jag hittade en sån som de fick ha hemma och prova. Den låg jättebra på Bonne när de red Dressyr men sen kasade den på hoppträningen. Så den har de också skickat tillbaka. De ahr också provat en Stübben men hela bakvalvet åkta rakt upp när de spände sadelgjorden.
Har någon tips eller liknande om sadlar? Och Vad har ni för sadel på era breda hästar, med låg manke?
Tar med en bild på Bonne. Han är 128cm hög och är Renrasig Welsh Ponny.
Tacksam för svar
Mvh// Johanna

Men vad var det för tum på Knights sadeln? Kanske skulle det funka om det var en storlek större så ryttaren får plats?
Annars låter det knepigt :/ Det är ju inte helt ovanligt att det är svårt att hitta sadlar som passar mindre ponnyer..
Jag har hört att Globus sadlar passar breeda hästar med låg manke..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Fyller på #1 med det att små ponnies oftast behöver svanskappa, det är nästintill omöjligt att hitta en sadel som ligger bra utan på många ponnyer.
Med vänliga hälsningar
Chess
Fråga på welshponny.ifokus. Där finns många med erfarenhet -av runda welshar.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

håller med 2# , om hon har svanskappa på den dära sadeln som var bra i dressyr men inte i hoppning så kanske den hålls tillbaka när hon hoppar? fast hon hade ju lämnat tbx den ?

Manskapssadlar passar på de flesta hästar men de är nog kanske lite stora på ponnys. Men jag älskar dem. De är dock hårda till en början för ovana. Jag har fårskinn över min så den är mjuk att sitta i.

Tack för alla svar :) De vill inte ha svanskappa på honom då sadlarna glider så mycket så hästen skulle nog få ont. Jag har tipsat om Globus, får se vad dom ska göra.
Ni kan inte försöka kolla på andra modeller av knights då? Det kanske finns nån modell som passar ryttaren bättre, men som ligger iprincip lika bra på hästen 
Lycka till!