Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1640 ggr
Peppe
0

mattider?

Vilka tider på dygnet äter hästar som mest, hästar som har fri tillgång till mat?

( t ex hästar som går på bete på sommaren)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

nätterna skulle jag tro.. det är vad jag hört i alla fall..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Låter ju logiskt med natten, i alla fall om det är varmt. Men jag kan tänka mig att de sprider ut det rätt bra också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Tror också det beror lite på vädret, de äter ju mer när det är svalt har jag märkt. De blir liksom trötta av värmen.

Vi har två tjockisar som bara går i gräshagen under nätterna, och på dagarna går de i grushage. Rent logiskt borde det ju vara tvärt om ifall de äter mer på nätterna egentligen…

sus-sharon
0

hmm… få se om jag kommer ihåg rätt från föreläsningen nu..

skymning och gryning ser man "betestoppar" utöver den annars ganska jämna utbredningen över dygnet. mitt på dagen är det i princip alltid ätpaus (troligtvis eftersom det i regel är varmast/starkast sol då).
allt som allt betar hästen på ett ungefär 16 timmar fördelat över dygnet, med "toppar" i ättid kring skymning och gryning, som sagt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
0

okej, tack för svar =)

funderar på att ha munkorg på Blacky vissa timmar om dygnet i sommar ifall han klarar att gå ute dygnet runt

lisette
0

vilken munkorg funderar du på?

förra sommaren var där en häst som fick ha på sig munkorg, den bet han sönder tillslut. materialet var i nylon/tyg eller liknande.

sen finns det någon som är en hel korg med bara ett enda hål.

och sen greenquarden på hööks.

Zaphix
0

#4 Är det inte för att det äe mest protein i gräset under skymning och gryning eller är jag helt borta?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

corallen
0

Jag vet inte när hästar äter som mest på dygnet.

#7 Jag skulle kalla det för att den vattenlösliga kolhydraten i gräset är starkare i vissa väderförhållanden ja, pga att gräset kan lagra ett överskott av denna kolhydrat (sockerart) vid vissa temperaturer och väder.

sus-sharon
0

#7 nej, det har nog snarare med sockermängden att göra. proteinet ligger på en stadig nivå och beror snarare på gräsets tillväxtstadium än tiden på dygnet. sockermängden (ungefär = kolhydrater) däremot "laddas" när det blir lite kallare (kväll/natt).

medarbetare på djurskydd.ifokus

Zaphix
0

Okay, tack för svaren. Det var nåt som ändrades i alla fall då. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

hestellen
0

Ha inte munkorg Frida! Det är bara elakt och grymt! :( Då får man ha dom inne några timmar ist eller ha honom i en mindre hage utan massa gräs.=)

Tänk om jag skulle gå med en Marabou chokladkaka framför dig men så kan du aldrig få tag i den ;)

Peppe
0

#11 dom kan äta lite gräs med munkorg, dom kan bara inte häva i sig på samma sätt

jag skulle vara aldeles nöjd med att få äta marabou mjölkchoklad större delen av dygnet och sen bara få slicka på den under några timmar ;)

#6 jag vet inte, har inte tittat runt nåt än =)