Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2216 ggr
Tin-Tin74
0

Vi vill inte ta bort!!!

Vår ena stallkatt fick bebisar i natt och vi måste tyvärr plocka bort dem om vi inte hittar någon som vill ha en kisse. Det tar emot men gör vi inte det så kommer stallet till slut krylla av katter. Och det funkar ju inte…

Så snälla om det är någon som vill ha en misse hör av dig! Men skynda det är bråttom!!! De har bara någon dag på sig…

EwaAngantyr
0

Man kan kastrera både hon katter och hankatter så slipper man detta. Tips bara..   Det kan ju inte vra så roligt för honkatten att gå dräktig i 65-70 dgar, föda sin ungar och sedan bli av med dem, kanske fler gånger till och med.

Tin-Tin74
0

Jo men honan är inte så tam att man kan fånga henne. Och nu är det som det är och då försöker jag göra det bästa av situationen och hitta hem åt bebisarna.

Fick ordentligt med påhopp från en annan sajt att det var fel… Så jag skriver det här med direkt.

Alternativet till kastrerring är att skjuta mamman! Något vi absolut inte vill! Därför gör jag allt jag kan för att hitta någon som vill ha bebisarna.

Säg till om jag gör fel…

Cilla89a
0

#2 anser nog att det är bättre att ta bort mamman, än att låta henne föda ungar hela tiden som ni ändå måste ta död på.

och om inget annat så kan ni kanske lägga ner lite tid på att få henne tam?
vår granne har 20 katter, och 2 av dem har flyttat hit och bor i höet ;) dem var skygga innan, men nu kommer dem när man kallar på dem i stallet..
men lite lockande och mat så går det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

EwaAngantyr
0

Inte menat som påhopp men jag tycker synd om honan.

Du skrev själv att det kommer att krylla av katter om ni inte blir av med dessa så du verkar inte planera för att hon inte ska få ungar??

Är hon inte så tam att ni kan få i henne p-piller i maten (extra god mat en gång i vekan) om ni inte kan få i det i munnen??  P-piller är kanske inte så bra i längden men bättre än att föda ungar flera gånger om året som hon sedan inte får behålla.  Jag har själv en kull på fyra bäbisar i källaren och mamman ligger där och njuter av dem..  kanske är lite känslig just nu… (OBS: mina kattungar är noga planerade)

Tin-Tin74
0

Ja vi försöker få henne tam men hon kom till oss i höstas, troligen en övergiven sommarkatt. Lyckas vi få tag på henne så är det raka vägen till vetrerinär och operationsbordet som gäller!

Vi vill ju för guds skull inte ta död på någon! Därför letar jag intensivt efter någon som vill ha en kisse. 

Jag vet att det inte är det bästa som hänt. Mennu är situationen som den är och jag lägger varenda minut på att lösa det och hitta någon som vill ha bebisarna. Så vi slipper ta bort dem. Det r ju något vi absolut inte vill!!!

lisette
0

tycker inte du ska behöva förklara dig som du gör. dock kan jag hålla med att det är bättre att kastrera henne. kanske en fälla för att fånga henne? infångning går att lösa.

Tin-Tin74
0

Självklart ska honan både kastreras och chippas så fort vi lyckas fånga henne!!! Det är inte henne vi är oroliga för utan bebisarna! Det är de som behöver ett hem! Inte mamman!

Cilla89a
0

#7 men så överdrivet svårt är det väl inte att få tag på ett hem?
min faster, fick 2 oväntade kullar trotts att katten åt P-piller :O
och dem ungarna som var vanliga "bondkatter" var lättsålda..

gejsa
0

Ring till katthemmet där du bor och be om hjälp. Berätta att det inte ens är er katt. Dom kan säkert ta hand om både hona och ungar. Dom använder ju burar som slår igen när dom går in bl a.

Alexaandraa
0

Men det blir ju ungar hela tiden om man inte kasteras. Går det inte att bedöva mamman då? Kanske lättare att fånga då :P

Alexaandraa
0

Lycka till :)

Tin-Tin74
0

#8 Vet du hur din faster lyckade hitta hem åt sina ungar? Tips tack!

#9 Honan har fått ett hem här där hon får tak över huvudet och mat i magen och en massa kärlek (just nu på avstånd…) Att fånga en hona med bur som har ungar är inget att rekomendera pga stressen. Vi har fått in ungarna och mamman i sadelkammaren nu och då blir det förhoppningsvis lättare att komma åt henne undan för undan. Nu kommer vi 2,5-3 m från henne.

#10 Så fort vi lyckas fånga in mamman SKA hon kastreras och chippas, inget snack om det.

#11 Tack! Det behövs! Känns som att folk hakar upp sig i 1:a hand på att honan inte är kastrerad och inte på att det finns tre små som akut behöver hjälp! Själv prioriterar jag ungarna så inte de också blir hemlösa och "strykarkatter". Och då menar jag inte bara i denna tråden utan även på andra ställen där jag sökt hjälp.

Anna
0

Hör inne på Hittekatter iFokus också om någon är villig att hjälpa dig!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Såg att du redan gjort det, så glöm mitt inlägg ;)

annaattlid.se

Tin-Tin74
0

#13,14… Just det… Och vilken hjälp man fick där… NOT!

Lorita
0

Om du nu inte kastrerar henne och det föds fler ungar, då blir du ju tvungen att ta bort liv efterhand. För mig finns bara två alternativ avliva eller fånga och kastrera.

Fånga kan du göra nu ganska enkelt om du får tag på alla ungar, då kan du fånga dom i en kattbur och låsa in henne i ett rum när hon kommer efter sina skyddslingar Där i det rymningssäkra rummet (låst dubbeldörr/slus in) kan du jobba hårt för att tämja henne och kattungarna. Gör du det så känns det bättre att hjälpa dig att ta en kattunge. Låter du henne ta bli med fler kattungar, då är det inte försvarbart att ta en kattunge.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tin-Tin74
0

#16 som jag skriver i #12 SKA hon kastreras! Så fort vi får tag på henne! Och vi jobbar verkligen på problemet med att få henne tam! Ungarna och mamma ÄR redan i sadelkammaren. Hon följde med dit fint när vi flyttade in bebisarna.

Lorita
0

#17 då är det bara att fånga henne och kastrera då, det är värt att skilja henne från ungarna ett dygn för kastrering. Annars om hon kommer att gå fritt så är hon snart dräktig igen.

Sen bör du nog låsa in henne så hon blir beroende av mat från er och inte kan fånga själv, det är mycket lättare att tämja henne då Skrattande

Anna
0

Jag tror förresten det kommer gå bra att fånga & kastrera, vi har gjort nästan exakt samma sak här hemma.

En katthona på vår tomt kom med en kattbäbis och bestämde sig för att bo i vårt garage. När vi flyttade till lägenhet var honan fortfarande en vildkatt och helt skygg, gick inte att närma sig eller någonting, men vi matade dom och kunde komma nära ungen.

Så i samband med flytten kände vi att det var våra katter och vårat ansvar så vi fick ta till hårdhandskarna, fånga in båda katterna (katthonan bet sönder mammas tumme totalt men tack o lov hade hon fortfarande stelkrampsvaccin i kroppen) och när de väl satt i varsin bur bokade vi tid hos veterinären. Båda kastrerades utan några som helst komplikationer även om de fick använda speciella burar på den otama honan.

Idag bor vi med båda katterna i lägenhet, båda mår bra. Ungen är 3 år gammal och vääääldigt tam/gosig, medan vi inte får komma nära honan, men hon har varit uppe i knät några gånger och man kan mata henne ur handen…

Hoppas det löser sig!

annaattlid.se

Lorita
0

#19 man tar på sig dubbla skinnhandskar (typ det man använder på byggen) så katten inte kan bita igenom, bara ett tips till nästa gång Flört

Anna
0

#20 Hon hade faktiskt dubbla skinnhandskar, men kattskrället bet igenom ändå… snacka om överlevnadsinstinkter! :P

annaattlid.se

Lorita
0

#21 Förvånad det brukar funka har man bara ett par biter dom igenom om man har otur Rynkar på näsan två par brukar räcka normalt Flört

bell
0

Hur många kattungar pratar vi om?

Mitt tips är att fånga mamman o ungarna ha dom  i ett rymningssäkert rum tills kastrering av honan, eventuellt oxå tills ungarna är redo för flytt beroende på hur tama de blir.

Kattungar säljs framförallt i dagstidningar, en Bild är väl värt den lilla extra pengen! jag fick en olycka (6st) för ett par år sedan. En familj åkte 20 mil för att köpa 2 kattungar av mig. En gul o en svart. De är fortfarande nöjda med katterna. Alla kattungar fick bra hem o jag hade många hem att välja på. Var skönt att kunna säga nej när det inte kändes bra. Men bondkatter är ju sådana att man oftast inte vill vänta i 12 veckor på att få hem dem. 

Lycka till.

Cilla89a
0

#12 blocket & lokaltidningen :)
tror inte det är så extremt svårt att sälja ungarna, eller ge bort. hur många fick hon?

IdaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller så behåller ni ungarna och kastrerar dom också, dom borde ni ha tid att göra tama, och dom kommer inte föröka sig kastrerade… Lycka till, hur ni än väljer att göra!

/Ägare till två misstag

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Sweelin
0

#25 Tyvärr så kanske dom inte har möjlighet till att ha katter? Eller en hel kull…Glad

Ta hjälp av ett djurhem i närheten så kanske dom både kan fånga in honan åt er och ta med ungarna :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

CelsiusT
0

Tänk på att det inte är så jättebra att kastrera när hon har mjölk. Så bästa är om man kan vänta lite tills ungarna är större med att kastrera. Men tänk på att hon redan nu har möjlighet att löpa igen. Men om hon är strykarkatt så brukar dom bara få en kull per år, deras cykel är inte lika förstörd som våra innekatter som lätt löper 1ggr/månad. Men hur just hon löper är ju svårt för er att veta om ni bara haft henne sen i höstas. Lycka till!

Jag har en kompis som gärna vill ha en katt. Kan höra med henne. Var bor ni? Hur långt kan ni tänka er att köra en kattunge? (hon har inte bil)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Katteeen]
0

Vi hade en honkatt som gick och strök okastrerad i flera år, hon fick runt 5 kullar om jag kommer ihåg rätt.
Det var alltid årets höjdpunkt när de små "misstagen" kom, för eftersom jag var så liten så insåg inte jag att man ska kastrera utekatter, jag tyckte bara så galet mycket om ungarna.
Hur som helst så hittade vi hem till vissa, och vissa behöll vi :)
Det slutade med kanska många katter och vissa flyttade efter ett tag, medan andra fick stanna hela livet ut. Vi har fortfarande kvar 2 gamla gubbar från de här misstagskullarna, och de är verkligen världens goaste. De är såklart kastrerade nu ;)

Vad jag menar med min lilla text är att ibland blir man tvungen att behålla katter som man egentligen inte hade räknat med, men det kan lösa sig superbra i alla fall! :)
Självklart är det kanske lite annorlunda med en halvvild katt, men även det borde gå att lösa tycker man ju… :)
Hoppas på att du hittar hem åt de små liven och att mamman ger sig till fånga för kastrering till slut! :)

Du har inga bilder? Oskyldig

KallaMigMimmi
0

Detta känner jag igen;) har själv lagt in ett desperat kattförsäljning för inte så länge sedan..

Som dig fick jag höra att jag var oseriös som låter min katt mamma gå okastrerad (inte minst på hittekatt ifokus). Gu villka skuldkännslor:S Även om det räcker att höra det av en person så fick det mig att ta det på allvar..jag och min katt gör inte om det misstaget:)

Jag fick också veta att katterna inte skulle lämna sin mamma innan 12veckor för att dom inte var fördig uppfostrade innan. Ingen vill ju ha en kisse som är rädd, pinkar och bits. Så vi skötte kattungarna alla 12veckorna ut. Jag har startat en blogg där jag sålde kattungarna la upp bilder och presenterade dom. Hade dom alla tingade efter 1vecka:) Bloggen: www.kattungarx4.blogg.se/

Du kan få låna bloggen om du vill:) //mimmi

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Sweelin
0

#29 Helt underbara söta små varelser!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3