viktbärande?
Jag är en rättså mullig tjej, jag är ca 165 cm lång, och väger runt 77kg. Jag har märkt att det ofta står i annonser om ridtravare och fullblod att den (hästen i annonsen) ej är viktbärande.
Min ridlärare valde oftast ut c-ponnyer åt mig när jag red på ridskolan, och då vägde runt 70-75kg, och det var inte direkt extra stadiga ponnyer, utan det var av den lättare modellen sportponny, eller ridponny som man kanske säger lite oftare här i sverige. Nu förtiden rider jag inte ponny överhuvudtaget pågrund av min vikt.
Men vad jag undrar är vart går gränsen till viktbärande på en häst på cirka 150-165? Jag är väldigt hoppintresserad, måste jag leta efter extra grova/stora halvblod om jag skulle vilja tävla lite smått och hoppa någon gång i veckan med den?
**OBS! Nu handlar det om varmblodiga hästar, halvblod och fullblod i första hand, då jag redan vet att jag kan rida kallblodiga.
**

En häst 400 kg och uppåt om den inte är väldigt lång i ryggen eller överviktig orkar dig 20% av hästens egen vikt ska inte vara några problem för en frisk häst.

Det handlar ju inte alltid bara om vikten.. jag tycker det är viktigare att ryttaren rider bra och har en bra balans och inte stör hästen :)
men du kan ju lätt som en plätt rida vanliga stor hästar :) och kanske nån grövre D-ponny..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#2 vist hänger det på hur man packar ryggsäcken också men max 20% av hästens vikt och att man själv inte är längre än axeln till hästens mankhöjd, det är bra riktlinjer och inte så svåra att leva efter

#3 jag tycker inte det är nått vidare alls att sitta och räkna via vikt o.s.v.
men smaken är som baken, delad 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har samma problem, jag är "kort och tjock".
Jag har hört som Lorita, 20 % av vikten på hästen är en bra riktlinje. Men jag föredrar alltid att inte blint se på vikten.
En tung ryttare kan rida mer balanserat än en lättare, och därför vara "mindre ivägen" för hästen.
Som svar på frågan: en normalbyggd, normalmusklad stor häst ska inte ha några problem med din vikt.
Håller heller inte med Lorita. 20% kanske är ett bra mått på halvblod och halvblodsliknande hästar. Men då det gäller andra raser, speciellt då mindre eller mycket stora raser så stämmer det inte alls. De bär helt olika mycket. Dels har olika raser olika bärighet och dels är vanan att böra tyngre samt hur musklad hästen är av avgörande betydelse. Sen beror det ju förstås också på vad vikten består av hos hästen,fett eller muskler. En kort rygg bär också i allmänht mer än en lång rygg men även här är det inte heller riktigt sant.
Sen har längden på ryttaren kontra hästens mankhöjd inte ett dugg med om hästen kan bära dig eller inte. Det är mer en vana och ett synintryck.
Svar på din fråga har du i inlägget ovan mitt.
Jag tycker inte du ska rida ponny, väger själv 60 men är 179 lång och smal men när ridlärarna vill sätta mig på ponny säger jag nej eftersom jag anser att en ponny inte ska behöva bära mer än 60 kg som faktiskt är gränsen. Men det beror ju helt på vad man ska göra också men just i hoppning som är påfrästande för hästen ska man inte väga över gränsen. Men jag tror nog att en lite grövre häst på 150-155 skulle passa eller kanske en nättare runt 160 :) Lycka till!
Jag är ingen expert på området, men halvblod är oftast ganska vikbärande, och du behöver inte ha den största grovaste heller, ett halvblod på dryga160 kanske skulle passa? :) Men som sagt jag är ingen expert på området gällande storlek av häst ;)
Eftersom du har ett relativt stor hoppintresse kan det kasnke vara bra att ha en lite större häst eller en liten med stort steg, så att den räcker fram om det ex. är kombinatiner ect då det är efter spec. mått på tävlingar.(men jag kanske bara svammlar?) Lycka Till :)
#7, nu blir jag nyfiken, vem säger att gränsen är 60 kg på ponny? det är väl svårt att dra alla ponnys över en kant när dom faktiskt varierar så i storlek, muskler, grovhet ect..?
#7, jag har tänkt rida min "ponny". (han kanske växer över lite) -Har inte vägt mig på ett tag men brukar väga mellan 65-70kg, -och är 176cm lång. Det tror jag han klarar lätt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag tycker inte att din vikt borde vara något hinder.
#7, vem bestämmer att gränsen på ponny är 60 kg? Det beror väl helt på ponnyras/storlek och muskulaturen? Ni kanske har 60 som gräns på er ridskola? Vi hade en gräns på 75 kg på ponny när jag red på ridskola. Men det är inget som säger att det är rätt gräns… Beror ju mycket på ponny och ryttare…
#12 Jo det är sant men dom har faktiskt haft 60 gräns på alla ridskolor ajg varit på och det är några stycken. Och det är ju väldigt onödigt att en ryttare på 75 rider runt på en stackars ponny när det finns större hästar :P

#13 60-65 kg som gräns på en B-ponny skulle jag kuna tänka mig, men på en C-D ponny då är det löjligt lågt.
#14 Inte om hästen går på ridskola och går kanske 3 /lektioner dag. Om en C-D ponny väger 600-700 kg så är 75 kg ca 12 % av hästens vikt. Och visst det låter inte så mycket men om man motsvarar en människa på 75 kg är 12 % = 9 kg. Skulle en människa vilja springa runt med 9 kilo en heltimma tre ggr om dagen? 9 Kilo är mkt!
Det jag menar är att om man är kraftig och helt enkelt väger mycket kan man lika gärna rida stor häst om det finns. :)

Man räkna 20 % av hästens vikt ponny 400 kg = 80 ryttare
Har du fjälvandrat?
Sen så är vi ganska anorlunda konstruerade än hästar om du nu har missat det så går hästar på fyra ben vi på två tex 
jag tycker att 20% av hästens vikt är ett mått som stämmen bra OM hästen har någorlunda muskler i rygg och så.
Ni får tycka vad ni vill men jag håller fast vid min åsikt :)
Självklart ska man hålla på sina åsikter så länge som man accepterar att andra inte delar dem.
Och jag förstår hur du tänker när det gäller ridskolehästar, men ofta är de ju tränade/musklade att gå flera timmar om dagen.
#18 Så sant så sant :P Men fota blir domju vädigt förstördaa också… Men ddet är ju tur att det finnshästar i alla storlekr för alla typerav ryttre :D
Jaisst är det! Både i storlek men även inriktning och plånbok.
Mao det finns en häst för alla!!!
japp :P ojoj vad "bra" jag stavade i förra inlägget haha
Jag har också alltid hört 20% av hästens vikt, men jag tycker att det är för mycket. Att en varmblodig häst på 400skulle bära upp 80 kg ryttare tycker jag låter för mycket. Men det är min åsikt det.
#23 Håller med dig! ^^

Vad tror ni farbröderna som hoppar i dom stora klasserna värger och vad tror ni deras hästar väger? Någon som reagerar?
Ni som är tonåringar ska tänka efter lite för när man går över 18-20 år så ökar man i vikt även om det inte syns på kroppen. Mer muskler, mer benstomme och man blir lite bredare.
Alltså det är jättesvårt att se på någon vad den väger ni som väger 50-60 kg tycker 70-80 låter jättemycket men det är inte så mycket som man kan tro när man är en fågel lätt tonåring.
#25 Så sant Lorita! Och något som många missar är att muskler väger betydligt mer än fett! Något som många missar när det försöker gå ner i vikt och börjar träna. Istället för att gå ner så ökar nålen på vågen… Då är det bättre att ta fram måttbandet och mäta omman tappat cm runt midjan och så…
Hoppsan nu blev det visst lite bantning…
Sorry
Då får jag börja med att tala om att jag väger en bra bit över både 50 och 60 kg och är inte direkt i 15 eller 20 års åldern! Tycker det är märkligt att tro att vuxna inte kan vara av denna åsikt. Och ja, jag vet att muskler väger mer än fett och så vidare.
Farbröderna i de stora klasserna har för övrigt inga små hästar på 400 kg, i alla fall inte om man tänker på dressyr eller hoppning. Om deras stora halvblod på 600kg bär 20% av sin vikt bör de kunna bära ryttare på ca 120 kg och de flesta normalviktiga män väger knappast 120 kg om inte jag missbedömer helt.
Hon som skrev inlägget skrev också att det gäller halvblod och fullblod. Och de halvblod jag har varit i kontakt med väger ca 600 kg. Hilevij skriver att hon väger 77 kg. Med den vikten kan hon utan problem rida tänkta hästar.

om farbrödernas hästar väger 600 kg och gränsen är 12% som nämdes tidigare så är det 72 kg vi pratar om på ryttaren. väger hästen (normalviktig) 800 kg då talar vi om en ryttare 96 kg.
Det finns i så fall nästan inga hästar vuxna män kan rida och varför skulle en ponny orka mindre än en stor häst procentuellt?
Sen behöver man ju inte väga 20% av gästens vikt utan det är frågan om vad man sätter som max. Så väger man 80 kg så är det hästar på 400 kg och uppåt som man ska titta efter.
#27 Jag riktade inte mitts svar till dig utan till alla små tunna flickor som tror att vågen säger allt om vikten. Det blir lite anorexia varning ibland när man talar om vad en häst orkar bära.
Där har du rätt Lorita. Ofta är det t.o.m. tvärtom, att ponnysar ofta bär mer i förhållande till sin storlek.
Sen vill jag bara göra klart för alla att 1kg muskler väger lika mycket som 1 kg fett. Inget annat! Däremot har muskler en högre densitet än fett.
(Vilket väger mest - ett kilo bomull eller ett kilo bly. Den känner ni väl igen!?)
#30 Vad jag menar med vikten på muskler och fett var som en fortsättning på Loritas inlägg att man inte kan se på folk hur mycket de väger. Precis som du skriver Vilket väger mest? bomull eller bly…
Nej visst kan man inte se på folk hur mkt de väger. Alla blir förvånade när jag säger min vikt bara för att jag är smal. Men en häst på 800 kg är ju lagom åt en på 95 kg :) De flesta vuxna män väger ju runt 80-95 med vissa undantag. Det är väl inte konstigare att någon inte kan rida en viss typ av häst pågrund av sin vikt som att än viss perosn inte kan hoppa en viss höjd i höjdhopp pågrund av personen är för kort.

#32 det är var killar som gör lumpen väger
då möter många män som är över tresiffrigt i dag utan att tänka på det.
Får jag också fråga vad ska killen på 100 kg rida när han inte får rida ardenner?
Jag har även hört att tunga hästar (ardenner, nordsvensk och den sortens hästar) inte kan ta tunga ryttare (nu menar jag runt 95 kilos klassen) eftersom de redan har extra vikt själva att bära på… Stämmer det?

#34 det är om dom är överviktiga då får man dra av dom kilon dom väger för mycket så klart 
# 35, okej, jag har aldrig riktigt fått ordning på det där. Det låter ju logiskt. Om det är en välmusklad häst kan den ju givetvis bära mer än en fet häst, även om de väger lika mycket rent viktmässigt.

#36 det är ju samma som för oss, så ponnyn som hela livet burit 40 kg, kan man ju inte helt plötsligt sätta 80 kg på och rida en långtritt med heller
även om den efter träning och uppbyggnad mycket väl kommer att klara det 
Med din längd kan du ju helt klart rida C- och D-ponnyer. Känner du att du väger för mycket så kan du ju välja ponnyer eller hästar av den lite kraftigare modellen - därmed inte sagt att den måsta vara stor, klumpig och stark. En musklad häst, helt enkelt. Sen beror det ju såklart på din balans, har man bra balans och vet vad man gör så är inte längd och vikt något större problem.