Behöver er åsikt!
Hej!
Jag skulle vilja be er om vad ni tycker om en liten sak. Det finns en person hemma hos min pappa där vi har hästarna. Hon börjar rida väldigt hårt med alla hästar och börjar trava och galoppera direkt hon kommer ut. Det hon kallar för form är enligt mig lite för mycket. Hästen har alltid ett väldigt tryck i munnen och halsen är väldigt böjd (Alltså hästen skulle kunna gå i form med mycket mindre böjning på halsen), jag vet vad form menas så ni inte missförstår mig. Och som sagt så börjar hon nästan direkt med dom högsta farterna utan att ens värma upp hästen.
Så nu undrar jag vad ni tycker om detta. Ska man få galoppera iväg fort nästan direkt utanför stallet och dessutom alldeles för hårt utan att hästen ens har fått en chans att mjuka upp sig.
Säg vad ni tycker

Precis som för människor är det viktigt att värma upp muskler och leder innan man sätter ingång med hårt arbete, så ja, hon borde självklart skritta fram först.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Säger som#1. Men hästan kan få problem med benen när den blir äldre. Mitt gammla sto hemma har råkat ut för samma sak som det du pratar om och nu har hon jätte dåliga bakben så hon knappt kan resa sig upp när hon har laggt sig. På vintern kan hon inte ens trava och det är p.g.a hennes förra ägare som började galoppera direkt med henne och värmde inte upp henne och ingen "efter ridning" eller hur man nu ska säga.
Är det tjejens egna hästar?
I så fall - låt henne göra som hon vill, även om det inte är det bästa för hästarna…
Är det Era hästar hon rider på? I så fall, säj ifrån att det inte är okej, ska hon rida så får hon göra det på ett vettigt sätt annars är det bättre att hästarna går i hagen.
För nej, det är inte bra att varken rida hårt från stalldörren eller att rida dem i en extrem form.

#3 Håller med. Det är mycket man kan störa sig på i människors hästhållning och ridning, men om hästen inte direkt far illa så är det bästa att hålla sig utanför.
Även jag säger som #3, men man kan väl ändårekommendera minst 10 minuters fram och avskrittning.

Alltför ofta ser man denna typ av okänsliga samt okunniga så kallat ryttare.
Tyvär är många av dom vuxna.
Så vad ger det för signaler till barn?
Marsvin 4-ever
.
#0 Har du tänkt säga åt personen eller vill du bara få en diskusion?
Du verkar ju ha en bra aning om vilka svar du kommer att få.

Mina hästar skulle aldrig få ridas på det viset. Tycker det är jätteviktigt att man värmer hästen ordentligt innan man börjar trava eller galoppera. Att hästen får den första stunden att på långa tyglar komma igång. Lika viktigt även efter ridturen.
#3 Hon har en egen häst, men han börjar bli gammal och som ni kanske märker så vill hon ha lite fart på hästen och han orkar inte, så hon brukar ta dom andra hästarna i stallet. Tyvärr så tar hon ibland min utan att fråga. Det tycker jag inte om.
#7 Ja jag hade tänkt säga till henne nån gång när jag väl får mod till det eller i så fall säga till en vuxen. Hon är lite egen och gillar inte när folk säger till och bestämmer hur hon ska göra. Men jag får väll "ta tjuren i hornen" och säga ifrån.
Ja, jag hade lite en aning vad ni skulle skriva, men jag ville också veta om ni visste mer om något än jag som jag kunde använda emot henne. Tyvärr så finns det till och med vissa ridskolelärare m.m som säger att detta är ok för hästen…
Tack för allas tips och tankar runt detta. Jag håller helt med er om att hästen måste värmas upp innan man gör något. Nu har jag äntligen tillräckligt med saker som jag kan använda när jag säger till henne. För så här får det inte gå till något mer.
Jag är er evigt tacksam 

Angående att hon rider dina hästar utan att fråga om lov är ju helt oacceptabelt, men tyvärr är det ju så att hon får rida sin egen häst precis som hon vill.

Håller med #10. Jag skulle inte direkt bli glad om nån red min ponny, utan att fråga om lov! Hennes egna häst får hon ju rida hur hon vill tyvärr ju.

fast sedan är det väl ändå så att en häst som går på lösdrift rör sig nästan konstant. den hästen behöver man inte skritta fram på samma sätt?
#0 Jag tycker att du ska ta och prata med henne!
Javisst, det är hennes hästar och så, men jag tycker att du ska försöka göra någonting åt det.
Försök att prata med henne, men var trevlig!
#12 Där kan jag inte hålla med. Lösdriftshästar rör sig väl inte mer än andra hästar i hagen. Lika lite som man tar en häst som stallas in nattetid direkt från hagen och rider utan uppvärmning, lika lite kan man ta en lösdriftshäst. Eller hur tänkte du?
#0 Jag skulle bli fly förbannad om nån tog min häst och red utan att fråga först. Det skulle jag gå på henne om först och främst, så att din häst slipper få ont pga ridning utan uppvärmning iaf!

Håller med #14.
Är faktiskt fullständigt mållös. Hur kan du överhuvudet tagt acceptera att en annan människa tar DIN häst utan att fråga om lov?
Jag hade lätt slitigt ner f*nskapet från min häst om jag kommit på detta förehavande.
Sanslöst att ni överhuvudet taget accepterar hennes beteende både gentemot er samt hästarna?
Hon skulle över huvudet taget inte fått sätta en fot i ett stall innan hon lärt sig RESPEKTERA hästarna samt läst hur RÄTT RIDNING går till.
Marsvin 4-ever
.

#14 nej det är bara något jag har för mig jag har läst här en gång. det var en fråga. =)
Nej, enligt mig så ska man alltid värma upp hästen. Så hon gör ju fel. Men om det är hennes egna hästar så är det inte mycket du kan göra. Är det dina ska du självklart säga ifrån.
Det här med att hon har tagit min häst utan lov är att jag har svårt att säga till henne. Hon är väldigt bestämd och gillar inte när folk bestämmer över henne.
Som tur är så syns det inget på honom än, men jag är orolig för honom. Och tyvärr så börjar detta gå ut över skolan. Jag kan inte sova, jag kan inte konsentrera mig m.m. Jag tror helller inte att hon kommer bry sig när jag säger till.
Jag ska försöka med min pappa imorrn igen så får jag se.

Det finns väl vuxna som har ansvaret i stallet? Som kan tala om för denna människa vilka regler som gäller?
Sen att hon inte gillar att folk bestämmer över henne är väl bara att plocka ur henne?
Förstår att ni yngre kanske har svårt att sätta er emot henne, men som sagt dom vuxna borde ju ta tag i hennes tramserier samt säga ifrån att hon inte skall röra andras hästar.
Marsvin 4-ever
.
#19 Jag försöker säga till min pappa som har stallet, så får jag se vad som händer. Sen kommer snart förhoppningsvis en tränare dit som kanske kan hjälpa mig.
Jag försöker säga att hon måste fråga innan hon tar honom, men sist jag sa det så sa hon att det är ju inte min häst så hon får ta honom (enligt henne). Det stämmer ju egentligen att det inte är min, men han kom hit för min skull så jag ser honom som min.

#20 Det spelar ingen roll, är det inte hennes häst så har hon ingen som helst rätt att bara ta den och rida. Hade jag suttit i din situation hade jag gett henne en rejäl uppläxning och om hon inte slutat hade jag krävt att hon måste flytta. Visst, hon betalar kanske hyra eller så, men kan folk inte sköta sig får de skylla sig själva.
#21 Det är de att hennes mamma är tillsammans med min pappa, så…
Men jag tycker heller inte att hon bara kan ta honom i alla fall.
Kan du eller vem som helst av er ge mig tips på vad jag ska säga? Jag testade ju med att säga att hästen får ont, men då sa hon att han har inte ont han trivs ju. Så jag behöver något annat. Hon sa också att det beror på hur man ser det, alltså om man ser det som att det inte sliter på hästen så gör det inte de. Hur hon tänker vet jag inte, men.
Hon hade frågat om hon fick låna honom i söndags, då sa jag att hon fick men ni vill inte veta vad jag såg 

Hur kan hon ta din och andras hästar utan att fråga? Och dessutom rida dom hänsynslöst?! Sparka ut henne.

#22 Jag tycker du borde prata med din pappa och kanske även hennes mamma? Försöka prata och förklara varför du vill att hon ska sluta hålla på såhär? Hennes mamma borde (hoppas jag) ha mer vett än henne?

Jag skulle bli totalt galen om nån tog min häst utan att fråga om lov!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hur menar du att det är din häst, men ändå inte?
Att tvinga fram en falsk form och sätta full fart direkt utanför stallet är självklart dåligt för hästen. Speciellt om man sen håller full fart hela ridturen och ställer in hästen ångandes i boxen..
Däremot tycker jag att det är helt ok att trava lungt ganska så omedelbart, om hästen kan trava lugnt och avspänt utan hårda händer eller stjärnkikarfasoner. Trav är också en uppvärmning. Och ska man jämföra äpplen med päron så kan ju människor utan problem ta en liten jogg utan uppvärmning, och vildhästar värmer inte precis upp innan de sätter av vid fara. Nu har ju ridhästen en extra tyngd på ryggen som sliter mer, men så länge hästen är avspänd, inte jagar upp sig eller rusar på så ser jag faktiskt inget fel med att trava som uppvärmning. Gör så själv ibland; skrittar kanske hundra meter sen töltar jag på långsamt med hängande tygel en kort stund om han känns lugn och fin, inte drar upp huvet och rusar eller börjar smygöka farten, för att värma upp. Men inget ''fullt ös medvetslös'' då.. har kanske galopperat några få gånger men absolut inte som regel och inte i full fart. Fast bara det har definitivt varit på gränsen till för mycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag kan förvisso lägga in en galopp på ett tidigt stadium av ridturen, men absolut inte direkt från stallbacken. 
Viktigt är ju att den galoppen går i ett lugnt samlat tempo.
Marsvin 4-ever
.
#24 tyvärr så har inte hennes mamma så mycket erfarenhet. Visst hon har ridit i flera år, men dom tänker ungefär lika. Hon säger att hon inte ska galoppera snabbt direkt, men.
#26 Det är ju min pappa som äger honom, så egentligen kan jag inte säga att det är min. Men han tog hem honom för min skull. I alla fall den första tiden. Nu verkar det som att han tog hem honom för hennes skull (tjejen jag berättar om)
#27 Det skulle jag nog kunna hålla med om att man får trava lite smått. Och som tur är så börjar hon bli bättre på att få honomi rätt form nu, men hon är fortfarande väldigt hård i handen. Och min häst är tränad så att om han går i rätt form så ska man släppa efter lite i tygeln som beröm, för han går sen så ända tills man släpper efter helt. Så nu ser han lite förvirrad ut och han bråkar med henne så hon spänner händerna ännu mer. I söndags till exempel när hon red så var hon hård ända från första början och hon höll på med honom väldigt mycket så han blev helt galen då tog hon ju tag ännu mer.
#29. Om det är din pappas häst och han gav den till dig så är det ju typ av din häst. Men om hon då säger att du inte kan bestämma så kan du säga till henne att hon måste fråga din pappa om hon får rida. Säg till henne på skarpen att så som hon rider kommer ge hästen skador senare i livet när den börjar bli gammal. Det är helt sjukt att hon gör så. Sunt förnufft? Vet hon inget sånt? Vore jag som dig hade jag blivit skogstokig!
Jag börjar se framsteg på henne nu. Lite i alla fall. I alla fall när jag är där och ser på. Hon börjar också fråga mig om hon får rida så jag får väll hoppas att de håller i sig de här och att hon låter mig sköta min egen häst. Hon är fortfarande otroligt hård i handen och hästarna som hon rider blir helt galna, men tyvärr kan jag ju inte göra något åt dom andra hästarna (som ni säger). Jag tycker synd om dom, men eftersom dom inte ä mina så…

Om jag ska säga min mening så låter det som om hon är rädd för hästar och att hon är hård mot dem kommer straffa henne en dag då nån av hästarna blir less och snör av henne.
Har hon otur kna hon skada sig och har hon tur så händer inget… Egetnlgien är det stallägarens rätt att se till att alla hästarna mår bra och blir väl omhändertagna om inte kan dem bli anmälda.:)
Du får nog hoppas att nån av hästarna snart säger ifrån.

Hade ja vart i dina kläder så hade ja gett f*n i om hennes mamma och min (din) pappa vart ihop ja hade slått ner henne hon hade inte fått vara i närheten av stallet förrän hon fått vett i skallen!! aldrig i livet att hon ens hade fått peta på min häst aldirg sen hennes häst kan du ju inte göra nåt åt men du bestämmer över din häst!
Den där tjejen behöver läxas upp REJÄLT! usch få din pappa att fatta va hon håller på med och att de skadar hästarna! de är inte lätt men själv fegheten och stå på dig annars kommer ingenting att hända
#32 Tyvärr tror jag inte att hon är ett dugg rädd för hästar utan hon gör de helt med mening. Hon säger att han inte går fint om hon inte är hård mot honom och visar vem som bestämmer 
#33 Ja tyvärr, men de börjar bli bättre. Hon börjar acceptera att de ä min och att hon måste fråga om lov först.
#34 Hon har väll blivit lite bortskämd m.m. eftersom hon är ensam barnet och det kan lätt bli så då (kan bli) och så nu när hon kommer till en ny familj med många barn och sånt när hon inte är van att dela med sig så… äh jag vet. Men slå henne tänker jag aldrig att göra, jag får försöka komma åt henne med hjälp av ord och känslor. Om nu de går.
Men de ä en till sak som stör mig nått så *** och de ä att hon äger en häst, men hon hjälper inte till ett dugg att sköta om, mocka m.m. Jag lovar, ni vill inte veta vad hon säger när man undrar om hon inte kan hjälpa till 

35# ja mena inte regelrätt att du skulle slå henne bara ett uttryck…., fatta ja rätt hjälper hon inte till i stallet? mocka, sköta om, mat o.s.v. gör hon inte de elr fatta ja fel?
#36 ok jag tänkte väll :), lite smått trött efter denna dag :D
Nej du fattade inte fel. Hon hjälper inte till ett dugg :( På helgerna tar jag alltid mockningen, fodringen, skötseln m.m eftersom jag inte kan det på morgonen när jag ska till skolan, men inte hon. Det enda hon gör är att rida ut. Och om hon rider barbacka så tar hon på tränset i hagen, hoppar på, när hon kommer hem så tar hon in hästen direkt in i hagen utan att ryckta eller nått. Lathet gör mig förbannad

#37 Tycker ni skall ha en diskussion hela familjen om förhållningsregler gällande hästarna.
Både gällande ridningen samt att det faktiskt ingår mer att sköta i ett stall än att bara rida.
Marsvin 4-ever
.
Gaah, jag fattar verkligen din situation med den här tjejen. Känner hur frustrerande det är.
Min pappa är omgift och på köpet fick vi en liten snorunge som är hemskt bortskämd och vet inte vad "dela med sig" är för något. Allt är mitt, mitt, mitt. Men vi ska alltid låna ut saker till henne, annars blir det tråkiga konsekvenser.
Hon hjälper aldrig till hemma, aldrig nånsin.
Och hon och hennes mamma verkar ha egna regler vad gäller vår "familj", ett pyttemini-exempel är att pappa har foton på dem i plånboken, men har hon (tjejens mamma) det? - Skulle aldrig komma på fråga.
Det är som för dig, man kan inte prata med henne om nånting, för då går hon till sin mamma och grinar (och överdriver alltid, såklart) och vart hamnar skiten till slut? Jo, på mig. Fast det alltid är hon som gör fel.
Detta handlade visserligen inte om hästar och stall, utan mer om familjeförhållanden. Även om våra situationer inte är helt identiska så förstår jag hur det är för dig. Uscha.
Hade någon tagit min häst utan lov så hade hon åkt ut ur stallet med buller och bång!!!
Vad hon gör med sin egna häst är lite svårare att göra något åt direkt, förutom att man på ett diplomatiskt sätt försöker förklara att det on gör är fel och att hon skadar sin häst i längden.
#39 mm de ä jobbigt med såna personer :(
#40 jag försöker så gott jag kan, men det hjälper inte så mycket…