Svenskt ridvarmblod?!
vad jag vet så står det varmblod i ett halvblod`s pass redan. så jag tror redan de heter det 
#1 Jasså, står det bara varmblod?

ASVH - Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen
#3 stämmer bra det! och hästarna ska kallas
Svensk varmblodig ridhäst
I hela övriga världen heter det vi kallar halvblod warmblood och utomlandfs heter våra halvblod Swedish Warmblood så det är helt enkelt bara en naturlig utveckling av det!
visste om ovansående, emn kom å tänka på en sak, vad heter då varmblodet? alltså travaren?
och, om man tittar på hästar utomlands, hur vet man skillnaden på om hästen är travhäst elelr ridhäst? alltså det kan ju vara en häst som ska ridas men är travare eg? haha jobbigt
#5 Varmblodig travhäst heter vad den alltid hetat: Varmblodig travhäst. Slanget "varmblod" måste man helt enkelt sluta med, vilket är bra eftersom det blir rättså inkorrekt att säga…
Utomlands heter inte Varmblodiga travhästar Warmblod, utan på engelska är en varmblodig travhäst en Standradbreed, Russian trotter osv…
/V
#2 nej, nu såg jag i kompisens pass att det stod
Svensk varmblodig ridhäst inte bara varmblodig ridhäst som jag trodde, det står Varmblodig travare på Kalles pass så lite skillnad är det iallafall.

Travarna heter varmblodig travare, vet inte vad det blir utomlands… bra men svår fråga =)

hehe oj, va sen ajg va, lika bra det när andra hade bättre svar =)
#6 ok!
#6 ok!
Men kommer ni fortfarande säga halvblod eller tänker ni vara duktiga o använda det nya? 
Jag kommer förmodligen fortfarande säga halvblod ^^' ser inget negativt i det, men jag förstår ju varför de vill byta…..
#12 Jag säger redan varmblod åt varmblodshästar (så som gruppen Varmblod ;)).

Inte nog med att jag har svårt att reda ut begreppen om varmblod, halvblod o kallblod. Nu ska de alltså förvirra en redan virrig hjärna ännu mer!!! Tack för det!

Jag kmr fortfarande säga Halvblod :)

kommer fortfarande att säga hbl i vardagliga sammanhang i alla fall (beror lite på vem man prtat med förståss)

Lite roligt detta…eller kanske ironiskt är ett bättre ord…tänk alla som har fina halvblod de köpt för samma pengar som en ny bil och som inte kan se värdet i andra raser (läs varmblod/travare) och så kommer deras kusar bli benämnda som VARMBLOD *skratt*
Aj vilken törn för egot när de blir förfrågade om vilken ras denne har på sin häst…tror ni denne kommer säga varmblod då ;o) *skratt*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ha, ha ja min hovslagare har jättekul åt detta. Han sa att han undrar vad alla som har dyra halvblod ska kalla sina hästar nu. Då får jag reta dom och säga varmblod hehe säger han.

har de inte hetat det redan innan?
men annars kanske det är för att man skulle förväxla till exempel ett danskt varmblod med en travare när det eg. är danska "motsvarigheten" till vårt svenska halvblod.

Kommer fortf att säga varmblood om varmblodig travare, travarna finns faktiskt oxå i två varianter varmblod o kallblod. Så tycker inte att man ska säga travare om dom speciellt inte dom som rids.

*fniss*
jani, dom dyra varmblodens dagar är räknade :) nu är halvbloden nedgraderade till varmblod :)
Inte mig emot, en ridtravare som aldrig gått på banan är lika mycket halvblod som någon annan, dvs varmblod.
och tekniskt sett så är ju alla hästar varmblodiga, även kallblod (inte har väl dom minusgradigt blod heller :D)
Kallblod, varmblod och fulllbod är ju dom vanliga kategorierna.
Fullblod, engleska, arabiska och andra superädla raser
Varmblod, travare och halvblod och korsningar däremellan
Kallblod, brukshästar och grövre ponnyer/hästar som itne är lika ädla i typen….
Så nån ordning blir det väl i slutändan ändå?
#23 De vanliga grupperna är annars Varmblod, Ponnyer och Varmblod.
Jag skulle dock bara säga att det finns två grupper; varmblod och kallblod. Ponnyer delar jag då in i vamblodiga ponnyer så som ridponnyer och kallblodiga ponnyer så som connemaror och shetlandsponnyer.
Fullblod & quater, halvblod och varmblodstravare tillhör alla varmblods-gruppen.

#18,19 *ASGARV* ja det har ni baske mig rätt i…

#22 Jag kan försäkra dig om att det var inte så det menades, att den vbl travaren skulle vara mindre värd :o)
Läs inlägget igen så ser du säkert vad som menas ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

dom flesta travare burkar heta amrikans varmboldig travare!

#27 absolut inte, det finns franska och ryska travare oxå. orlovtravarna är inte lika vanliga som de amerikanska och franska dock.

Och så finns det sådana som min som är lite av varje. Typ 1/4 fransk, resten amerikansk. Travare, alltså.
Travarna heter Amrikansk, Fransk, Orlov, Svensk osv efter vilken stambok de är reggade i, liksom alla halvblodshästar.
Sedan talar man om på de Svensk-reggade om hur mkt olika "blod" de är i dem, hälften orlov hälften amrikanskt osv, eftersom de är olika linjer…

#29 det finns inga svenska varmblod. de är antingen amerikanska, franska eller orlov, eller en mix. det står svensk varmblodig travhäst i passen, det står säkert dansk varmblodig travhäst i danska hästars pass.
däremot så är det som du skriver i andra stycket. olika mixar av blod. hur många procent amerikansk en häst är tex.
på pappas häst ser man att han har 10,67 % franskt blod och resten amerikanskt.
#30 Var nog till mig ;)
Har de en egen stambok (vilket de har?) är de en egen ras.

vart läggs welshponny sek B in? funderat ett tag på det
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#32 *fniss* ja det var det. jo det är klart att de har en egen stambok - den finns i mååånga band. men hästen är dock ändå av amerikanskt, franskt eller ryskt blod. det finns inget svenskt blod. det var det jag ville ha fram
Ah, men det trodde jag var självklart :P Det som är det närmsta svenskt är en korsning mellan de tre som urpsrungligen finns.

Jag är helt förvirrad… så halvbloden i mitt stall kommer BLI varmblod? Varför det? :P förstår ingenting nu….
De ÄR redan varmblodiga hästar och har alltid varit!
Skillnaden är att man går ifrån att kalla dem för halvblod och går över till det som de alltid varit, nämligen varmblodiga ridhästar. Avelsföreningen heter justAvelsföreningen för den svenska varmblodiga hästen, förkortat ASVH. Utomlands heter hästarna Swedish Warmblood. Översätter man halvblod rakt av så blir det ju halfbred, vilket inte är riktigt samma sak…
ASVT = Avelsföreningen för svenska varmblodiga Travhästen, så kan du ju jämföra…

#31 Bra sida! Den hade jag glömt. Hade alltså räknat rätt så bra på min tjej…