Neeeeej! min älskling är halt!
Ikväll när jag skulle ta in min skrutt så stod han inte vid grinden som vanligt utan jag fick gå långt in i hagen och hämta honom. När jag skulle leda honom så vägrade han gå, jag trodde först att han bara "dummade" sig men när han började röra på sig så hoppade han typ på tre ben, stödde knappt alls på vänster fram. Efter mycket om och men kom vi iallafall in i stallet, han känns inte varm eller svullen någonstans på benet och reagerar inte för tryck på benet eller när man böjer det. Han har ingenting i hoven och det syns inga skador på den heller. Usch vad orolig jag är! Det får inte bli något fel på min prins, å jag vill deffinitivt inta att han ska ha ont. Stackars kraken. Jag lindade benet med padd och fleecelinda som jag tänkte ska få sitta över natten och är han inte bättre imorgon så ringer jag veterinären. Vad tycker ni? Ska jag låta honom ha benet lindat och är den något annat jag kan göra för att hjälpa honom?

jag kan inte svara på frågan.jag hade ringt veterinären imorgon.
Det sitter inte högre upp då, i ryggen eller bogen? Se till att han har ett varmt täcke på sig å ring veterinären så fort du kan.
Korrekt lindat stallbandage skadar inte i det här läget, så linda hellre för mkt än för lite…
Är inte så mkt du som hästägare kan göra, låta hon stå, sjukhage där han inte kan bli runtchasad och måste gå tills vetrinären kommit eller boxarest förstås.
Annars är det bara att ta ut vet och som får kolla vad som är fel…

Jag måste säga att jag har haft tur med mina hästar. På 15 år så har de varit halta 2 gånger. Första gången var efter att hovslagaren varit i farten (han kommer inte i närheten av min häst nuför tiden, men det är en annan historia) och andra gången var då han var utlånad på foder då jag väntade barn.
Nackdelen är att jag är helt nollställd vad gäller hältor. Kan inget…
#4 Känner igen mig i det du skriver, jag är också helt nollställd på hältfronten. Har haft min pojke i 10 år och han har aldrig varit halt tidigare. Kanske just därför jag blir hypernervös och vettskrämd för att han haltar.
Det kan ju vara så att han halkat och sträckt sig eller något, eller trampat snett. Hoppas att han är bättre imorgon annars blir det farbror doktorn för honom.
Säger som …. en korrekt lindat stallbandage skadar inte. Hade han puls eller var varm i hoven? Han kan ju ha trampat på en sten det syns ju inte. Annars är det inte mycket du kan göra mer än att avakta tills imorgon och ta ställning då.

har inte läst inläggen ifall nån sagt nåt och det framgick inte i ditt inlägg om du bara lindat själva benet han är halt på? men iaf, du bör linda det högra frambenet oxå ifall du inte redan gjrt det
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7 Jodå, han är lindad på båda frambenen.

Om han var så pass halt att han knappt kan stödja på benet hade jag tagit ut veterinär på en gång. Om jag nu förstod det hela rätt

Japp ut med veterinären bums. Efter som det inte syns något kan han ha fått en fraktur. Vet av egna erfarenheter. Hoppas allt löser sig!
Tack för alla svar!
Idag var han iallafall mycke bättre tack och lov! han gick nästintill normalt. Jag ringde iallafall vet. för säkerhets skull och han kunde inte hitta något fel, troligtvis en sträckning/stukning om han har busat i hagen. Blev rekommenderad stallbandage och boxvila å sen ska jag höra av mig igen imorn och rapportera läget.
Skönt iallafall att han är bättre, bara att hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu.

Så bra!!! :)