Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2543 ggr
S-Aurora
0

Sår som läker sakta...Veterinär?

Min ena häst fastnade i en lina med benet och slet till så att ganska mycket hud "slets" loss, alldeles ovanför hoven.  Det var på ett ganska stort område och det har läkt bra, men har väl inte läkt helt färdigt än, och det såg inte så farligt ut just då, mest bara att det var väldigt rött. Det här var ca 2 veckor sen och hon går fortfarande väldigt stelt. Beror det på sårskorpan eller borde jag ta ut veterinär så att det inte är något allvarligare?

Anna
0

Har du inte låtit en veterinär titta på det alls? Jag skulle absolut ringa och höra!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

S-Aurora
0

Jo men då sa de bara att jag skulle smörja som vanligt och hålla rent.

Tin-Tin74
0

Vad jag gjorde när min ena häst fick ett sår som inte ville läka var att lägga ett "socker bandage" OBS! huskur!!!

Du tar vanlig gaslinda eller kompress av gasväv och slår in vanligt strösocker i sedan när du har tvättat och gjort rent såret så lägger du på sockerkompressen och lindar om ett bandage så det sitter. Och låter det sitta över natten. På morgonen smörjer du såret med vanlig honung efter att du gjort såret rent, innan hästen får gå ut i hagen. Strösockret drar åt sig sårvätskan och honungen har naturlig antibiotika i sig. När såret inte vätskar sig längre, smörjer du med honung både morgon och kväll.

Som sagt detta är en huskur av naturens egna förråd och det är valfritt att testa.

Min häst hade ett sår som vätskade sig och läkte dåligt trots veterinär. Jag fick tipset av en pensionerad veterinär som jobbat på Täby och såret läkte på nolltid. Blev inte ens ett ärr efter.

sus-sharon
0

#3 vilket supertips! gamla huskurer är inte att förakta..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tin-Tin74
0

#4 Tack! Det tog emot lite att skriva den men sen vet jag ju att den funkar eftersom jag har testat det själv många gånger. Har nu mera alltid en burk honung i stallapoteket… Nackdelen är ju att flugor gillar det, men det brukar jag lösa med lite Skillingarydsalva runt om honungen.