Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1402 ggr
Fiona
0

Proteintillskott i form av soja

Jag har hört att man kan ge hästar soja (soya?) om dom behöver ha i sig proteiner. Men hur ofta & hur mycket? Och är dte vanlig matlagningssoja? Det ska vara till en arabvalack på 14 år.

Tack på förhand!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Alex
0

Det är inte vanlig soja, utan sojamjöl speciellt framtagen för hästar. Finns väl i pelletsform samt krossad vad jag vet, alltså inte flytande. Du köper det där du köper hästfoder alltså. Hur mycket beror ju på hur mycket hästen behöver, men man bör inte ge för mycket. 100 g soja/100 kg häst är vad jag hört är absolut max.

Finns hästar som inte tål sojan, inte ovanligt att de får gallor. Så håll koll på hästen och öka försiktigt när du börjar ge.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Vi ger soja till ett par av våra ponnier. Det vi ger är i mjölform.

De som behöver sojatillskott får ca 1 dl morgon och ca 1 dl kväll, varje dag året runt. Mängden beror ju på hästens behov av extra proteiner, så den varierar ju från häst till häst.

Finns som Alex sa hästar som inte tål det, så när du börjar ge det så måste du vara uppmärksam på om hästen reagerar.