Ändra på bomvidden ?
Lisette har lånat en Stubben och den ligger bra på Merry, men är inte skön för ryttarens rumpa, jag har oxå en Stubben och den är skön att sitta i men ligger an lite för hårt på Merrys bogblad
Nu undrar jag om någon vet om det går att ändra bomvidden på en sadel.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag är tveksam till om det går på de sadlarna. Och kan tänka mig att det kostar en del, om det går. Men ring en sadelmakare och kolla annars, om det inte finns nån annan här som kan komma med ett säkert svar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
På Stübben kan man inte ändra bomvidden, om det inte har kommit något alldelles nyligen som jag missat.
Vissa sadlar går att ändra, de flesta inte. Jag tror att Stübben faller under det senare alternativet, Vet att Kieffer går att "värma om" till önskad vidd och Passier skickar man ner till fabriken i Hannover så fixar de bomvidd och balanserar om sadeln.

Prestige kan man även värma om bommen på :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vad jag vet kan man bara ändra bomvidd på syntetsadlar men inte på lädersadlar.
OM man nu skulle ändra en lädersadel så borde man bli tvungen att lämna in den till en sadelmakare. Och frågan är ju då om det inte blir billigare trotts allt att köpa en ny (ev bättre beg) sadel.
#7 - det har inte alls med läder/syntet att göra utan beror på bommens konstruktion.
Det du tänker på är sadlar med utbytbara koppjärn och visst, det kanske funkar i vissa fall. Fast eftersom det påverkar sadelns balans och undersida (den blir mer "rund" undertill ju vidare bommen är) så är byte av koppjärn egentligen ingen bra metod. Utan det är just att förändra sadeln hos sadelmakare man bör göra OM man ska göra något.
Jag har haft min Passiersadel nere hos fabriken i Hannover och fått bommen vidare, är supernöjd med det. Sadeln jag har kostar över 20.000 att köpa ny idag och att då i stället lägga 2-3.000 på att ändra bommen så att den passar hästen är en bra investering.
Jag har själv sökt efter en sadel med extravid bom i över ett år, tro mig, det är inte så enkelt att hitta en annan sadel…
Okej! Tack Anna för förklaringen! 
Jag var som sagt lite osäker på hur det va´. Sen trodde jag att det skulle vara betydligt dyrare att lämna in och ändra. Det är ju inte dyrare än att stoppa om sadeln då
Med min nya kunskap så hade jag också lämnat in den befintliga sadeln…