Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8424 ggr
tessa
0

olika graders hälta..?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad innebär "engradig hälta" egentligen? Veterinären gjorde böjprov på Yrla förra fredagen för att kolla upp den skada hon fick på höften för ca en månad sedan, då hon hade lite för bråttom ur sin box en morgon. Detta gav henne ett rätt stort, ytligt står på höger sida, och hon ömmade rejält då man röde henne där. Det har gradvis blivit bättre men inte helt bra. vetten trodde först att det var vänster bak hon hade ont i, efter vad han såg men då han såg henne springa hade hon tydligen "uppfunnit" en egen höftrörelse för att skona sin höger sida. När han tryckte hårt mot höftknölen, vände hon sig snabbt om och kickade mot honom Generad

Trolig "diagnos": Yrla har en inflammation i/kring höftknölen och att "behandlingen" består av skrittning ca en månad framöver. är det inte bra då, får man göra en utredning. Men hältan var väldigt liten, enligt honom en grad. Förstår att detta är lite men vad innebär egentligen en grad?

Jag frågade om det var bra att använda liniment, vilket jag fick ja som svar på då det ökar blodcirkulationen och läkningen. men någonstans (minns inte var) har jag läst att en inflammation kan sprida sig/förvärras om man använder liniment? eller var det infektion..? hm, någon som vet, känner att jag bara snurrar till allt Fundersam

Nu skrittar jag henne regelbundet, hon är något varmare i höger hov, jämfört med vänstra men denna värme MINSKAR efter motion =hovarna mer jämnvarma). - Är detta bra eller dåligt tro?

Hoppas någon orkar och vill svara på mina virriga funderingar..

Mvh Tessan

Luthien89
0

Det finns 1,2,3,4,5 graders hälta och 5 då är hästen blockhalt, om den har 5 graders hälta då finns det inte så mkt att göra, då är den så halt som den kan bli typ. Så 1 grad är välidgt lite.

Jag har aldrig hört att liniment får inflamtionen att sprida sig vidare?! Jag hade använt liniment och lindat benen på henne..

Lyrik
0

Min Lyrik var 5 gradig halt i trav när han hade sin griffelbensfraktur hb . Men sprang ändå med spetsade öron.

1111
0

Infektioner jag sprida sig, inte inflammationer, så linimentet sprider inte ditt problem. Eftersom inflammationen sitter på insidan? Ej öppet sår? Så varma täcken och massera och linimenta för att få igång blodcirkulationen om du vill hjälpa till lite extra.

Grader på hältor handlar om hur halt hästen är. Vid 1,5-2 grader tror jag det är man brukar kunna se att hästen är halt, vid 0,5-1 grader så brukar man inte kunna se det.
En 1-gradig hälta är inte så kraftig som din vet. sa.

OT: Yrla låter som ett islandshästnamn, men hästen på bilden såg inte så islänning-aktig ut, är det en islänning?

emsems
0

5 gradig hälta är dom dom säger, att den är blockhalt. hästen vill inte stödja på benet.

tessa
0

Tack för era svar! Så engradig hälta är inget att hetsa upp sig över utan kan förhoppningsvis läka av själv självt inom rimlig tid..?!

jag har helt enkelt rört ihop inflammationer med infektioner, det låter juv ettigt att det är infektioner som sprider sig så då ska jag fortsätta med linimentet. Om jag ska linda benen, ska jag linda alla fyra då eller bara bakbenen för bra effekt? Är urkass på att linda men nu är det väl hög tid att lära sig! =)

#3: Jag har det senaste inte kunnat se om Yrla haltar eller inte, bara uppfattat henne som lite mer eller mindre stel ibland. Däremot har jag känt då jag har ridit att hon känts klnepig. detta var innan vetten kom, har för mig - vill gärna tro iaf att hon nu är på god bättringsväg..

Yrla är en varmblodig travare. - fast är en minst lika duktig ridhäst som hon är en "dålig" tävlingstravare" =) Det är jag själv som döpt henne till Yrla, hade faktiskt mage att kalla henne något annat än vad de tidigare ägarna kallat henne. Har döpt henne efter "Ebba & Didrik" =) Hon är min "Yrla Myrvla Virvelvind! Räcka ut tungan Fast blir snart galen av att alla i stallet uttalar hennes namn fel: "Yyyrla istället för Yrla! Skrattande

tessa
0

hmm.. men vad tror ni om detta att hon är varmare i höger hov INNAN skrittning, men mer jämnvarm i hovarna efteråt?

Vad beror detta på och är dett ett gott eller dåligt tecken?

Mvh Tessan

1111
0

Att hon är varm i höger innan ridning tyder på att något är fel i den hoven och den försöker läka och blir varm därför. Att hon blir jämnvarm när hon rört på sig och fått igång blodcirkulationen lite mer är bra.

Linda alltid jämnt om du kan (bb alltså inte bara ett ben eller ro) när du lindar för att värma benen.

tessa
0

#7: menar du fel på just hoven eller kan det likaväl kan vara i benet? Är nämligen rädd för strålröta också *hypokondriker med mina djur* och ska be hovslagaren som kommer imorgon att kika på hennes hovisar. Ska passa på att be honom känna på hoven och se vad han säger om det hela.

jag vågar ju inte ha lindor i hagen förstås men är det bra att hon har lindor övrig tid? har tyvärr ingen möjlighet till att ha stallbandage och sådant över natten, då stallägarna inte tar bort sådant på morgonen - tyvärr.

1111
0

Är detsamma i både ben och hov. Varm på häst som står betyder att den försöker läka sig och jämn varm efter är bra.

Spelar ingen större roll om det är dagtid eller nattid som du hjälper hästens ben att hålla värmen. Bästa är förstås att ha det så gott som alltid med bara kortare stunder luftning till och från…