Ponny över 150 cm? :S
Jag kikade in på wikipeida och sökte på "ponny" för skojs skull. Reagerade dock på en mening;
"En ponny kan även maxas upp till 150 cm och ändå tillhöra D-ponnykategorin i vissa undantagsfall."
Jag förstår faktist inte riktigt vad dom menar..?

wikipedia är ju egentligen ingen tillförlitlig källa eftersom kalle kallesson kan gå in på sidan och skriva vad som helst.
Är det inte om du vill tävla din ponny som stor häst?
/Elin
#2 Jag fattade det också så, man kan mäta ner små stora hästar till ponnyer. Min kompis har en arabvalack som är över 150 men de har mätt ner honom till ponny.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Man kan inte "mäta ner" hästar till ponny för att få tävla dem som ponny. Fler kontrollmätningar kommer att göras på tävlingar. Mätmän som gör felaktiga mätningar kommer inte att få fortsätta som mätmän. Det kommer att bli strängare på den punkten fr.o.m i år.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

När en ponny mäts på en tävlingsplats får den vara 150 cm, anledningen är att man menar på att ponnyn är lite mer spänd än på hemmaplan i stallet..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#5. Sant, men det skall beordras kontrollmätning i hemmiljö i sådana fall. Ofta klarar de då gränsen.
www.vikingponnycenter.se

läste nån artikel där dom testat att mäta samma ponnyer i olika miljöer och vid olika tillfällen. det skiljde 6 cm på samma ponny vid de olika mätningarna! så hur ska man veta egentligen vilken som är den rätta höjden? en ponny som visar sig vara 152 på tävling kanske är 146 på hemmaplan efter en ridtur?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
På vissa högre tävlingar är det väl tillåtet om hästen är några cm över måttet med skor?
Har läst det någonstans.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Man får dra av 1cm för skorna hur slitna de än är. Så om man sätter på en 2mm tjock sko får man ändå dra av 1 cm.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#8 ja till 151 cm med skor tror jag det är (?)
men säg att en 148 cm hög ponny spänner sig och blir 154 på tävlingsplatsen? vad gör man liksom
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag läste någonstans att ponnyn inte får vara mer än 2 cm över måttet.
#2 Nej, inte det tror jag inte. Beroende på hur stor jag blir osv, finns chansen att jag tar upp henne som storhäst.
Jag förstår ju vad sjävla citatet innebär, men vad "ett undantagsfall" skall innebära, fattar jag inte? Man kanske syftar nedmätta storhästar.. "/

Är hästen skodd får man dra av skons tjocklek. Man mäter skon med skjutmått.
Visst kan höjden variera mellan olika mätningar. Hästens framparti är ju "upphängt" i muskler och senor och detta kan ju påverka höjden i olika situationer. Därför görs de gilltiga kontrollmätningarna på hemmaplan i lugn och avslappnad miljö.
www.vikingponnycenter.se
Trodde inte att man kunde äta ner hästar… Är hästen 148 så är det en ponny. är den 148,5 så är det en liten stor häst, har jag trott. Hur ska man få reda på vad som är rätt?

#9 Nej, mätmannen ska mäta hur tjocka skorna är och dra av den tjockleken.
Det finns inga ponnyer på 150, eller B-ponny på 1.31 eller C-ponny på 1.41.
Jag mår illa när jag hör hur folk behandlar sina hästar för att få dom under ett visst mått…
Visst kan man förstå att man vill ha sin häst på 150 att bli mindre och klassa den som ponny. Men vore det inte enklare att komma ifrån fusket med att införa kat E som det skrevs om i en annan tråd? På så vis behålls ju marknadsvärdet på en övervuxen Connemara och lika så en liten ridhäst.
På tävling när kontrollmätning sker så får hästen 4 cm till godo eftersom den kan vara lite spänd osv.

Jag tycker att det öht är sjukt att man ens kan tänka tanken på att mäta ner sin häst till ponny, jag kan förstå om hästen är 149 och du tävlar på en hög nivå då prissumman kan gå från 150 000 till knappa 30 000 bara pga den centimetern. Men annars är det rent fusk likställt med doping eftersom att det är något som förbättrar prestationen.
Sedan att man som hästmänniska kan verka ner hovarna så att de börjar blöda, inte ge mat på flera dar eller lägga på fem-tio täcken så att hästen sjunker ihop är rent djurplågeri, att påstå något annat är att blunda för verkligheten och sitt beteende.

#13 o 15. Ok då har det ändrats, det är ju ett par år sen jag mätte mina ponnysar men då var det så.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag blir lite förvirras här… Jag har aldrig ridit ponny i tävlingssammanhang så jag har ingen direkt koll så sätt. Mne när jag red ponny för en massa år sedan så har jag för mig vi pratade om att ponnygränsen gick på 147cm. Har det ändrats?? (tänker på att ni pratar om 150cm här i tråden)
Medarbetare på westernridning.ifokus
de vissa göt på mätningar är att de rider hästen så pass hårt att den "sjunker" och blir mindre och df klassas som mindre

#21 det finns betydligt värre saker man kan göra än att rida hästen hårt för att få den mindre 
#20 Som jag sa; en ponny får max vara 148 cm vid en mätning hemma men på tävling om kontrollmätning sker så får den 4 cm till godo och får alltså vara 152 cm men fortfarande räknas som ponny. Detta p.g.a att många hästar blåser upp sig på tävling och "blir större".
#22 ja tycker det är fusk att man försöker "krympa" hästen för sin egen vinning :(
i ett stall som ja jobbade i innan, va deras "D"-"ponny" 154cm hög. han hade longerats i 2 timmar och stått utan varren i en och en hal dag för att kunna bli ner mätt, och utan skor.
hämskt
han vinner nästan allt, inte konstigt då han med lätthet hoppar 150.
hon har tävlat många år med honom. och ja tyckte han va enorm. min lilla granda ja har nu som e 152, e jätte liten jämt emot honom..
När man mäter ner sina D-ponnys borde det räknas som doping. Det är ju faktiskt lika mycket fusk.

Nedmätningar är sjukt! Just därför tycker jag att man skall inskaffa E-klass. Det skulle få ner nedmätningar av D-ponnys väligt mkt.
Jag vet en som verkade ner sin shettis för att denne skulle få tillhöra A-ponnykat. SJUKT!
Har också hört att man kan rida hästarna hårt på hårt underlag för att få dom att bli några centimeter mindre.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Det är ju helt sjukt, jag tror att Dite är tänkt som en D-ponny egentligen men blev för stor ;) Hon är nog 153 ungefär :) Miniminihäst :D
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Är det någon som har koll på måtten för E-ponny på kontinenten?
Det borde ju vara en idé att satsa på att införa samma här i Sverige. Kan man inte skriva en motion till Svenska Ridsport Förbundet precis som man gör innom politiken? Det verkar ju som att de flesta är för E-ponny så varför inte införa det?

Tror ni verkligen att en e-klass hjälper? folk ska ju mäta ner sina små c till b och små d till c osv.
Har man E-ponny ute i europa borde man ha det i Sverige också tycker jag.
Visst kommer det alltid att finnas de som vill mäta ner sina hästar. Men skillnaden bland "stora hästar" skulle ju bli mer rättvis om det fanns en kat E.

Ja iallafall i hoppning.
Tror att en E-klass skulle hjälpa ganska mkt; man skulle få upp de små stora hästarna i värde och nermätningen av för stora D-ponnyer skulle minska. Det skulle fortfarande finnas, det går inte att komma ifrån, men folk skulle inte behöva vara så "rädda" för att deras ponnyer blir stora hästar. På ett sätt kan jag förstå att man mäter ner ponnyer - en ponny värd uppåt miljonen kan lätt gå ner till 70.000 för att den är några cm för stor.
Och att man mäter ner B-ponnyer till A-ponnyer är nästan ännu mer förståeligt (tänker mer inom hoppning nu). Bland B-ponnyer kan en häst på 107 cm tävla mot en på 130, det är en himla skillnad. Då förstår jag att man vill mäta ner sin ponny på 107-108 cm till en A-ponny där den kan hävda sig.
Precis! Man kan inte komma ifrån alla som försöker mäta ner sina hästar/ponnys men kan man göra det bättre för en kategori så är det ju ett steg i rätt riktning…
det är det jag älskar med islandshästar det lan vara i vilken storlek som helst vi tävlar bara feter förmåga så som lätt, mellan och elit klass och C, B och A klass A klass är den bästa, min häst är 140 cm och är ganska stor för och vara islnänning min kompis har en som är 122 cm vi har tävat tsm :D
#36 Vad skönt att det finns någonstans ett system som funkar utan fusk!!!
Nu skulle det ju vara ganska orättvist om en liten shettis hoppade mot ett halvblod i samma klass
Fast det skulle ju inte vara omöjligt att ha något liknande system i dressyr. Men praktiskt svårt att ändra, eftersom det är ett internationellt system vi har idag. Så det är nog bara att jobba för att göra det bästa av situationen. Och då är jag i alla fall för kat E…