Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1604 ggr
[LoveNasse]
0

Redo för egen häst

Imorgon fyller jag 15 och har då ridit i 7 år på ridskola. Jag har ridit för kunniga instruktörer som utbildadats på strömsholm och verkligen lärt mig massor. När jag var 10 fick jag min första medryttarhäst/sköthäst som var en jätte stor erfarenhet. Jag stannade hos honom i två år och nu har tyvärr avlivats. Efter det har jag haft 2 ytterligare medryttarhästar. Så senaste 2-3 åren har jag ridit runt 4 dagar i veckan. Tycker själv att det är jätte viktigt med formen och blir ledsen när man märker hur pass förstörda många av ridskolehästarna är.

Nu känner jag att jag verkligen skulle vilja ha en egen häst. Jag vet att mina föräldrar har råd och så men ändå vill dom verkligen inte skaffa häst. Mina föräldrar är duktiga på att hantera hästar även om dom inte rider regelbundet själva.

Har ni några tips på hur man kan övertala dom? Dom säger hela tiden att dom inte vill ha ansvaret för en häst och inte vill vara bundna om man ska åka bort.

2 Tror ni jag är redo för en häst?

Cilla89a
0

Svårt att säga om du är redo, man ska ju inte bara kunna rida, utan man ska ju kunna grunderna i skötseln också.
Men visst, står du i ett stall med kunngt folk du kan ta hjälp av så varför inte.
Dock klämmer skon i nästan det viktigaste, dina föräldrar vill inte ;) Det är ju nästan det viktigaste av allt, stöttande föräldrar.
Min pappa sa samma sak, att han inte ville ha ansvar och inte binda upp sig.. Dock var min mamma hästintresserad, så en dag, när Japp blev til salu ringde hon och sa till pappa som jobbade borta: "Nu har vi köpt Japp"
Och så blev det..

Du kanske kan prova på att ha egen häst genom att hyra? Eller foderhäst? Då provar ju även dina föräldrar på det hela, och funkar det så funkar det, och funkar det inte så funkar det inte.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[LoveNasse]
0

Det är ju en bra ide , har faktiskt inte tänkt på det här med foder häst.

Alex
0

Foderhäst är ju ett alternativ, annars fortsätt som medryttare och så, tills du blir minst 18, skaffat jobb och körkort och har råd och möjlighet att ha hand om hästen själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tin-Tin74
0

Ja som Cilla och Alex säger så är foderhäst ett bra alternativ. Då får man ju pröva hur det är att ha häst och funkar det inte så är det ju enklare att "bli av med hästen" än om den måste säljas.

Annars är nog det enda att fortsätta som medryttare för utan engagerade föräldrar är det nästan omöjligt för en minderårig att ha egen häst.

Om du är mogen att skaffa häst är möjligt att säga. Det är något du borde prata med de som vet hur du sköter stall och häst. Att ha egen äst är ju inte bara att rida…tvärt om! ridning är den lilla biten.