Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9215 ggr
jackiejohn
0

Inspänningstyglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske dum fråga men..

Behöver man ha inspänningstyglar när man longerar? och måste man ha en longergjord? elr kan man ha en vanlig barbackagjord? om man nu måste ha gjord..

elr räcker de med träns och longerlina?

(ingen longerings bild, utan bara en vanlig)

Tin-Tin74
0

Jag vet inte om man måste ha inspänning men jag föredrar det så hästen blir ställd rätt i nacken osv.

Du behöver inte ha någon gjord. Du kan använda sadeln… Att ha "något runt magen" måste du ju så du har något att fästa inspänningen i…

Men visst går det att longera i bara träns och lina, men risken är att det bara blir motion och inte något direkt arbete för hästen.

jackiejohn
0

1# okej men de går att använda barbackagjord? elr fatta ja fel…

Tin-Tin74
0

#2 Jag har aldrig testat barbacka gjord men visst jag kan tänka mig att det funkar. Bara du kan fästa inspänningen någonstans.

Tänk bara på att inte spänna in för mycket i början!!!

jackiejohn
0

3# okej =) man kan ju alltid testa med en barbacka gjord =) nej man ska spänna ganska löst i början va?

Peppe
0

#4 inspänningarna ska hänga fritt när hästen arbetar rätt men ta emot om hästen drar upp huvudet för högt. så ja, löst ska dom sitta =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Flaxii
0

Jag föredrar det. Att longera utan inspänning sliter i princip bara på hästen.

Lorita
0

Jag longerar både med och utan inspänning, Karisma 2 hon ska bara lyssna på mina komandon, Ametist 5 år han springer aldrig med huvdet högt och jobbar naturligt med ryggen, han longeras ofta bara en liten stund innan ridning, (båda longerade från ett års ålder) Ametist tömkör jag om han ska arbetas i mer samling.

Andra hästar och andra situationer så kan jag ha inspänning men föredrar att jobba med formen genom att tömköra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

silvery
0

jag longerar alltid med inspänning, och visst kan en barbacka gjord fungera

hannabrink
0

Känns helt meningslöst enligt mig att longera utan inspänningar ;) Brukar ha sadel men har börjat låna min kompis longeringsgjord nu så det går säkert bra med en barbackagjord.

Smex
0

tycker du har fått väldigt bra tips och svar på dina frågor.

Vill bara inflicka att jag tycker också att det är lite onödigt utan inspänningstygel, ja om nu inte hästen kan arbeta väldigt bra ändå.

Bara sliter på hästen att den skall gå med högt huvud och springa runt i cirklar i 20 min.

jackiejohn
0

Tack för alla svar! =) ja ska sätta på henne barbackagjoden och sätta på inspänningstyglar =)

Har nästan aldrig longerat bara nån gång ibland om dom vart halta elr nåt sånt..för att se hur dom rör sig m.m

Smex
0

ett tips… ha alltid ett hål kortare på hästens inre sida när du longerar. För då minskar riskarna att hästen blir utåt ställd.

jackiejohn
0

#12 Okej tack för tipset! =)

WhoCares-01
0

jag longerar så lite som möjligt. men när jag eller mamma longerar wilma använder vi pessoa longering. den sitter bakom hästens bakben ovanför hasen upp till en longerjord genom bettringarna tillbaka till jorden. om hästen rycker fram huvudet "puttar" den samtidigt fram sina bakben och trampar då under sig fint =). låter som en taskig metod men så länge man har den relativt löst så hästen kan gå framåt ordentligt så är det inte värre än ett vanligt markarbetspass.

bild på wilma på pessoalongering. =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

WhoCares-01
0

den bilden va i skritt nu i trav =)

// Alexandra

Molla
0

Det beror ju på syftet med longeringen. Ska du lära in longering och röstkommandon behövs ju bara träns och lina. Men ska du jobba hästen och den behöver lite hjälp med formen behövs kanske inspänning. Men själv föredrar jag longering med töm.

jackiejohn
0

tanekn är bara att ja ska longera nån gång ibland men den stora (rider mest) men lill hästen springer med huvet upp som en vilde när man lopngerar…Rynkar på näsan

emeliekarlssoonn
0

#7  Ser ut som att du tömkör. Eller är det jag som ser dåligt? :P

De få gången jag longerar har jag enbart inspänning på yttersidan som en "ytterhand" hästen kan ta lite stöd i precis som målet är när man rider. Linan går genom bettet och sätter den i gjorden för att kunna vara så flexibel i "innerhanden" som möjligt :)

Bilden: Ni får väll bortse från kapsonen (A) :P

Tin-Tin74
0

#14,15

Har funderat på att köpa en i framtiden. Vad tycker du om den i förhållande till övriga traditionella insp.tyglar?

WhoCares-01
0

#19. jag tycker jättebra om pessoalongering. bra stöd för hästen och de flesta funkar bra på det. kan dock vara bra att prova innan man köper en ifall hästen blir rädd för bakremmen. alla funkar ju inte på de.

men det ger hästen ett bra pass med både kondition och styrka =) endel tycker kanske att metoden e lite taskig men så länge man inte spänner in dom för hårt så tar hästarna ingen skada alls

// Alexandra

Tin-Tin74
0

#20 Okej tack för tipset! Då ska jag inskaffa en så snart som möjligt.Glad

Jag kan inte rida just nu pga en ryggskada så det blir ganska mycket longering och tömkörning.Tungan ute

Jag har tänkt att även skaffa en chambon att ha och variera med. Tror nämligen att  man inte ska hålla på och nöta enformigt med olika inspänningar utan att man ska variera så mycket man kan precis som med ridningen. Tungan ute