Stannar och vägrar gå.?:s
Hej! Jag har en liten fråga, när jag senat red själv på banan hemma, på min new forrest, så stannade hon och vägrade gå frammåt på ca. 20 min, och jag satt där och tänkte inte ge upp men fick så lov till slut! Sedan på vägen upp till stallet, stannade hon kanske 2-3 ggr, och gjorde samma sak, så jag fick näst intill dra henne fram.
och sist jag skulle på min rid lektion, rider dit, så följde en kompis med och gick en bit, men efter hon stannat gick det bra ända till en sväng, då inte min kompis såg mig längre, och där vägrade hon, och eftersom jag hade en tid att passa hoppade jag av och gick hela vägen, testade att sitta upp en gång, men då vägrade hon att gå. På vägen hem så vägrade hon först vid stallet på ridskolan där jag rider för instuktör, men gick till slut (behöde inte hoppa av) och sedan blev hon istället välldigt pigg på hemvägen!
**Varför? varför tror ni hon gör så?
**jag har kännt igenom henne, och hon är inte svullen, eller verkar inte ha ont någon stanns, hon är inte heller halt. är det för att hon är tjurig eller vad är det annars? hon har inte hållt på så förrut!

Hur gammal är hon, kan det vara trotsålder kanske? När hon stannar på testa att svänga henne, då brukar dom gå igång.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Hon kan inte vara i trotsålderna, eftersom hon är 20 år. Alltså nu kanske många tycker "rider hon en 20 årig häst," osv. men det är så att hon är pigg och älskar att vara ute och spriga i vanliga fall. Det är som att rida på en unghäst ungefär.
jo, jag har testat att svänga och så men det funkade bara på lektionen, det funkade varken hemma på banan eller på vägen dit eller hem.:s

#2 20 år är ju ingen ålder för en ponny, så länge hästen är frisk & tycker det är kul så är det ju toppen
hmm svårt, är hon som vanligt annars ? Rider du mycket omväxlande ridning så att hon inte tröttnar?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Alltså jag har just nu inte ridit ut så mycket, eftersom hon inte fått på sig skor och brodd ännu, men annars rider jag välldigt varierat. har ett tag funderat på om det kan vara för att hon är less på banan, men då skulle hon väll inte reagera när jag är på väg till träningen ute? eller när jag ska upp från banan?:s
#4 Jag tror du skrev svaret själv, hon är nog lite ömfotad då du inte fått på henne skor ännu. Det blir nog bättre när hon är skodd.
Tar hon kortare steg än vanligt?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
nä, det tycker jag inte att hon gör. Men hon har ju inte hållt på så på hela vintern, och jag har inte märkt någon som hellst skillnad på innan hon började stanna, eller när hon gör det, hon är precis samma häst förutom att hon stannar. och isf skulle väll hon iallafall försöka?
Jag tror bara att din ponny helt enkelt har kommit på att om den stannar så hoppar du av och hon slipper jobba. Dom är inte så osmarta dom där ponnyerna. Min b ponny ja hade när ja va 12 va likadan, hon hade kommit på ett sätt för att slippa jobba helt enkelt.
Jag använde spö pöå rumpan samtidigt som jag svängde och skänklade. Och jag gav mig inte. Hon gav upp efter ett tag och då gick det jättebra. Hon va 15 år så hon hade sina knep :P

Det kan vara som ovanstående sa att hon är ömfotad. Så var det med en kompis isisar, alltid pigga & glada men så helt plötsligt stannade dom och vägrade gå. Så fort dom blev skodda så blev det bättre!
Jenny
#6 Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "hon är precis samma häst förutom att hon stannar. och isf skulle väll hon iallafall försöka?" Vad är det hon skulle försöka?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
att gå framåt, för vi går ju på snön o så, inte på vägen så mycket, :s
men jag satt där i en hlav timme och försökte, sedan var jag tvungen att gå upp eftersom jag skulle med en buss, och jag ville inte koma försent till min lektion andra gången heller.:/

Om du rider på snö och is så kan hon ju även vara rädd att halka med dig på ryggen. Tror inte att hon blir ömfotad av att rida på snö om du bara gör det. Men hästar som är vana vid att ha skor och brodd blir ju väldigt osäkra om man tar bort dom och det är isigt.
Kan vara det.
Men min isis vägrar också gå framåt när vi är själva. Och använda pisken är omöjligt då hotar han att resa sig. Man får lirka och lirka. Ev rida baklänges och ibland på sidan en bra bit. För mig har det fungerat att hoppa av om han är alldeles tokig. Och då gå framåt och sedan hoppa upp då brukar det gå.
bra gejsa du sa/skrev det jag ville få fram med.
men på väg hem från träningen så blev hon ju tvärt om, då ville hon bara galoppera även på is, och hon har inte haft skor på hela sommaren och vi fick hem henne i sommras. och när jag lägger på spö brukar hon liksom inte visa att hon är rädd att halka om kull med mej på eftersom hon börjar sparka osv. mitt ute på blank is. :/
det kanske låter lite som att jag fösöker förklara bort det ni säger, men så ärdet abslout inte, jag vill verkligen ha hjälp, det är därför jag vill säga hur hon reagerar, för jag vill liksom få fram varför hon gör så, och ni ska vet att jag är göad över att ni iaf försöker hjälpa mig:) men tillbaka till hästen. och jag vill liksom inte hoppa av, eftersom hon då vinner, men påväg till träningen sist gjorde jag ju det eftersom annars skulle jag bli sen, och då testade jag sitta upp en gång men då vägrade hon igen:s

Jag vet inte hur länge du har ridit, men låt en mer erfaren ryttare sitta upp och rida henne och se om hon stannar då med. Eller låt veterinären undersöka henne. Men först skulle ia alla fall jag testa med en annan ryttare !
Jenny
låter lite som att hon vet hur hon får sin vilja fram allså funkar väldigt bra hemåt men inte allså ner man ska "bort", hur är hon om ni rider ut flera funkar det då? Det behöver itne betyda att du e dålig utan att hon helt enkelt inte vill vara utan sina vänner. Jag är van ryttare men det spelar ingen roll när jag satt upp på en tinker hon vägra gå fram,gick av tvärnit ändå :) men hem gick hon så glatt… Med flera red ut gick det som vanligt bra å framåt, linka med henne gick inte en annan tjej som var van att rida henne kom exakt lika långt som jag ;) men man kunde rida en ganska bra bit sen gick hennes hemmagärns. Men testa o se du om en annan´ryttare kanke kan lirka med henne visst ha med ett spö men lirka så gott du kan. :) Hur länge har du haft henne?
Jag har haft henne sedan i somras, och min kompis har testat också, funkar inte, jag har ocksp ridit i 8 år. jag tror också att det kan ha med att hon inte vill gå ifrån sina kompisar, då jag märkt att hon börjat stanna i hagen, vid en av grindarna får jag henne inte ens nära den, men den andra grinden som är längra bort ifrån stallet funkar det, också får man lura henne lite när man ska få fast henne:)
Och jag rider med spö, utifall liksom, men på en annan tråd så var det en tjej som hade samma probelm som mig som också red med spö, och då var det en som tyckte inte att man skulle använda spö, och att det var våld. och att man inte vann hästarnas förtroende då, så vet inte riktigt hur jag skall göra:S

Hon kan ju ha ont även om du inte känner det på utsidan av hästen. Ring till en klinik o fråga lite så kankse du kan åka dit o be dom kolla henne=)
Min häst var sån i början närjagköpte honom…testade till max..han gick på så fort jag hoppade av..tillslut lurade jag honom o bara la benet över baken på honom o låtsades hoppa av då började han gå men då satte jag mig tillrätta igen…hjälpte ibland men tillslut bad jag en mer van ryttarkompis att rida honom(jag var ringrostig o vågade itne visa vem som bstämde..) han gick hur bra som helst m henne o gjorde inget fult när hon markerade att hon int eaccepterade hans dumheter o sen vågade jag oxå säga ifrån o den har det funkat superbra! sååå av allt mitt svamlande så menar jag att det är nog ett bra tips att be ngn van ryttare prova hästen, lycka till
jag ska testa lite till, eftersom hon stått nu o vilat sedan i Onsdags, och jag tänkte att hon skulle få stå tills hon fått på sig skorna, pch vila lite, det kan nog vara bra, om inte skorna kommit på förän nästa vecka så får jag väll börja rida henne ändå, på sidan av vägen, eller longera henne eller liknande och kolla hur hon går, menjag är nästan säker på att hon kommer gå mycket bättre om hon får vila, men det är ju upp till bevis och jag får väll testa lite och se hur det går, och jag lovar att skriva varje litet framsteg eller baksteg här:)
Godjul på er alla, ha det bäst under julen!:)

Helt ärligt så tror jag att din häst är tjurig och kanske less på att gå i ridhuset eller vart det nu var du va på väg.
Det är för mig ingen ursäkt. Är jag på väg någonstarns så ska hästen gå dit, vare sig den tycker det är superkul eller inte.
Jag som har travhästar har kanske ett lite annat synsätt än många av er.
Hästen springer/blir riden för att det är dennes jobb. Jag ser till att den har mat, vatten, tak över huvudet (även fast det kanske inte behövs) och självklart så får den massor av kärlek!
Då är väl det minsta jag kan kräva av den att den går dit jag styr den?
Självklart är det min uppgift att se till att hästen tycker att sitt "jobb" är kul, men då får man själv vara lite mera vaksam på sådana signaler. Sen så behöver arbetet inte vara kul jämt, men för det mesta!
Är det kanske så att hästen har lite ont i fötterna så tycker jag ändå att jag kan få kräva att den ska gå framåt dit jag styr den. Men då är jag vaksam på ifall min häst tar kortare steg eller inte så den får aldrig så ont i hovarna att den vägrar att gå. Då är det mitt fel!
Är man säker på att man känner sin häst så pass väl att man vet när den har ont någonstarns så kan man med gott samvete kräva att den ska göra saker som den inte tycker är superkul!
Mina åsikter och ni behöver inte hålla med mig om ni inte vill.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

AnnaBrandell, BRA SAGT! :)
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
# 21, jag instämmer, och har hittat problemet idag, jag var ute och red med min kompis, och då gick det hur bra som hellst, hon stannade aldrig, så min teori är att; när vi rider ensammen så blir hon så tjurig och vägrar gå, för hon vill ha sällskap och tycker det är tråkigt att gå själv, och vill ha någon annan häst med sig. Men ändå bör hon kunna gå själv, för när jag inte har sällskap (oftast har jag det men om dom är sjuk då?:O) så nu ska jag vara tjurigare, och vi ska lyckas, och eftersom hon inte ville bort från stallet, men blev superduper pigg hem så måste det vara så:) tack för all hjälp!:)
Jag tror också att det kan vara med tillit att göra, har märkt det nu, då jag har jobbat lite från marken, att hon inte litar helt till 100% på mig, som när vi skulle gå i snöhögar och leka lite, så ville hon inte gå, sedan dagen efter så pratade jag snällt med henne satte mig ner en stund oh väntade, och sedan kom hon till mig och gick i varje snöhög som jag gick i sedan:D första dagen jag jobbade från marken/skrittade henne barbacka, ville hon inte gå ifrån hästen som min kompis har, för hon jobbade från marken, och så ville hon liksom inte gå om den hästen stannade,. men nu när jag jobbat lite från marken går hon så långt jag vill, och det kan ha med att hon litar på mig att göra, och jag hoppas på att hon fortfarande gör det när jag sitter upp. annars får vi väll ta och tjura på lite,:) hihi, skönt iallafall att liksom vara på rätt spår, och det går bara bättre och bättre, :)

Jag hade samma problem med min häst i början,, hon kunde stanna närsom.. och ibland backade hon.. men jag vände om då, och ''backade henne framåt'' om man kan säga så.. NÄr du har backat en bit, så vänder du om igen för att rida '' på rätt håll'' och försöker sedan gå framåt igen..
Till slut fattade íaf min häst att de inte lönar sig att stanna, så nu går hon framåt hela tiden istället.. och de gäller att inte ge upp..
Jag red förut en häst som var så. Han helt enkelt stannade och gick inte frammåt när man red bort från stallet. I hans fall var anledningen att han saknade sina kompisar men eftersom man måste kunna rida ut själv på en häst så gav jag mig inte. När jag slog till honom med spöt på rumpan och satt och drev och skänklade i stillastående brukade han gå fram. Efter ett tag när han lärt sig att med mig bråkar man inte slutade han med sitt dåliga beetende. Men precis som du skriver var han oxå så att på vägen hem ville han bara galoppera.
Hemlängtan!